printlogo


کد خبر: 220053تاریخ: 1399/3/8 00:00
انتشار فیلمی از نحوه خفه‌شدن یک شهروند سیاه‌پوست توسط پلیس آمریکا خشم سیاه‌پوستان آمریکا را برانگیخت
بگذارید نفس بکشم

گروه بین‌الملل: در پی قتل خشونت‌بار یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط یک افسر پلیس در مینیا‌پولیس در ایالت مینه‌سوتا هزاران نفر از معترضان به رفتارهای خشونت‌آمیز و نژادپرستانه پلیس با تجمع در برابر اداره پلیس این شهر تظاهرات کردند. در مقابل این اعتراضات، پلیس ایالتی با گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و بمب‌های صوتی سعی در بر هم زدن تظاهرات داشت. شیوه مرگ این مرد، بسیار شبیه مرگ «اریک گارنر» در سال ۲۰۱۴ در نیویورک است. اریک گارنر، شهروند سیاه‌پوست نیویورکی بود که به جرم فروش سیگار کنار خیابان از سوی پلیس دستگیر شد. پلیس در فرآیند دستگیری او به گلویش فشار آورد و گارنر با آخرین نفس‌هایش تکرار می‌کرد: نمی‌توانم نفس بکشم. 
به گزارش «وطن امروز»، پلیس در ایالت مینه‌سوتا با استفاده از گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و بمب‌های صوتی، تظاهرات‌ اعتراضی علیه قتل خشونت‌آمیز یک سیاه‌پوست به‌ دست پلیس سفیدپوست را بر هم زد. ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد معترضان پس از حمله پلیس، به خودروهای پلیس و ساختمان این اداره آسیب وارد کردند و تظاهرات رفته رفته به خشونت کشیده شد. این تظاهرات پس از انتشار فیلمی از برخورد خشونت‌آمیز یک افسر پلیس سفیدپوست با یک مظنون سیاه‌پوست شکل گرفت. روز دوشنبه یک افسر سفیدپوست یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح را در شهر مینیاپولیس آمریکا به قتل رساند. این مرد سیاه‌پوست حدودا 40 ساله غروب دوشنبه به وقت محلی با رفتار خشن پلیس روبه‌رو شد به طوری که ماموران پلیس به او دستبند زدند و وی را با صورت روی زمین خواباندند. فیلم‌های منتشر شده از سوی عابران نشان می‌دهد این مرد سیاه‌پوست با فشار زانوی یک افسر پلیس روبه‌رو شده و مرتبا فریاد می‌زند: نمی‌توانم نفس بکشم. بر اساس ادعای پلیس، این مرد سیاه‌پوست در راه انتقال به بیمارستان جانش را از دست داد. «جاکوب فری» شهردار مینیاپولیس در یک کنفرانس خبری درباره مرگ این شهروند سیاه‌پوست گفت: این مسأله روشن است که مرگ این مرد در بازداشت پلیس غیرقابل توجیه است و مسائل نژادی یک عامل اصلی بوده است. گزارش‌ها حاکی است ۴ افسر پلیس مینیاپولیس به خاطر دست داشتن در قتل این مرد سیاه‌پوست از کار اخراج شدند. 
در همین رابطه روزنامه واشنگتن‌پست در سرمقاله‌ای با عنوان «یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح دیگر به دست پلیس کشته شد؛ این (کشتار) کی پایان می‌یابد؟» نوشت: بنا بر این گزارش، در ویدئویی از حادثه که توسط یکی از شاهدان در چند متری این دو مرد گرفته شده، افسر پلیس بی‌توجه به تلاش مرد سیاه‌پوست برای نفس کشیدن به نظر می‌رسد. افسر قاتل در مقابل درخواست شاهدان برای رها کردن گردن این فرد، هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. در فیلم منتشر شده، مردم به وی می‌گویند بینی مرد سیاه‌پوست در حال خونریزی است و نمی‌تواند نفس بکشد و مقاومت کند. حتی وقتی آمبولانس از راه می‌رسد و نبض گردن مرد را چک می‌کند، باز هم هیچ ترحمی در رفتار این افسر مشاهده نمی‌شود. سرانجام وقتی از روی گردن این فرد بلند می‌شود که به نظر می‌رسد از هوش رفته و او را بلند می‌کنند و روی برانکارد می‌گذارند. حالا «اف‌بی‌آی» در حال بررسی حادثه است. خشم و اعتراض به این خشونت در فضای مجازی فوران کرده است؛ سلسله وقایعی که به نوشته واشنگتن‌پست صحنه‌ای آشناست. 
 
* تفریحی به نام قتل سیاه‌پوستان
نتایج تحقیق مؤسسه نقشه خشونت‌های پلیس نشان می‌دهد سال گذشته پلیس آمریکا هزار و ۹۹ نفر را در این کشور به قتل رسانده است. سیاه‌پوستان آمریکا ۲۴ درصد افراد کشته‌شده را تشکیل می‌دهند که تقریبا 2 برابر نسبت تعداد آنها به جمعیت آمریکاست. جاکوب فری، شهردار مینیاپولیس بی‌پرده گفت: سیاه‌پوست بودن در آمریکا نباید دلیل صدور حکم اعدام باشد. به مدت 5 دقیقه دیدیم که افسر سفیدپوست زانوی خود را روی گردن یک سیاه‌پوست فشار می‌داد. وی افزود: این افسر پایه‌ای‌ترین اصول انسانی را زیر پا گذاشت و این مرد نباید کشته می‌شد. در بیانیه پلیس اشاره شده این مرد پریشان‌حال بوده اما گفته نشده این حالت وقتی بر او غلبه کرد که وزن افسر پلیس روی گردنش سنگینی می‌کرد. واشنگتن‌پست عنوان بیانیه پلیس؛ «مرگ یک مرد بر اثر حادثه پزشکی حین تعامل با پلیس» را خنده‌دار توصیف کرد. 6 سال پیش اریک گارنر، جوان سیاه‌پوست آمریکایی بر اثر فشردگی گردن و قفسه سینه در حالی که می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم» در «استتن آیلند» به دست پلیس آمریکا به قتل رسید. گارنر به دلیل فروش غیرقانونی سیگار، هنگامی که پلیس تلاش می‌کرد او را بازداشت کند جان خود را از دست داد. پزشکی قانونی مرگ اریک گارنر را به دلیل فشار بر قفسه سینه وی در شرایطی که پلیس او را بدون اجازه حرکت به طور فیزیکی روی زمین نگه داشته بود اعلام کرد. در سال‌های گذشته، «مایکل براون»، «والتر اسکات»، «تامیر رایس» و چندین سیاه‌پوست دیگر بر اثر خشونت پلیس آمریکا جان باخته‌اند. به نوشته واشنگتن‌پست، حتی اگر این مرد به ادعای پلیس آمریکا در حالت طبیعی نبوده و در مقابل بازداشت مقاومت می‌کرده - که بزودی مشخص خواهد شد، زیرا افسران در محل حادثه دوربین‌هایی را که به آنها وصل است روشن کرده بودند - هیچ یک از این ادعاها اتفاقی که بعدا رخ داده را توجیه نمی‌کند. هیچ نوع پروتکل پلیسی توصیه نمی‌کند روی گردن یک فرد آنقدر زانو بزنید تا جان بدهد. این پروتکل قتل است نه اجرای قانون. 
***
[تبعیض علیه سیاه‌پوستان؛ از برخورد پلیس تا کرونا]
ماجرای ظلم به سیاهان در آمریکا صرفا مربوط به بحث‌های امنیتی و برخورد پلیس نیست. آنچه از شواهد امر پیداست، تبعیض و نابرابری علیه جمعیت سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان در آمریکا شکل ساختاری و سازمان‌یافته‌ای دارد. نمونه بارز این مدعا نیز وضعیت سیاه‌پوستان آمریکا در بحران کرونا و آسیب‌های وارده به آنهاست. درصد بالایی از جمعیت 40 میلیون نفری سیاه‌پوستان در آمریکا از نظر امکانات بهداشتی و بیمه در ضعیف‌ترین شرایط قرار دارند. چندی پیش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی با اشاره به سهم ۷۰ درصدی سیاه‌پوستان از تلفات کرونا در شیکاگو نوشت: تعداد سیاه‌پوستان مبتلا به این ویروس 7 برابر بیشتر از هر گروه دیگر در جمعیت این شهر است. یکی از دلایل تعداد بالای ابتلا در میان سیاه‌پوستان، نوع حرفه آنهاست. اکثریت سیاه‌پوستان در شرق و مرکز آمریکا کارگران صنایع و کارخانه‌ها هستند و ناچارند برای گذران زندگی و کسب درآمد از خانه‌های خود خارج شوند. تنها ۲۰ درصد از سیاه‌پوستان در کل ایالت‌های درگیر کرونا به‌دلیل حرفه خود «دورکاری» می‌کنند. سیاه‌پوستان آمریکایی با وجود شعارهای برابری دولت‌های آمریکا همچنان شهروند درجه ۲ و 3 این کشور محسوب می‌شوند و به عنوان مثال بیمه درمانی ضعیف‌تری دارند. بسیاری از جمعیت سیاهان اصولا از هیچ خدمات بیمه‌ای برخوردار نیستند و به دلیل هزینه‌های بالای خدمات پزشکی در آمریکا، امکان مراجعه به پزشک برای درمان را ندارند.
افزایش خشونت و تبعیض‌های نژادی در آمریکا صرفا مربوط به سیاه‌پوستان نمی‌شود. چند روز قبل  بیش از ۱۰۰ نویسنده برجسته از جمله چندین نویسنده برتر آسیایی- آمریکایی در بیانیه‌ای دولت آمریکا و شخص ترامپ را عامل افزایش رفتارهای خشونت‌آمیز علیه اقلیت‌های آسیایی حاضر در آمریکا معرفی کردند.

Page Generated in 0/0059 sec