printlogo


کد خبر: 220054تاریخ: 1399/3/8 00:00
سومین نفتکش ایرانی به آب‌های ونزوئلا رسید بازتاب‌های جهانی این اقدام ایران ادامه دارد
گوشمالی هژمونی آمریکا

گروه سیاسی: روز گذشته با ورود سومین نفتکش ایرانی به آب‌های ونزوئلا، عملیات اعزام 5 نفتکش یک گام دیگر به پایان خود نزدیک شد.
به گزارش «وطن امروز»، پس از پهلوگیری 2 نفتکش «فورچون» و «فارست» و آغاز عملیات تخلیه محموله سوختی این 2 نفتکش، روز گذشته نفتکش «پتونیا» نیز با عبور از دریای کارائیب وارد محدوده آبی و اسکورت نیروهای نظامی ارتش ونزوئلا شد تا با رسیدن 2 نفتکش ایرانی دیگر به محدوده آبی ونزوئلا در روزهای آتی عملیات انتقال محموله یک‌ونیم میلیون بشکه‌ای بنزین به ونزوئلا پایان یابد. اعزام 5 نفتکش ایرانی به ونزوئلا که در شرایط سخت تحریمی بخش عمده‌ای از توان پالایشگاهی خود را از دست داده است کماکان با بازخوردهای متعددی در فضای رسانه‌ای جهان مواجه شده است. در همین زمینه پایگاه خبری الاخبار در یادداشتی به تحلیل این اقدام ایران در تلاش برای از بین بردن هیمنه و هژمونی آمریکا پرداخت و آن را سیلی محکم تهران به صورت واشنگتن توصیف کرد. بر اساس این یادداشت، این اقدام تهران سمبلی از وعده‌های استراتژیک آن و مقدمه رویای صادقه درهم شکستن هژمونی آمریکا در جهان از طریق ایجاد ائتلاف مخالف آن در کشورهای آمریکای جنوبی به شمار می‌آید که مرکزیت و محوریت امپریالیسم غربی را کنار می‌زند و به ملت‌های دیگر امید می‌بخشد. خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در مطلبی به بررسی تاثیرات رسیدن نفتکش‌های ایرانی به سواحل ونزوئلا پرداخت و نوشت این امر را به دلایل متعدد می‌توان «تجدید ساختار ژئوپلیتیک» دانست. اسپوتنیک با بیان اینکه موضوع این نفتکش‌ها از همان زمان به راه افتادن از سواحل ایران، به معنای شکستن تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا بود، نوشت: «با اینکه دولت آمریکا گفته بود واکنش احتمالی را بررسی می‌کند اما پنتاگون در نهایت اعلام کرد برنامه‌ای برای متوقف کردن آنها ندارد». این خبرگزاری تاکید کرد: «اتحاد بین ونزوئلا و ایران بخشی از تجدید ساختار ژئوپلیتیک [جهان] است، زیرا ایالات‌متحده در حال از دست دادن هژمونی خود بوده و جهان نیز در حال تبدیل شدن به چندقطبی [از تک‌قطبی] است. این چندقطبی از سوی چین، روسیه و کشورهایی که ونزوئلا با آنها همکاری نزدیکی دارد، ترویج می‌شود».
 
* ارتش ونزوئلا: عملیات اسکورت تا ورود آخرین نفتکش ادامه دارد
نیروهای دریایی و هوایی ونزوئلا تا زمان ورود امن آخرین [پنجمین] نفتکش اعزامی از سوی ایران در بخش جنوبی دریای کارائیب و آب‌های ساحلی این کشور در حالت آماده‌باش باقی خواهند ماند. این در حالی است که روز گذشته سومین نفتکش ایرانی حامل بنزین به نام پتونیا نیز به دنبال ورود 2 نفتکش فورچون و فارست وارد آب‌های سرزمینی ونزوئلا شد. فانب (نیروی مسلح ملی بولیواری) یا همان ارتش ونزوئلا دیروز رسما اعلام کرد ناوگان دریایی و هواپیماهای جنگی‌اش به عملیات رصد، حمایت و اسکورت 2 نفتکش باقیمانده در حال ورود به محدوده دریای کارائیب ادامه خواهد داد. 
وزیر دفاع ونزوئلا به منظور هدایت این عملیات شخصا در بندر پوئرتو کابیو در استان کارابوبو، نزدیک‌ترین پایگاه نیروی دریایی ارتش بولیواری به بندر ال پالیتو، بارانداز اختصاصی مجتمع پالایشگاهی کاردونه که مقصد نهایی نفتکش‌های ایرانی است، مستقر شده است. 
ولادیمیر پادرینو لوپز در این رابطه در مصاحبه‌ای با برنامه 360 درجه شبکه ونتسولانا گفت: «برای تمام کشتی‌های ایرانی امنیت یکسانی را برقرار خواهیم کرد که شامل همراهی آنها از لحظه ورود به آب‌های ویژه اقتصادی ونزوئلا می‌شود. این یک دستور‌العمل است و ما در جهت برادری 2 کشور آن را با آغوش باز اجرا می‌کنیم».
وزیر دفاع و فرمانده ارشد ارتش بولیواری ونزوئلا همچنین خطاب به دشمنان 2 کشور بویژه آمریکایی‌ها هشدار داد: «این یک همراهی (اسکورت) نمایشی نیست، بلکه اقدامی جدی به نشانه خوشامدگویی و برادری است که حس قدرشناسی ما را [به ایرانی‌ها] بازگو می‌کند. قطعا این لحظه‌ای تاریخ‌ساز است. نمی‌خواهیم درباره جهان پساواگیر[کرونا] سخن‌سرایی کنیم، بلکه ما واقعا شاهد ضعف‌های آشکار سیستم سرمایه‌داری هستیم».
 
* رهبران احزاب ونزوئلا: همکاری با ایران گسترده‌تر خواهد شد
رهبران 2 حزب سیاسی اصلی پارلمان ونزوئلا ضمن سپاس از ملت و دولت ایران، اقدام اخیر در جهت شکستن حصر اقتصادی این کشور را گامی مشترک در جهت ساختن سرنوشت 2 کشور قلمداد کردند. معاون اول حزب حاکم «او اس‌پ‌و» (حزب سوسیالیست واحد ونزوئلا) تقویت رابطه و برادری کشورش با جمهوری اسلامی ایران را ستود. دیسودادو کابیو روندون اعلام کرد جهان از این پس شاهد همکاری‌هایی بسیار گسترده‌تر بین 2 کشور خواهد بود، چرا که عملیات ارسال سوخت به ونزوئلا تنها یکی از بندهای متنوع توافقنامه همکاری‌های رسمی بین ایران و ونزوئلا بویژه در زمینه انرژی است. 
روندون با توصیف این عملیات به عنوان گام مشترک 2 کشور برای ساختن سرنوشت‌شان، به ارسال نفتکش حامل بنزین به ایران تحت تحریم در سال 2008 به فرمان رهبر درگذشته این کشور، هوگو چاوز اشاره کرد و گفت اقدام متقابل ایران به رهبری عالی سیدعلی خامنه‌ای پس از 12 سال مثال گویای ضرب‌المثل اسپانیولی «محبت محبت می‌آورد» است. 
همچنین دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست ونزوئلا(پ‌س‌و)، نزدیک به حکومت کاراکاس در بیانیه‌ای رسمی از عملیات سوخت‌رسانی ایران به ونزوئلا که نشانه همبستگی مردم و دولت 2 کشور است استقبال کرد و آن را زمینه‌ساز دفع تهدیدات و تحریم‌های دولت ترامپ در آمریکا و متحدان اروپایی‌اش و همکاری‌های بین‌المللی آتی در زمینه انرژی بین کشور پارسی و آمریکای لاتین دانست.

Page Generated in 0/0185 sec