printlogo


کد خبر: 220075تاریخ: 1399/3/10 00:00
رئیس‌جمهوری آمریکا حتی دیگر نمایش آزادی رسانه‌ها را هم اجرا نمی‌کند
ترامپ: بتوانم توئیتر را می‌بندم

گروه بین‌الملل: یک حرکت برخلاف میل رئیس‌جمهوری آمریکا توسط توئیتر کافی بود تا بزرگ‌ترین مدعی آزادی رسانه‌ها در دنیا، جنگ تمام‌عیاری را علیه شبکه‌های اجتماعی آغاز کند. بعد از آنکه توئیتر تصمیم گرفت درباره برخی توئیت‌های ترامپ گزینه راستی‌آزمایی را قرار دهد، جنگ تمام‌عیار رئیس‌جمهوری آمریکا و توئیتر آغاز شد. اوج این جنگ دیروز بود که شبکه توئیتر، توئیت جدید دونالد ترامپ را که تیراندازی به معترضان به نژادپرستی را مجاز دانسته بود، نقض قوانین این شبکه در ارتباط با ستایش خشونت دانست و امکان ری‌توئیت کردن و پسند آن را محدود کرد. ترامپ که خود یکی از کسانی است که بارها از توئیتر برای حمله به رسانه‌ها و منتقدانش استفاده کرده، آنقدر از این رفتار توئیتر عصبانی شد که صراحتا گفت: اگر وکلای من راهی قانونی پیدا کنند شبکه توئیتر را مسدود خواهم کرد. در همین ارتباط دونالد ترامپ فرمان اجرایی برای ایجاد محدودیت شبکه‌های اجتماعی را امضا کرد. ترامپ که با امضای این دستور اجرایی، در واقع حمایت قانونی از شبکه‌های اجتماعی را لغو کرده است، مدعی شد این اقدام را در راستای حمایت از آزادی بیان انجام داده است(!) رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به وزیر دادگستری ایالات‌متحده دستور داد قانون بازخواست شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر را فعال کند. وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی قدرت بی‌‌حد و حصری دارند، افزود: شبکه اجتماعی توئیتر به عنوان یک تریبون عمومی بی‌‎طرف فعالیت نمی‌کند. ترامپ در حالی برای محدودیت شبکه‌های اجتماعی اقدام کرده که اختلافات وی با شبکه اجتماعی توئیتر طی روزهای اخیر بشدت بالا گرفته است. همانگونه که در بالا اشاره شد توئیتر سه‌شنبه هفته پیش برای نخستین بار به توئیت‌های ترامپ برچسب قابل صحت و ارزیابی زد که این اقدام واکنش شدید رئیس‌جمهور آمریکا را به همراه داشت. ترامپ پیش از این با انتشار توئیتی مدعی شده بود اگر انتخابات در کالیفرنیا از طریق ایمیل برگزار شود، این مسأله موجب تقلب گسترده خواهد شد. توئیتر در واکنش به این پیام ترامپ، یک برچسب را به 2 توئیت ترامپ اضافه کرد و در آن از کاربران خواسته بود درباره ادعای رئیس‌جمهور آمریکا تحقیق کنند. 
 
* به همه لطف کن و دیگر توئیت نزن
در همین حال چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا در واکنش به فرمان اجرایی ترامپ در محدود کردن شبکه‌های اجتماعی توئیت کرد: اگر ترامپ توئیتر را دوست ندارد، ‌می‌تواند لطفی به همه بکند و دیگر توئیت نکند.  آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا هم در توئیتی به توئیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور درباره تقلب انتخاباتی در صورت رأی‌گیری پستی واکنش نشان داد. او خطاب به ترامپ نوشت: آقای رئیس‌جمهور! شما اطلاعات کذب درباره رأی‌گیری از طریق پست منتشر می‌کنید و دوست ندارید در این ‌باره از شما انتقاد شود. ما این را متوجه شدیم. اما آنچه اهمیت دارد این است: ۱۰۰ هزار آمریکایی از ویروس کرونا مرده‌اند. اگر شما توئیتر را دوست ندارید، از آن خارج شوید و وقت خود را صرف نجات جان مردم کنید.  از سوی دیگر متخصصان حقوق در آمریکا معتقدند فرمان اجرایی ترامپ علیه شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت منجر به محدودیت علیه این شبکه‌ها نخواهد شد، ضمن اینکه به شکل وسیع توسط متخصصان حقوق و دادگاه‌ها مورد اعتراض قرار خواهد گرفت که اجرای آن را با دشواری زیادی مواجه خواهد کرد. 
 
* واکنش توئیتر
توئیتر هم در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ درباره مجازات شبکه‌های اجتماعی، این اقدام را ارتجاعی و سیاسی کردن یک قانون مهم قلمداد کرد. جک دورسی، مدیر اجرایی شرکت توئیتر تاکید کرد قانون از آزادی بیان و ارزش‌های دموکراسی در آمریکا حمایت می‌کند اما تلاش‌هایی وجود دارد که قانون از بین برود و این مسأله تهدیدی برای آینده آزادی‌های اینترنتی و آزادی بیان است. دورسی با انتشار سلسله توئیت‌هایی از دونالد ترامپ در صفحه رسمی خود درباره تصمیمات و اظهارات اخیرش گفت: درست است. در نهایت یک نفر مسؤول عملکرد شرکت توئیتر است و آن من هستم. لطفا کارمندان ما را خارج از این بحث قرار دهید. 
 
* حماقت بی‌انتهای ترامپ
دیروز کاخ سفید جنگ تمام‌عیار ترامپ با رسانه‌ها را وارد فاز جدیدی کرد. حساب کاربری کاخ سفید در توئیتر، با بازنشر یک توئیت انگلیسی از حساب کاربری منسوب به دفتر رهبر معظم انقلاب که در آن سخن رهبر انقلاب درباره حقوق مردم فلسطین ذکر شده بود، مدعی شد مقررات توئیتر نقض شده است. 

Page Generated in 0/0217 sec