printlogo


کد خبر: 220091تاریخ: 1399/3/10 00:00
تعداد مبتلایان «کووید-19» در کشور به 146668 و شمار قربانیان به 7677 نفر رسید
افزایش بیماریابی یا بیماری؟

گروه اجتماعی: جدیدترین آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد آمار بالای ابتلا به کرونا در روزهای اخیر فقط به علت افزایش تست کرونا نیست و تعداد بستری‌ها نیز افزایش صعودی داشته است. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، مسؤولان استان‌ها بارها اعلام کرده‌اند به علت افزایش تست‌های کرونا آمار ابتلا نیز افزایش یافته و روند نگران‌کننده‌ای در این باره رخ نداده است اما نگرانی‌ها بابت کرونا کاهش نیافته و پروتکل‌های بهداشتی کمتر از گذشته مورد توجه قرار می‌گیرد. مسؤولان افزایش تست کرونا را علت اصلی افزایش آمار مبتلایان اعلام می‌کنند اما روند افزایشی مراجعه به بیمارستان و جهش تعداد بستری‌ها نشان می‌دهد خطر ایجاد موج جدید شیوع همچنان وجود دارد. 
از 5 روز پیش تا دیروز تعداد بستری بیماران کرونایی 338، 352، 412، 419 و 547 مورد گزارش شده که نشان می‌دهد در روزهایی اخیر روند ابتلا و بدحال شدن بیماران کرونا صعودی بوده است. 
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در این باره گفت: از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه و بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی 2 هزار و ۸۱۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند. از بین مبتلایان جدید، ۵۴۷ مورد بستری شدند و 2 هزار و ۲۷۲ نفر (حدود ۸۰ درصد) از موارد سرپایی و افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به «کووید-۱۹»  در کشور به ۱۴۶ هزار و ۶۶۸ نفر رسید.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ بیمار دیگر مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان باختند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۷ هزار و ۶۷۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. 
جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۱۱۴ هزار و ۹۳۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. ۲۵۴۷ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش‌های‌ آی‌سی‌یو قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند. 
وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲۰ هزار مورد تست جدید از افراد مشکوک به بیماری «کووید-۱۹» گرفته شده و تاکنون ۸۹۶ هزار و ۵۷۱ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. 
جهانپور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵ استان فاقد فوتی و در 5 استان، فقط یک مورد فوتی ناشی از بیماری «کووید-۱۹» گزارش شده است. 
 
* استان‌های قرمز
وضعیت استان خوزستان همچنان قرمز است و استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان‌های شرقی و غربی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، مازندران و بخش‌هایی از کرمان و سیستان‌وبلوچستان در وضعیت هشدار قرار دارند. 
سخنگوی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی همچنین در پیامی توئیتری از تعداد شهرستان‌های سفید، زرد و قرمز و وضعیت هشداردهنده برخی استان‌ها خبر داد. 
طی هفته گذشته از نظر ریسک شیوع کرونا، ۱۹۸ شهرستان وضعیت سفید (کم‌خطر)، ۱۹۷ شهرستان وضعیت زرد و ۵۲ شهرستان وضعیت قرمز (پرخطر) دارند. ضمنا برای نخستین‌ بار یک شهرستان (جزیره بوموسی) در وضعیت سبز (بی‌خطر) قرار گرفته و تعداد شهرستان‌های سفید بیشتر از شهرستان‌های با وضعیت زرد شده است.  استان‌های دارای بیشترین تعداد شهرستان قرمز بدین ترتیب است: خوزستان (۱۲ شهرستان قرمز)، سیستان‌و‌بلوچستان(۸)، بوشهر (۷)، خراسان شمالی(۶)، خراسان رضوی (۳)، کرمانشاه(۳)، آذربایجان غربی (۳)، هرمزگان (۲)، لرستان (۲)، تهران (۲)، مازندران (۱)
 

Page Generated in 0/0051 sec