printlogo


کد خبر: 220094تاریخ: 1399/3/10 00:00
اختلاف وزارت اقتصاد و راه برای سیاست کنترل قیمت مسکن
تأمین مالی تولید مسکن؟

در حالی وزیر راه‌وشهرسازی تک‌نسخه «طرح ملی مسکن» را حلال تمام مشکلات این بخش می‌داند که معاون وزیر اقتصاد می‌گوید: باید یک محصول مالی متناسب با شرایط امروز برای تامین نیاز مسکن اقشار متقاضی تدوین شود. 
طی 2 سال اخیر محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی بارها بر تاثیرگذاری طرح ملی مسکن بر تعادل‌بخشی این حوزه تاکید کرده است. وی در جدیدترین اظهارنظر در حاشیه آغاز ثبت‌نام واردات کامیون‌های دست‌دوم گفت: هموطنانی که نیازمند خانه هستند و استطاعت خرید این خانه‌ها را ندارند، به هیچ عنوان نگران نباشند. در سامانه طرح ملی مسکن دست همه را باز گذاشتیم تا هرکسی خواست ثبت‌نام کند و هیچ‌کس جا نماند. تقریبا نیمی از کسانی که ثبت‌نام کردند مالک بودند و قبلا از این امتیاز استفاده کرده‌اند. 
وی با بیان این مطلب که «ما جامعه هدف خودمان را شناخته‌ایم و همه کار برای آنها انجام می‌دهیم تا صاحب‌خانه شوند»، تصریح کرد: بازار مسکن تابع عرضه و تقاضا نیست و همانند اتفاقی که برای سایر کالاها می‌افتد متاثر از شرایط اقتصادی کشور است؛ به طوری که افراد به دلیل نگرانی از افت ارزش پول ملی به دنبال این هستند سرمایه‌شان را تبدیل به کالا کنند. به همین خاطر و به صورت خود‌به‌خود این تغییر قیمت‌ها توسط صاحبان کالا انجام شده و این افزایش قیمت متاثر از بخش مسکن نیست. مهم برای ما جامعه هدف است که شناسایی شده‌اند و برای آنها برنامه اجرایی داریم. وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به ثبت‌نام 6/1 میلیون نفر در طرح ملی مسکن برای دریافت 400 هزار واحد مسکونی افزود:‌ در طرح ملی مسکن به صورت پیامکی و از طریق سامانه 6/1 میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند که در بخش اول 230 هزار نفر پالایش شدند، در بخش دوم هم افراد در حال پالایش هستند و ثبت‌نام‌کنندگان پیامکی‌ باید اطلاعات خود را کامل کنند. 
این در حالی است که معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با بیان اینکه برای رونق بازار مسکن باید تامین مالی مناسب در حوزه‌های تولید و تقاضا انجام شود، گفته است: تسهیلات اعطایی مسکن نسبت به قیمت ملک بسیار پایین است، ضمن اینکه به دلیل بالا بودن نرخ بهره در بلندمدت، قدرت پرداخت اقساط نسبت به میزان درآمد محدود می‌شود‌. محمدعلی دهقان‌دهنوی در این‌ باره به مثالی اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه در تهران محصول مالی مناسب برای یک وام 500 میلیون تومانی با درآمد ثابت ماهانه 5‌میلیون تومان وجود ندارد و این مسأله مانع خانه‌دار شدن طیف وسیعی از ساکنان این شهر شده است، بنابراین باید یک محصول مالی متناسب با شرایط امروز برای تامین نیاز اقشار متقاضی تدوین شود. 
وی تاکید کرد: مسکن مهر نیز در این حوزه یک راه‌حل تلقی می‌شد، چرا که قیمت زمین را حذف کرد و در نهایت برای نیاز مسکن بیش از یک میلیون خانوار، هر چند با کاستی‌هایی، پاسخ ارائه کرد.
***
[پیشنهاد تصویب ضربتی مالیات بر عایدی مسکن در مجلس یازدهم]
معاون وزیر اقتصاد گفت: اخیرا به نمایندگان مجلس یازدهم پیشنهاد دادیم به صورت مجزا و فوری قسمت مربوط به مالیات بر عایدی مسکن از لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم را تصویب کنند. محمدعلی دهقان‌دهنوی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه چالش بازار مسکن هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا وجود دارد، تاکید کرد: از یک طرف باید تسهیلات با نرخ  ‌مناسب در اختیار تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان مسکن قرارگیرد و از سوی دیگر اقدامات تنظیم‌کننده مانند مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی عملیاتی شود. معاون وزیر اقتصاد ضمن تشریح اقدامات لازم برای تحریک تقاضا در حوزه بازار مسکن تاکید کرد: اقداماتی نظیر مالیات بر خانه‌های خالی در شرایطی که کشور با تورم مواجه است، تنها در کوتاه‌‌مدت پاسخگو است، بنابراین راه‌‌حل اصلی معضل بخش مسکن جلوگیری از تداوم رشد تورم و در مرحله بعد رونق در تولید و ساخت‌و‌ساز مسکن است. 

Page Generated in 0/0052 sec