printlogo


کد خبر: 220095تاریخ: 1399/3/10 00:00
اخبار

توافق ونزوئلا و سازمان ملل برای استفاده از ذخایر طلای کاراکاس در انگلیس
منابع آگاه از بانک مرکزی انگلیس به رویترز اعلام کردند دولت ونزوئلا و سازمان ملل توافق کرده‌اند تا کاراکاس بتواند در طول شیوع کرونا، از ذخایر طلای خود که در انگلیس نگهداری می‌شود، برای خرید اقلام غذایی و دارویی استفاده کند. 2 هفته پیش بود که بانک مرکزی ونزوئلا شکایتی را از بانک مرکزی انگلیس به دلیل عدم استرداد ذخایر طلای ونزوئلا مطرح کرد. بانک مرکزی انگلیس به بهانه اینکه دولت این کشور رئیس‌جمهور ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسد از پس دادن ذخایر طلای این کشور آمریکای لاتین خودداری کرده است. رئیس کل بانک مرکزی ونزوئلا اخیرا گفته است منابع حاصل از فروش ذخایر طلای این کشور در انگلیس، به طور مستقیم به سازمان ملل منتقل خواهد شد تا این اطمینان حاصل شود در هیچ مورد دیگری غیر از غذا و دارو از این پول استفاده نخواهد شد. البته هنوز مشخص نیست که چه میزان طلا، از حدود 2 میلیارد دلار ذخیره این کشور در بانک مرکزی انگلیس قرار است به فروش برسد. بانک مرکزی انگلیس از سال 2018 بارها درخواست ونزوئلا برای استرداد ذخایر طلای این کشور را رد کرده است. در ماه ژانویه هم بانک مرکزی انگلیس از دسترسی کاراکاس به طلای خود جلوگیری کرد که آن زمان بلومبرگ گزارش داد این تصمیم انگلیسی‌‌ها متاثر از فشار مقامات آمریکایی در راستای قطع دسترسی دولت ونزوئلا به منابع مالی اتخاذ شده است. 
***
آمادگی بورس کالا برای آغاز معاملات پیش‌فروش متری مسکن
مدیرعامل بورس کالای ایران از آمادگی این بورس برای آغاز طرح پیش‌فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد خبر داد. حامد سلطانی‌نژاد گفت: در پی مذاکراتی که با وزارت راه‌ و شهرسازی انجام شده، طرح‌هایی همچون فروش املاک و مستغلات، بازار تهاتری مصالح و املاک، طرح فروش متری مسکن و همچنین راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات در بازار سرمایه در حال پیگیری است که هم‌‌اکنون امکان اجرای طرح پیش‌فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران مهیاست. مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: در بازار مسکن تلاش بر این است تا به ابزاری در بورس کالا برسیم که پس‌انداز مردم را افزایش دهد. برای مثال فردی که می‌خواهد در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند مستقیما با ورود به معاملات متری مسکن در بورس کالا، هر چند اندک در ملک سرمایه‌گذاری کند. سلطانی‌نژاد توضیح داد: ممکن است برخی افراد سرمایه کافی برای خرید یک واحد آپارتمان را نداشته باشند اما با آغاز معاملات متری مسکن می‌توانند متراژی از یک ملک را خریداری کنند تا سرمایه آنها متناسب با قیمت مسکن، ارزش یابد؛ به این ترتیب افراد می‌توانند حتی با سرمایه‌های خرد هم در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کنند. مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: برای اجرای این طرح حضور انبوه‌سازان مسکن به عنوان عرضه‌کننده این اوراق نیاز است تا در ازای میزان خرید متقاضیان، متراژ مشخصی از پروژه مشخص‌شده را به مردم و خریداران عرضه کنند.  
***
وزارت نیرو ۲۳ هزار میلیارد تومان بدهی دارد
دبیر سندیکای برق گفت: افزایش قیمت برق به صورت سالانه اعمال و امسال نیز بهای برق پرمصرف‌ها با ۱۶ درصد افزایش محاسبه می‌شود. بابک باقری با اشاره به افزایش 7 درصدی قیمت برق به صورت عمومی افزود: این افزایش قیمت طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها به صورت سالانه انجام می شود. وی با بیان اینکه به طور عمومی دولت در بودجه سنواتی خود این میزان درآمد را محاسبه می‌کند، گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها همه انواع حامل‌های انرژی باید در مدت 5 سال به قیمت واقعی خود برسد که البته عملیاتی نشده است. دبیر سندیکای برق ادامه داد: بدهی‌های وزارت نیرو به فعالان صنعت برق هم‌‌اکنون 22 تا 23 هزار میلیارد تومان است که این بدهی در حال افزایش است.  
***
آغاز فعالیت خزانه بانک آینده جهت تحویل گرفتن سکه
در پی موافقت شرکت بورس کالای ایران، خزانه بانک آینده به‌ عنوان انبار سکه طلا و صادرکننده گواهی سپرده سکه طلا، فعالیت خود را آغاز کرد.
خزانه بانک آینده با ظرفیت 150 هزار سکه، به‌عنوان پنجمین خزانه سکه طلای پذیرفته‌شده در بورس کالای ایران، آماده انجام معاملات گواهی سپرده سکه تمام‌بهار آزادی است.گواهی سپرده سکه طلا، سندی است که مالکیت یک فرد بر تعداد مشخصی سکه را نشان می‌دهد.
دارندگان سکه فیزیکی می‌توانند با همراه داشتن مدارک شناسایی به خزانه بانک آینده رجوع کرده، ضمن تحویل سکه‌های خود، گواهی سپرده را دریافت کنند؛ پس از یک روز و با اعتبارسنجی سکه‌ها توسط بانک، قبض انبار صادر می‌شود که دارنده این قبض می‌تواند آن را با حضور در کارگزاری به صورت آنلاین بفروشد؛ مبلغ مورد نظر پس از یک روز قابل برداشت از حساب خواهد بود. دارندگان گواهی سپرده سکه نیز می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی خود، پس از یک روز از خرید گواهی به خزانه بانک آینده در تهران، خیابان بخارست، خیابان پانزدهم، ساختمان شماره یک بانک آینده رجوع کرده و با ارائه گواهی، سکه‌های خود را دریافت کنند.
هزینه اصالت‌سنجی برای آورنده سکه، 3000 تومان به ازای هر سکه و هزینه نگهداری روزانه، 70 تومان برای هر قطعه سکه است.
این روش برای کسانی‌که می‌خواهند سکه را نگهداری کنند، بسیار امن و بدون دغدغه سرقت خواهد بود؛ از سوی دیگر، آن دسته از افرادی‌ که می‌خواهند سکه را دائما خرید و فروش کنند، نیازی به دریافت و تحویل مستمر سکه نخواهند داشت و صرفا از طریق کارگزاری یا به‌صورت آنلاین می‌توانند سکه خرید و فروش کنند. از دیگر مزایای این گواهی سپرده، می‌توان به امکان بهره‌برداری از آن به ‌عنوان وثیقه، جهت اخذ تسهیلات کوتاه‌مدت از شبکه بانکی اشاره کرد.
متقاضیان می‌توانند اطلاعات بیشتر را از مرکز ارتباط بانک آینده به شماره 27663200-021 بگیرند.

Page Generated in 0/0137 sec