printlogo


کد خبر: 220099تاریخ: 1399/3/10 00:00
کاخ سفید در اقدامی تبلیغاتی از عدم تمدید معافیت‌های همکاری هسته‌ای با ایران خبر داد
شوآف هسته‌ای علیه ایران

گروه سیاسی: وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه‌شب از عدم تمدید معافیت‌های همکاری هسته‌ای با ایران خبر داد. 
به گزارش «وطن امروز»، مایک پمپئو شامگاه چهارشنبه در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت: «امروز، من پایان معافیت تحریم‌ها برای [همکاری در] پروژه‌های مرتبط با برجام در ایران را که ظرف ۶۰ روز اجرایی می‌شود، اعلام می‌کنم». 
وزیر خارجه آمریکا در پیامی دیگر که متعاقب این پیام منتشر شد، نوشت: «من همچنین 2 هدایت‌کننده اصلی برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران را تحریم می‌کنم؛ مجید آقایی و امجد سازگار. دانشمندان ایرانی باید انتخاب کنند یا یک فعالیت صلح‌آمیز خارج از حوزه اشاعه [تسلیحات هسته‌ای] را دنبال کنند یا خطر تحریم شدن را بپذیرند».
اظهارات وزیر خارجه آمریکا با واکنش سازمان انرژی اتمی مواجه شد. این سازمان در پیامی توئیتری تاکید کرد: اقداماتی از این دست خللی در عزم و اراده جوانان برومند این مرز و بوم در پیشبرد اهداف بلند نظام مقدس اسلامی ایجاد نخواهد کرد. 
در این پیام همچنین آمده است: ما از این فرصت استفاده نموده و بار دیگر به بدخواهان ایران اسلامی اعلام می‌کنیم تنها ثمره رویارویی‌های مغایر با اصول و موازین حقوق بین‌الملل با ملت ایران، تقویت روحیه تلاشگران و محققان ایرانی و تضعیف جایگاه و منزلت دشمنان ایران‌زمین در عرصه جهانی است. 
سازمان انرژی اتمی همچنین در پایان اعلام کرد خبرهای خوشی از صنعت هسته‌ای ایران در راه است. 
 
* معافیت‌های هسته‌ای ایران چه بود؟
دولت آمریکا مدعی است به‌رغم خروجش از برجام اما با معافیت‌های تحریمی، به شرکت‌های روسی، اروپایی و چینی اجازه داده بود بدون اعمال مجازات‌های آمریکایی به کار خود در تأسیسات هسته‌ای غیرنظامی ایران ادامه دهند. 
برخی کارشناسان می‌گویند لغو این معافیت‌ها مربوط به اقدامات شرکت‌های روسی در نیروگاه هسته‌ای بوشهر، کمک چینی‌ها در طراحی مجدد رآکتور آب سنگین اراک و کمک‌های اروپایی‌ها در تولید رادیوایزوتوپ‌های پزشکی در رآکتور تحقیقاتی تهران است، با این حال این اقدام آمریکا عملا هیچ تاثیری بر برنامه هسته‌ای ایران ندارد، چرا که تمام بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران توسط دانشمندان هسته‌ای و مهندسان ایرانی پیگیری می‌شود و شرکت‌های خارجی نقش تعیین‌کننده در این صنعت ندارند. 
در همین حال، اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از تصمیم آمریکا برای تمدید نکردن معافیت‌های تحریمی در زمینه همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و آن را کارشکنی در راستای برنامه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای خواند. این اقدام آمریکا همچنین تاکنون با واکنش جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز مواجه شده است که با اشاره به توافق هسته‌ای برجام گفت: این توافق تنهاترین و بهترین راه برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است. 
بورل در این راستا ادامه داد: به همین دلیل است که از تصمیم آمریکا برای تمدید نکردن معافیت‌ پروژه‌های هسته‌ای مربوط به برجام متاسفم. این [اقدام] اطمینان حاصل کردن از ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را برای جامعه جهانی سخت خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0057 sec