printlogo


کد خبر: 220110تاریخ: 1399/3/10 00:00
نقش عامل فرار رومینا اشرفی در به قتل رسیدن او در حال بررسی است
دستگیری بهمن جنایت

گروه اجتماعی: پسری که رومینا اشرفی، دختر 13 ساله تالشی را اغفال کرده و فراری داده بود به دستور مقام قضایی بازداشت شد. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، بهمن خاوری، پسر تالشی مدتی پیش با شکایت پدر و مادر رومینا به اتهام آدم‌ربایی بازداشت شده بود اما به علت رضایت پدر رومینا آزاد شد. پس از آزاد شدن خاوری و بازگشت رومینا به خانه، وی مورد غضب پدر قرار می‌گیرد و به طرز فجیعی به قتل می‌رسد. در پی قتل رومینا، پدر وی بازداشت می‌شود و پس از چند روز بهمن خاوری، پسری که عامل فراری دادن رومینا و خشم پدر وی شده بود نیز بازداشت می‌شود. 
اتهام وی آدم‌ربایی و نقش داشتن در عصبانیت پدر عنوان شده اما این اتفاق را باید از زوایای مختلف دید تا قضاوت صحیحی کرد. اقدام پدر رومینا تحت هیچ شرایطی قابل دفاع نیست و قانون سخت‌ترین برخورد را با وی خواهد کرد اما برای جلوگیری از این اتفاق، باید بررسی کرد که چه عواملی موجب شده یک پدر دختر خود را به طرزی فجیع به قتل برساند. شبکه‌های اجتماعی معاند با سوءاستفاده از این اتفاق مدعی شده‌اند مراجع قضایی اهمال کرده و با وجود خشم پدر، نباید دختر را تحویل خانواده می‌داده است. 
جان‌احمد‌ آقایی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در این باره گفت: ۲۸ اردیبهشت‌ماه این دختر همراه پسری ۲8 ساله متواری می‌شود و یک روز پس از آن پدرش شکایتی با عنوان آدم‌ربایی در دادسرای شهرستان آستارا مطرح می‌کند. پرونده برای بررسی در دستور کار دادسرا قرار می‌گیرد. پدر و مادر و بستگان دختر به دادسرا مراجعه می‌کنند و دختر را مورد تفقد و لطف قرار می‌دهند؛ بازپرس با مشاهده اینکه پدر از روی مهربانی و گذشت از اشتباه دختر چشم‌پوشی کرده است، وی را تحویل خانواده می‌دهد. 
وی اظهار داشت: پدر دختر با ملاطفت و مهربانی‌ای که به خرج می‌دهد اعتماد بازپرس را جلب می‌کند و به همین دلیل بازپرس از تحویل وی به خانواده اطمینان خاطر داشته است. با توجه به بررسی جمیع شرایط دلیلی برای تحویل ندادن دختر به خانواده‌اش در آن زمان وجود نداشته است. 
وی همچنین برخی شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اعتیاد پدر دختر به مواد مخدر را رد کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود این فرد به مواد مخدر اعتیاد داشته است، صحت ندارد همچنین پدر فاقد هرگونه سابقه کیفری بوده است. 
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در تشریح چگونگی قتل افزود: پس از اینکه فرزند تحویل خانواده می‌شود آنها شب را در منزل یکی از بستگان در آستارا ساکن می‌شوند و شرایط کاملا معمولی و طبیعی بوده است ولی فردای آن روز به روستای خود بازمی‌گردند و مشخص نیست آنجا چه اتفاق غیرعادی رخ داده است که هنگام غروب و وقتی دختر در خواب بوده، پدر، دختر خود را به قتل می‌رساند. پدر این دختر بلافاصله پس از این اقدام از کار خود پشیمان می‌شود و از خانه بیرون می‌آید و تقاضای کمک می‌کند که بی‌فایده است. پدر دختر اکنون بازداشت است و تحقیقات تکمیلی درباره انگیزه و علت قتل ادامه دارد. 
 
* چرا بازداشت شد؟
بهمن خاوری، پسری که رومینا را فراری داد اتهام آدم‌ربایی را قبول ندارد. وی صراحتا جرم فراری دادن رومینا از خانه را پذیرفت و قبل از بازداشت در گفت‌وگویی گفت: 28 ساله هستم و برای ازدواج با رومینا اقدام کرده بودم اما پدر رومینا با این ازدواج مخالف بود. 2 سال با رومینا ارتباط تلفنی داشتم و رومینا را فراری دادم و به خانه خواهرم بردم. 
رومینا به من گفته بود: پدرم به من مرگ موش و طناب داد و گفت این را بخور و خودت را دار بزن اما با این پسر نرو. وقتی من فرار کردم می‌خواستم رومینا را عقد کنم اما پدر رومینا با پلیس آگاهی آمد و پلیس هم مرا بازداشت کرد. آن عکسی که از من و رومینا هم منتشر شد خود رومینا منتشر کرد تا اعلام کند ما فرار کرده‌ایم و آدم‌ربایی نبوده است. من فراری دادن 2 دختر دیگر از خانه را هم تکذیب می‌کنم و هیچ وقت این کار را نکرده‌ام».
با وجود ادعای خاوری اما بستگان رومینا گفتند بهمن، پس از اینکه رومینا را به خانه خواهر خود برد و بدون حضور پدر رومینا او را به عقد خود درآورد، تصاویری از خودش و رومینا در فضای مجازی منتشر کرد و پیام‌هایی به پدر رومینا فرستاد و به او گفت که رومینا حالا همسر من است. همین موضوع هم عصبانیت شدید پدر رومینا را برانگیخت و به قتل منجر شد. 
یکی از هم‌محله‌ای‌های رومینا نیز در گفت‌وگو با رکنا گفت: بهمن خاوری باشگاه می‌رفت و بیکار بود. می‌گفتند قبلا هم یک دختر را فراری داده بود. در اینجا شایعه است که این پسر نمی‌تواند زن نگه دارد و پدر رومینا اشرفی گفته: «من به او دختر نمی‌دهم. او خودش را نمی‌تواند نگه دارد، من چطور دخترم را به او بدهم؟ من دخترم را از او پس می‌گیرم، دخترم را می‌کشم». همه، این حرف‌ها را شنیده‌اند. 
کسی نمی‌تواند از اقدام پدر رومینا در قتل فرزند خود دفاع کند و قطعا مجازات سختی در انتظار پدر رومینا خواهد بود اما بسیاری از بهانه‌جویان با غرض‌ورزی قصد دارند از این حادثه سوءاستفاده کنند. آنها می‌خواهند رفتار غیرقابل قبول پدر رومینا را به همه پدران تعمیم دهند و کانون خانواده را تضعیف کنند و بی‌بند و باری و روابط آزاد دختر و پسر را ترویج دهند. شکی نیست پدر متخلف باید به مجازات برسد اما این حادثه نباید دستاویز مغرضان و مروجان بی‌بند و باری قرار گیرد. 
 
* تعدی به زن ممنوع
صفحه توئیتری «ریحانه» که بیشترین مطالب خود را پیرامون حوزه زن و خانواده در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر می‌کند، در واکنش به جریان رومینا اشرفی نوشت: «رهبر انقلاب: جامعه، هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ اخلاقی، باید با کسانی که تعدی به زن را حق خودشان می‌دانند، برخورد سخت بکند؛ قانون هم باید در این زمینه مجازات‌های سختی را پیش‌بینی کند».
***
[قرایی‌مقدم:  پسر مورد علاقه رومینا در جنایت بی‌تقصیر نیست]
چنانچه قانون مبارزه با خشونت در کشور اجرا شود، شاهد این همه قتل، جرح و نزاع در جامعه نخواهیم بود. 
امان‌الله قرائی‌مقدم، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «وطن امروز» در واکنش به قتل رومینا توسط پدرش در حوالی تالش، گفت: برچسب دخترفراری‌بودن رومینا  باعث خشونت پدر این دختر نوجوان شد تا او قربانی خشم و تعصبات قومی شود.  وی حفظ ارزش‌ها، اعتقادات، سنن، هنجارها، آداب و رسوم و باورها در جوامع و مناطق کوچک بر قتل رومینای نوجوان را موثر دانست و اظهار داشت: فشارهای روحی و روانی  و  سرپیچی رومینا از اوامر پدر در کنار تبلیغات شبکه‌های اجتماعی نسبت به فرار رومینا با پسر مورد علاقه‌اش، باعث عصبانت پدر این دختر شد. 
این استاد دانشگاه وقوع چنین اتفاقات ناگواری که جامعه را از حیث روحی جریحه‌دار کرده، پدیده‌ای صرفا فرهنگی عنوان کرد و افزود: متاسفانه با وجود قانون مبارزه با کودک‌آزاری در کشور اما کمتر به این موضوع مهم توجه می‌شود، این در حالی است که نباید هیچ فردی به حقوق کسی دیگر حتی والدین به فرزندان تعدی کند.  استاد دانشگاه خوارزمی به اقتدار و حساسیت رئیس دستگاه قضا در مبارزه با جرم و جنایت و اجحاف حقوق مردم اشاره کرد و افزود: از آنجایی که خشونت با زن و کودک در جامعه زیاد است، بنابراین رئیس دستگاه قضا بی‌شک با توانایی و درایتی که دارد به تدوین و اجرای قوانین مبارزه با خشونت توجه ویژه خواهد کرد تا مجرمان به سزای عمل‌شان برسند.  قرائی‌مقدم، عشق و علاقه دختران با پسران در محیط‌های کوچک، بویژه در روستاها به دلیل ارتباطات قومی، محلی و شغلی را به مراتب بیشتر از شهرهای بزرگ، عنوان کرد و افزود: پدر رومینا باید با درایت و مماشات مانع از فرار دخترش از خانه و در نهایت قتل وی می‌شد.  نباید دخترش را قربانی تعصبات قومی و فرهنگی می‌کرد، هر چند پسر مورد علاقه رومینا در وقوع این جنایت بی‌تقصیر نیست، چرا که زمینه خشونت پدر را وی فراهم کرده است، گفت: البته قانون باید برای او تصمیم بگیرد، چرا که این پسر گویا با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده است من و رومینا با هم ازدواج کرده‌ایم، انتشار این ویدئو و دست به دست شدن آن نیشتر به تعصبات قومی پدر رومینا شده تا وی کمر به قتل دخترش ببندد. 

Page Generated in 0/0072 sec