printlogo


کد خبر: 220147تاریخ: 1399/3/11 00:00
تنها 2/0 درصد مشمولان سهام عدالت اقدام به فروش سهام خود کردند
مردم سهامدار عدالت می‌مانند

گروه اقتصادی: مسؤولان بورس می‌گویند استقبال مردم از فروش سهام عدالت به شبکه بانکی حداقلی بوده است. از سوی دیگر بررسی‌های میدانی از بانک‌های عامل هم گویای این است که سهامداران عدالت ترجیح داده‌اند سهام عدالت خود را نفروشند و این دارایی ارزشمند را در اختیار خودشان نگه دارند.
به گزارش «وطن امروز»، با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد حداقل 2 دهک اول اقتصادی کشور در اولین روز فرصت فروش سهام عدالت به شبکه بانکی اقدام به فروش سهام خود کنند اما این اتفاق رخ نداد. یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، آمار جدیدی را از سهامدارانی که از طریق بانک‌ها به فروش سهام عدالت خود اقدام کرده‌اند، اعلام کرد. وی در اینستاگرام خود درباره آمار جدید فروشندگان سهام عدالت در بانک‌ها نوشت: از ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت، فقط ۱۰۰ هزار نفر خواهان فروش ۳۰ درصد این سهام به‌وسیله بانک‌ها شده‌اند! این یعنی بازار سرمایه ایران افتخار دارد پذیرای بیش از ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور باشد. حالا ضریب نفوذ بورس، از ۱۶ به ۷۰ درصد رسیده است؛ اتفاقی که ارزشمند و بی‌نظیر است. دارندگان سهام عدالت، سهامدار شرکت‌های بزرگ و ارزشمندی شده‌اند که نگهداری و بهره‌مندی از عواید این سهام، گوارای‌شان...
در روزهای اخیر تمام کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بورسی مردم را به نفروختن سهام عدالت دعوت کردند. پیش‌بینی کارشناسان این است که ارزش سهام عدالت در آینده‌ای نزدیک افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد و صدالبته در شرایط اقتصادی کنونی سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به بازارهای دیگر بسیار سود‌ده‌تر خواهد بود. برای مثال بانک، ارز و سکه طی سال 98 بین 15 تا 30 درصد بازدهی داشتند اما بازار سرمایه به طور عجیبی 200 درصد بازدهی داشته است. مردم با این پیش‌فرض و با وجود مشکلات معیشتی سهام‌های خود را حفظ کردند. 
 
* اولین فروش سهام عدالت توسط بانک‌های عامل انجام شد
ستاد خبری سهام عدالت اطلاعیه‌ای را درباره آخرین اخبار پیرامون آزاد‌سازی سهام عدالت منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است:
بانک‌هایی که نسبت به دریافت سفارش در روز‌های ۶، ۷ و ۸ خرداد جاری اقدام کرده‌اند، می‌توانند از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، بتدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنان واریز کنند. امروز (شنبه) بانک ملی ایران اولین بانکی بود که بخش اعظم سهام مربوط به سفارش‌های دریافتی از مشمولان سهام عدالت را به فروش رساند که بلافاصله پس از تسویه معاملات و دریافت وجه به حساب متقاضیان فروش واریز خواهد شد.
یکی از نقدهای جدی که به نحوه خرید بانک‌ها وارد شده، مشخص نبودن سهام فروخته شده و زمان فروش توسط بانک‌هاست. برای مثال یک سهام در طول چند ساعت می‌تواند ارزشی متفاوت داشته باشد و مشخص نیست بانک‌های عامل چه زمانی را برای فروش انتخاب می‌کنند. 
 
* طرح دوفوریتی برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت
نماینده مجلس از تدوین پیش‌نویس طرحی دوفوریتی برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت خبر داد. محمدرضا‌ پورابراهیمی درباره تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت، گفت: برای واگذاری سهام عدالت به جاماندگان اقداماتی در دستور کار است؛ دولت با استفاده از ظرفیت قانونی و در چارچوب اختیارات فعلی خود، به واجدان شرایطی که تاکنون سهام عدالت دریافت نکرده‌اند، سهام عدالت واگذار کند. منتخب مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت می‌تواند به جاماندگان از محل 50 درصد سهام عدالتی که در بخش مالکیتی دولت بوده و واگذار نشده، سهام عدالت واگذار کند، افزود: اگر چه دولت معتقد است براساس قانون نمی‌توان چنین اقدامی انجام داد اما ما به دنبال اجرایی کردن آن هستیم. درواقع می‌خواهیم با دولت توافق کنیم تا از موجودی خودش استفاده و در قالب مکانیزمی که در اختیار دارد، این مشکل را حل کند. وی با بیان اینکه ممکن است عده‌ای در سال 85 از توان مالی خوبی برخوردار بودند اما در حال حاضر جزو اقشار آسیب‌پذیر باشند که باید زمینه واگذاری سهام عدالت به آنها فراهم شود، اظهار کرد: در صورتی که نتوان دولت را مکلف به واگذاری سهام عدالت به جاماندگان کرد، پیش‌نویس طرحی دوفوریتی در حال آماده شدن است تا در مجلس یازدهم بررسی و تصویب شود و دولت براساس مر قانون سهام عدالت را به جاماندگان واگذار کند. عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: پیش‌نویس طرح دوفوریت اختصاص سهام عدالت به جاماندگان آماده شده و در صورتی که نتوان از ظرفیت دولت برای این امر استفاده کرد، طرح یاد شده در هفته‌های ابتدایی مجلس یازدهم بررسی می‌شود. 
بی‌اعتنایی مردم برای فروش سهام عدالت باعث شد بار دیگر بازار سرمایه به روزهای سبز خود بازگردد. سهامداران بیم این را داشتند که با آزاد شدن فروش سهام عدالت در کوتاه‌مدت و با سرازیر شدن مردم برای فروش، قیمت سهام‌های آنها ریزش داشته باشد به همین دلیل خود پیش‌دستی کرده و سهم‌های مشترک با سهام عدالت را فروختند.
***
[5/3 میلیون نفر مالکیت سهام عدالت خود را در اختیار گرفتند]
رئیس گروه بررسی‌های اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری می‌گوید ظرف یک شبانه روز بیش از 5/3 میلیون دارنده سهام عدالت به سایت مراجعه کرده و در جریان وضعیت سهام خود قرار گرفتند. علی آقامحمدی اظهار کرد: خوشبختانه با موافقت انجام شده امکان واگذاری مدیریت سهام عدالت به صاحبان آن فراهم شد و ما باید ورود حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم ایران به جمع سرمایه‌‌گذاران کشور را خوشامد بگوییم. سهام عدالت با ضریب نفوذ بیش از ۷۰ درصد در میان جمعیت ایران با واگذاری به صاحبانش گام مهمی را طی کرد و امیدواریم نتایج این تغییر خود را نشان بدهد. وی ادامه داد: از شب گذشته تاکنون 5/3 میلیون نفر به سایت سهام عدالت مراجعه کردند و ضمن احراز مالکیت و در اختیار گرفتن سهام‌شان رسما به عضویت در ۳۶ شرکت فعال در بورس درآمده‌اند. رئیس گروه بررسی‌های اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری همچنین به راه‌اندازی پنجره واحد در اتاق بازرگانی تهران اشاره کرد و گفت: در کنار راه‌اندازی این پنجره بحث راه‌اندازی دادگاه‌های تجاری نیز مطرح است که امیدواریم با همکاری اتاق و قوه‌قضائیه این دادگاه‌ها نیز کار خود را آغاز کنند. آقامحمدی خاطرنشان کرد: در تجارت اختلاف‌نظر امری طبیعی به شمار می‌رود و با راه‌اندازی این دادگاه‌ها می‌توان با سرعت و تخصص اختلاف نظرها را حل کرد و کار را ادامه داد. 

Page Generated in 0/0062 sec