printlogo


کد خبر: 220152تاریخ: 1399/3/11 00:00
اخبار

مجوز ورود خریداران جدید در حراج اوراق بدهی عملیات بازار باز
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس اطلاعیه روز چهارشنبه 7 خردادماه 1399 درباره برگزاری اولین مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی توسط کارگزاری بانک مرکزی، علاوه بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه نیز می‌توانند در این حراج شرکت و سفارش‌های خرید خود را تا ساعت 10 صبح امروز یکشنبه 11 خردادماه از طریق سامانه مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کنند. لازم به توضیح است که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند سفارش‌های خرید خود را تنها در یکی از سامانه‌های بازار بین‌بانکی یا مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ارسال کنند. اوراق منتشر شده از نوع مرابحه عام، کوپن‌دار با نرخ سود 15 درصد سالانه و با تواتر پرداخت سود 6 ماهه (پرداخت کوپن 2 بار در سال) به شرح جدول زیر است.
مشخصات اوراق بدهی دولتی عرضه شده در حراج 13 خردادماه 1399
بانک مرکزی سفارشات دریافت شده را برای تصمیم‌گیری به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌کند و وزارتخانه مزبور حداکثر تا پایان وقت اداری روز بعد، نسبت به تعیین سفارش‌های برنده از طریق مشخص کردن حداقل قیمت پذیرفته شده در سازوکار حراج اقدام می‌‌کند. در نهایت، عرضه اوراق به همه برندگان به قیمت یکسان انجام می‌شود. 
***
تعرفه برق 7 درصد افزایش یافت افزایش 23 درصدی برای پرمصرف‌ها
سخنگوی صنعت برق گفت: قیمت برق سالانه 7 درصد برای همه مشترکان افزایش می‌یابد که این افزایش قیمت از اردیبهشت‌ماه لحاظ شده است. مصطفی رجبی مشهدی اظهار داشت: برای ایجاد بازدارندگی در مصرف بیش از حد برق، از این پس مشترکانی که بیش از الگوی تعیین‌شده مصرف دارند، متحمل افزایش قیمت 16 درصدی هزینه علاوه بر افزایش قیمت 7 درصدی برای عموم مشترکان خواهند بود. رجبی در توضیح مصرف برق مشترکان، بیان کرد: سال گذشته تنها 15 درصد از مشترکان بیش از الگوی مصرف و 85 درصد مابقی نیز مطابق الگوی مصرف یا کمتر از آن برق مصرف کرده‌اند. 
***
تکمیل خط‌آهن رشت-انزلی و حلقه مفقوده آزادراه قزوین-رشت
رئیس سازمان برنامه و بودجه از تکمیل خط‌آهن رشت-انزلی و حلقه مفقوده آزادراه قزوین-رشت تا پایان سال جاری و تخصیص 100 درصدی منابع طرح‌های اولویت‌دار سال 99 در راستای تحقق شعار «جهش تولید» خبر داد. محمدباقر نوبخت با اشاره به تکمیل حلقه مفقوده آزادراه رشت ـ قزوین تا پایان امسال‌، اضافه کرد: در این پروژه محدود به منابع ریالی از پیش اعلام‌شده نیستیم، هر چه با نظارت‌های فنی و کارشناسی این پروژه نیاز به اعتبار داشته باشد، سازمان برنامه و بودجه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متعهد می‌داند که در این پروژه و پروژه‌های‌ ‌سطح کشور، تأمین مالی انجام شود. وی افزود: خط آهن رشت ـ انزلی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. 
***
تطبیق ناوگان تجاری دریایی ایران با الزامات بین‌المللی
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردى درباره تولید و عرضه سوخت کم‌سولفور، تصریح کرد: با پیگیری سازمان بنادر و دریانوردی و تلاش و همت همکاران شرکت ملی نفت و پالایش، سوخت سبک و سنگین کم‌گوگرد برای مصرف ناوگان دریایی در پالایشگاه‌های کشور تولید شده و از طریق بورس به صورت آزاد در اختیار شرکت‌های کشتیرانی قرار گرفت. نادر پسنده ادامه داد: با تعریف پروژه‌های عملیاتی و بهسازی فرآیندهای تولید، ارتقای کیفیت فنی این سوخت کماکان در حال پیگیری بوده و با ایجاد خط تولید سوخت کم‌گوگرد در چند پالایشگاه جدید، ظرفیت تولید کشور افزایش یافته و امکان تامین این سوخت برای متقاضیان خارجی نیز فراهم خواهد شد. وی افزود: از ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۸ بر اساس الزام ضمیمه ۶ کنوانسیون جلوگیری از آلودگی کشتی‌ها (مارپل)، استفاده از سوخت کم‌گوگرد (5/0 درصد) برای کشتی‌هایی که از اسکرابر استفاده نمی‌کنند، الزامی شده است. 
***
تمدید بخشودگی سود و جرایم تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان
بخشودگی سود و جرایم تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان صرفا تا پایان خرداد از سوی بانک مرکزی تمدید شد. براساس بخشنامه منتشره از سوی بانک مرکزی، بخشودگی سود و جرایم تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان صرفا تا پایان خرداد تمدید شد. بر اساس نامه اخیر این بانک، با توجه به شرایط کرونا، مانده سهمیه مصرف نشده برای اجرای بند «ل» تبصره ۱۶ بودجه ۹۸ برای تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان اشخاص حقیقی و شرکت‌های تعاونی صرفا تا پایان خرداد قابل استفاده بوده و مشمولان می‌توانند برای آخرین‌بار از این مزیت قانونی استفاده کنند. بانک‌های عامل این مصوبه بانک‌های ملی، سپه، توسعه تعاون، صنعت و معدن، توسعه صادرات، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، صادرات و تجارت هستند و افراد با پرداخت اصل تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، از پرداخت سود و جرایم آن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان معاف می‌شوند. لازم به ذکر است در بودجه سال ۱۳۹۹ و پس از 4 سال، بخشودگی سود و جرایم تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان حذف شده و امسال بودجه‌ای به این امر اختصاص نمی‌یابد.

Page Generated in 0/0062 sec