printlogo


کد خبر: 220158تاریخ: 1399/3/11 00:00
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به لزوم اصلاح قانون انتخابات:
مذاکرات را با نمایندگان مجلس یازدهم آغاز کردیم

گروه سیاسی: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود گزارشی از بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی ارائه داد. وی گفت: ایرادات ۹ مصوبه مجلس با توجه به رفت و برگشت‌هایی که بین شورا و مجلس انجام شده است برطرف شده و عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی اعلام شده است. 
سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به بررسی لایحه حذف 4 صفر از پول ملی در شورای نگهبان، اعلام کرد: این لایحه نیز مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت، زیرا در تبصره یک این لایحه با توجه به قرار دادن تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول به عنوان یکی از معیارهای محاسبه و تعیین برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز، مصوبه دارای ابهام شناخته شد. کدخدایی گفت: به دلیل اهمیت این لایحه و پیگیری‌های دولت، از رئیس کل بانک مرکزی دعوت شد تا در جلسه شورای نگهبان حضور یابد؛ او بیش از یک ساعت درباره ابهامات موجود توضیحاتی ارائه کرد اما بعد از این گفت‌وگو همچنان ایرادات فنی اعضای شورای نگهبان باقی بود.
وی اظهار داشت: لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت، زیرا بر اساس اصل ۱۰۰ قانون اساسی وظایف شوراها نظارتی است اما این طرح وظایف جدیدی را برای این شوراها در نظر گرفته است. 
کدخدایی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان سابق مجلس اعلام کرد مدارک تحصیلی و حوزوی ۸ نفر از منتخبان مجلس یازدهم دارای مشکل است، موضع شورای نگهبان در این باره چیست؟ اظهار داشت: بنده قبلا هم پاسخ دادم که آنچه تاکنون بر‌اساس گزارش‌های رسمی به ما واصل شده است، فقط درباره مدرک تحصیلی منتخب مردم تفرش بود و دیگر مطالب صرفا در فضای رسانه‌ای و مجازی مطرح شده است. وی با اشاره به اینکه البته شورای نگهبان موضوع مذکور را بررسی کرد، گفت: گویا این مطلب از سوی یکی از منتخبان مجلس دهم درباره رقیب انتخاباتی‌اش مطرح شده است و مستنداتی در این زمینه به ما ارائه نکرد. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: اگر واقعا درباره مدارک تحصیلی منتخبان موردی وجود دارد باید با مستندات کافی مطرح شود و در شرایط فعلی هم این مدارک باید به کمیسیون‌های بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس ارسال شود. کدخدایی بیان کرد: اغلب این ادعاها از سوی کسانی مطرح می‌شود که در انتخابات رأی نیاوردند و نسبت به رقبای خود این مطالب را مطرح می‌کنند. 
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: مذاکراتی با برخی منتخبان مجلس یازدهم برای اصلاح قانون انتخابات انجام شده است و پیش‌نویس‌هایی هم در این باره آماده شده تا هر چه سریع‌تر این کار مشترک انجام شود که امیدواریم با استفاده از تجارب مجلس دهم، قانون انتخابات در مجلس جدید به یک سامانی برسد. کدخدایی در همین زمینه اظهار داشت: گفت‌وگوهایی با برخی منتخبان مجلس یازدهم درباره اصلاح قانون انتخابات انجام شده اما لازمه تحقق این مسأله آن است که مجلس رسمیت قانونی پیدا کند و کمیسیون‌ها تشکیل شوند تا طرح اصلاح قانون انتخابات به طور دقیق بررسی شود. وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه افرادی در زمان انتخابات، شورای نگهبان را به نقض حقوق افراد رد صلاحیت شده متهم کرده‌اند، آیا شورای نگهبان تصمیم دارد علیه این افراد اقدام حقوقی کند؟ تصریح کرد: ما از این آسیب‌ها زیاد دیده‌ایم و کسانی که رأی نمی‌آورند یا تایید صلاحیت نمی‌شوند، معمولا چنین مطالبی را درباره شورای نگهبان مطرح می‌کنند اما ما به این مطالب توجهی نمی‌کنیم چرا که اجرای قانون برای ما اهمیت دارد. 

Page Generated in 0/0044 sec