printlogo


کد خبر: 220207تاریخ: 1399/3/12 00:00
واکنش وزارت خارجه به سرکوب معترضان در خیابان‌های آمریکا
ایران علیه نژادپرستی

گروه سیاسی: حضور گسترده خیابانی و بالا گرفتن فضای خشونت در خیابان‌های آمریکا دیگر محدود به چند ایالت نیست. توئیت‌های تحریک‌کننده ترامپ نسبت به مخالفان نژادپرستی از یک سو و انتشار تصاویری که حکایت از برخورد خشونت‌بار با معترضان و خبرنگاران حاضر در خیابان‌ها دارد از سوی دیگر، باعث شده خیابان‌های آمریکا تبدیل به بزرگ‌ترین چالش برای دولتی شود که در سال‌های اخیر بیشترین طمع را نسبت به درگیری‌های خیابانی دولت‌های دیگر داشته است.
به گزارش «وطن امروز»، تقابل نرم برای همراه کردن دولت‌ها با معترضان خیابانی فرصتی را ایجاد کرد تا این بار برعکس، دولت و مقامات عالیرتبه ایرانی با انتشار یادداشت‌هایی در فضای مجازی پیام همدلی خود را به معترضان آمریکایی منتشر کنند. در همین زمینه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توئیتر با انتشار تصویر بیانیه ۲۷ ژوئن ۲۰۱۸ مایک پمپئو علیه کشورمان، با عبارات مشابه مردم آمریکا را مخاطب قرار داد و نوشت: «عده‌ای فکر نمی‌کنند که جان سیاهان اهمیت دارد. قابل توجه کسانی از ما که جان سیاهان را مهم می‌دانند: زمان آن است دنیا با نژادپرستی مقابله کند. جهان علیه نژادپرستی». توئیت ظریف که کنایه‌ای آشکار نسبت به ادعاهای مزورانه پیشین دولت آمریکا در مواجهه با دخالت‌های طمع‌کارانه خود در اعتراضات خیابانی کشورمان بود با عصبانیت مایک پمپئو همراه شد تا وزیر خارجه دولت آمریکا به جای پاسخگویی نسبت به اقدامات نژادپرستانه دولت این کشور به تکرار ادعاهای پیشین، درباره ایران بنویسد: «شما همجنس‌گرایان را اعدام، زنان را سنگسار و یهودیان را نابود می‌کنید!»
در این میان وزارت امور خارجه کشورمان نیز با انتشار توئیتی در صفحه رسمی خود به حوادث آمریکا واکنش نشان داد و نوشت: رژیم آمریکا که به وعده‌اش برای توقف هدر دادن پول در ماجراجویی‌های خارجی عمل نکرده و اکنون هم غرق در بحران خودساخته «کووید-۱۹» است، حالا برای ارعاب معترضان به ارتش، «سگ‌های شرور و سلاح‌های شوم» متوسل شده است. آمریکا به جای این کار، باید صدای مردمش را بشنود و سیاست‌های شکست‌خورده‌اش را تغییر دهد.
 
* نژادپرستی در آمریکا مانند نازیسم آلمان خطری جهانی است
علی باقری، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه نیز در ارتباط تصویری با برنامه ویژه خبری شبکه 2 سیما، در پاسخ به اینکه چرا نهادهای حقوق بشری درباره جنایت پلیس آمریکا در به قتل رساندن شهروند سیاه‌پوست این کشور، روزه سکوت گرفته‌اند؟ اظهار کرد: جنایتی که در آمریکا طی چند روز گذشته رخ داد از جهات مختلف حائز اهمیت و قابل بررسی است.
وی با بیان اینکه طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی آمریکایی‌ها، روزانه 3 شهروند آمریکایی توسط پلیس کشته می‌شوند، اظهار داشت: جنایتی که اخیرا از سوی پلیس آمریکا منجر به قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی شد که بسیار فجیع و دلخراش بود و احساسات بسیار زیادی را نه‌تنها در داخل آمریکا، بلکه در خارج از آمریکا نسبت به قتل یک انسان برانگیخت، باید از چند جهت مورد بررسی قرار گیرد.
باقری با بیان اینکه تبعیض و نوع نگاهی که باعث شکل‌گیری و شیوع فاجعه‌ای در قالب 2 جنگ جهانی در جهان شد ناشی از تفکر نازیسم بود و بنیان آن بر پایه خودبرتربینی است، افزود: این مسأله در آمریکا رشد و نمو پیدا کرده و این تهدیدی جدی برای همه دنیاست. جنایتی که در آمریکا اتفاق افتاد نقض فاحش حقوق بشر است و در تناقض با قواعد بنیادین، عام‌الشمول و آمره بین‌المللی است و  برای دولت آمریکا در عرصه بین‌المللی مسؤولیت‌آور است و نمی‌تواند از این اتهام شانه خالی کند چون یک اتفاق عادی نبوده است. بحث تبعیض ‌نژادی در آمریکا بسیار جدی است؛ طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی آمریکایی‌ها، 30 درصد جمعیت ایالت شیکاگو سیاه‌پوست هستند در حالی که مشخص شد 60 درصد از کسانی که به خاطر کرونا در این ایالت از بین رفتند سیاه‌پوست بودند!

Page Generated in 0/0142 sec