printlogo


کد خبر: 220210تاریخ: 1399/3/12 00:00
آلمان و بریتانیا شرکت نمی‌کنند
ترامپ نشست جی‌7 را به تعویق انداخت

رئیس‌جمهور آمریکا مجبور شد میزبانی نشست سران 7 کشور صنعتی موسوم به جی 7 را که برای 21 تا 23 خرداد (10 تا 12 ژوئن) برنامه‌ریزی شده بود به‌ خاطر عدم حضور رهبران اروپایی بویژه بریتانیا و آلمان به مدت دست‌کم 3 ماه به تعویق اندازد. دونالد ترامپ ضمن اعلام این موضوع همچنین برای 6 کشور دیگر این گروه شاخ و شانه کشید که باید کشورهای صنعتی بیشتری از جمله روسیه به گروه 7 اضافه شوند اما در کمال تعجب نام چین، صنعتی‌ترین اقتصاد حال حاضر جهان را از قلم انداخت. گافی که البته آگاهانه به نظر می‌رسد و در راستای تقلای واشنگتن برای ایجاد بلوک ضدچینی است. تعویق نشست جی7 سال 2020 در کمپ دیوید توسط کاخ سفید  از آن رو اقدامی نسنجیده به نظر می‌رسد که جز رئیس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزیران انگلیس، آلمان، کانادا، ژاپن و ایتالیا به همراه روسای شورا و کمیسیون اروپا اصرار داشتند این اجلاس نه به شکل حضوری، بلکه به ‌خاطر شیوع ویروس کرونا و مشابه نشست «جی 20» سه ماه پیش به میزبانی عربستان به شکل ویدئو‌کنفرانس برگزار شود. اما ترامپ اصرار دارد حتما جاستین ترودو (کانادا)، آنگلا مرکل(آلمان)، بوریس جانسون(انگلیس)، جوزپه کونته (ایتالیا)، آبه شینزو(ژاپن)، امانوئل مکرون(فرانسه)، اورسولا فان درله ین(رئیس کمیسیون اروپا) و شارلز میشل(رئیس شورای اروپا) را در کمپ دیوید، اقامتگاه رسمی روسای جمهور ایالات‌متحده در مریلند گرد هم آورد. 
سخنگوی صدراعظم آلمان پیش‌تر گفته بود دولت برلین نمی‌تواند حضور فیزیکی مرکل در نشست جی7 امسال را تأیید کند و چنین امری به وضعیت شیوع ویروس کرونا بستگی خواهد داشت.
ترامپ خود اعتراف کرد برگزاری نشست جی 7 در کشورش به شکل حضوری بهترین الگو برای بازگشایی کسب‌وکارها پس از تعطیلی ناشی از کروناست. حالا او با عقب‌نشینی از موضع اولیه کماکان اصرار به برگزاری حضوری چهل‌وششمین اجلاس جی 7 حتی با وجود تعویق 3 ماهه آن یعنی ماه سپتامبر(شهریور و مهر) دارد آن هم در حالی که با وجود اصرارهای او برای پایان قرنطینه کرونایی و بازگشایی کسب‌وکارها، هیچ نشانه امیدوارکننده‌ای از کنترل شیوع بیماری ویروسی «کووید-19» در آمریکا وجود ندارد. علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود در ماه سپتامبر با نزدیک شدن پاییز، شیوع کرونا در مناطق سردسیر‌تر نیمکره شمالی از جمله ایالات‌متحده اوج بگیرد. پیش‌تر رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌و‌گو با شبکه سی‌بی‌اس، با تایید ترجیح رهبران گروه 7 به برگزاری جلسات ویدئویی به جای ملاقات حضوری گفته بود برپایی اجلاس جی 7 در کمپ دیوید تنها 3 هفته به تعویق می‌افتد.کمپ دیوید پیش‌تر در سال 2012 در دوران ریاست‌جمهوری اوباما میزبان این اجلاس بود که آن زمان با حضور روسیه هنوز گروه 8 خوانده می‌شد. اما کشورهای غربی فدراسیون روسیه را متعاقب ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه در سال 2015 مورد تحریم قرار داده و آن را از اجلاس مزبور حذف کردند. حالا ترامپ می‌خواهد دوباره روسیه را البته به همراه چند اقتصاد پیشرفته دیگر جهان به جی7 منضم کند. رئیس‌جمهور آمریکا پارسال اعلام کرد روسیه با توجه به اهمیت راهبردی‌اش باید مجددا به این گروه بپیوندد که با مخالفت شدید اعضای اروپایی جی 7 و کانادا روبه‌رو شد. بعید به نظر می‌رسد امسال هم موضع آنها در قبال عضویت مجدد مسکو تغییر کرده باشد. ترامپ اما مثل همیشه از موضع دستوری با شرکای آمریکا برخورد کرده و شمشمیر را برای آنها از رو بسته و می‌گوید: «جی 7 در قالب فعلی یک گروه منسوخ‌شده تلقی می‌شود و نمی‌تواند نماینده پیشرفته‌ترین اقتصادهای جهان باشد».
او اصرار دارد کشورهای استرالیا، روسیه، کره‌جنوبی و هند نیز به گروه صنعتی‌ترین کشورهای جهان اضافه شوند اما در همان حال هیچ نامی از چین نمی‌برد. چین با تولید ناخالص داخلی سالانه بیش از 12  تریلیارد دلار، دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از آمریکا محسوب می‌شود که در عین حال با توجه به داشتن سهم عمده در بخش مالی و بانکی اقتصاد آمریکا، چین بیشترین سهم را در جهان از تولیدات صنعتی داشته و عملا صنعتی‌ترین کشور محسوب می‌شود. کارشناسان بر این باورند ترامپ با حذف نام چین از جمع مدعوان جدید به جی 7 قصد دارد این گروه را به بلوک آمریکا برای ادامه جنگ اقتصادی علیه  پکن پیوند بزند اما با توجه به چشم‌اندازهای فعلی بعید است کشورهای فعلی جی 7 یا دعوت‌شدگان آسیایی، اقیانوسیه‌ای و لاتین توسط ترامپ به جنگ اقتصادی احمقانه او با چین بپیوندند.یکی از سخنگویان کاخ سفید گفته است ترامپ قصد دارد موضوع چین را در نشست 2020 مطرح کند. واشنگتن در حال حاضر علاوه بر اتهامات تجاری، چین را به پنهان‌کاری درباره شیوع «کووید- 19‌» و همچنین تلاش برای منحرف کردن روند انتخاباتی آمریکا متهم می‌کند.

Page Generated in 0/0063 sec