printlogo


کد خبر: 220214تاریخ: 1399/3/13 00:00
نگاهی به اثر جدید مرکز اسناد انقلاب اسلامی در آستانه سالروز انتخاب آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به سکانداری انقلاب اسلامی
رونمایی از «سند انتخاب»

عباس اسماعیل‌گل: کتاب «سند انتخاب» که به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی تدوین شده و برگزیدن رهبر انقلاب اسلامی پس از امام خمینی(ره) در بازه تاریخی سال‌های ۱۳۶۲تا ۱۳۶۸را روایت می‌کند، در آستانه سی‌ویکمین سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) و انتخاب آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به سکانداری انقلاب اسلامی رونمایی شد. این مراسم با حضور آیت‌الله محسن مجتهد‌شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد. به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «سند انتخاب» شرح انتخاب دومین رهبر انقلاب اسلامی در سال 1368 است. حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مقدمه این کتاب اینچنین آورده است: «چگونگی طرح رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در مجلس خبرگان، نظریات اعضا و سرانجام آخرین تصمیم سرنوشت‌ساز، قطعه‌ای از تاریخ انقلاب اسلامی است که در این کتاب با استناد به صورت‌جلسات، فیلم‌ها و مصاحبه‌های اعضای خبرگان جمع‌آوری و تحلیل شده و پاسخی کوبنده به کژاندیشانی است که همواره درصدد تحریف تاریخ‌اند». منبع اصلی نگارش این کتاب، علاوه بر خاطرات منتشرنشده اعضای وقت مجلس خبرگان رهبری، مشروح مذاکرات اجلاسیه‌های خرداد و مرداد سال 68 است. مشروح مذاکرات، افزون بر آنکه اطلاعات تازه‌ای را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، برخی مجملات را تفصیل می‌بخشد و البته نادرستی برخی روایت‌های تاریخی تاکنون را نیز آشکار می‌کند. چه‌بسا با انتشار این کتاب در همان سال‌های ابتدایی پس از اجلاسیه، شاهد تجمیع روایات و خاطرات بعضا غلط تاریخی تاکنون نمی‌شدیم و از همان ابتدا، راه تحریف یا اشتباه، بسته می‌شد. چارچوب اصلی کتاب «سند انتخاب»، پیرامون تشریح اجلاسیه سال 68 خبرگان رهبری، متشکل از دو اجلاسیه در 14 خرداد و 15 مرداد شکل گرفته است. از این ‌رو، فصول اصلی اثر را فصولی تشکیل می‌دهد که عهده‌دار همین معناست. با این حال، برای نظام‌بخشی بهتر به ذهن خوانندگان و حصول دریافتی جامع‌تر و غنابخش‌تر به مخاطبان، 3 تمهید و 2 مؤخره به قبل و بعد این فصول افزوده شده است که در مجموع، ماجرای انتخاب سال 68 را از رهگذر 12 باب در اختیار قرار می‌دهد. در انتهای کتاب نیز پیوست‌های متنی و تصویری تکمیل‌کننده‌ای گنجانده شده که هم به تعمیق یافته‌های پژوهش کمک می‌کند و هم اطلاعات جدیدی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. 

***

رمضانی در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
با «سند انتخاب» حفره‌های تحریف تاریخ بسته شد
همان‌طور که در گزارش بالا اشاره شد، «سند انتخاب» که با استناد به مشروح مذاکرات اجلاسیه‌های خرداد و مرداد سال 68 و فیلم‌ها و خاطرات منتشرنشده اعضای مجلس خبرگان رهبری تدوین شده، جامع‌ترین روایت از چگونگی انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب اسلامی پس از رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) است. در حاشیه رونمایی از این کتاب که صبح دیروز (دوشنبه 12 خرداد) برگزار شد، با مهدی رمضانی، مشاور رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره چرایی و چگونگی تدوین این کتاب و اسناد و منابع اصلی «سند انتخاب» گفت‌وگو کردیم. 
مهدی رمضانی در ابتدا درباره چرایی انتشار این کتاب گفت: با توجه به خلأهای پژوهشی موجود در رابطه با نحوه برگزیدن رهبری انقلاب پس از رحلت امام، کج‌اندیشان و مغرضان در برهه‌های مختلف و به بهانه‌های متعدد، به شبهه‌افکنی پیرامون این رخداد تاریخی می‌پرداختند که بدون شک، هدف آنها وارونه جلوه دادن واقعیت و تحریف تاریخ بود. 
وی ادامه داد: مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای صیانت از تاریخ انقلاب، تلاش کرد یک روایت کامل و جامع از سیر انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب را تدوین و منتشر کند تا این خلأ پژوهشی دستمایه تحریف تاریخ توسط مغرضان نشود. 
رمضانی درباره منابع اصلی این کتاب بیان داشت: علاوه بر مشروح مذاکرات مجلس خبرگان رهبری در روزهای 14 خرداد و 15 مرداد 1368، خاطرات منتشر نشده‌ اعضای وقت مجلس خبرگان رهبری که از سال 90 توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده است، اصلی‌ترین منبع این پژوهش محسوب می‌شود. وی اسناد دیداری و شنیداری موجود اعم از فیلم، صوت و سند را نیز از دیگر منابع این اثر عنوان و خاطرنشان کرد: این کتاب، علاوه بر اینکه اطلاعات جدیدی به مخاطب عرضه می‌کند، بسیاری از شبهات را رفع و اغلب روایت‌ها درباره آن رخداد تاریخی را صحت‌سنجی می‌کند. 
رمضانی با بیان اینکه بازه زمانی این تحقیق سال‌های 1362 تا 1368 را پوشش می‌دهد، یادآور شد: بررسی نحوه برگزیدن حضرت آقا به رهبری انقلاب در کتاب «سند انتخاب» فقط مربوط به سال 68 نیست بلکه سیر و پیش‌زمینه‌های این انتخاب تاریخی از سال 1362 مورد واکاوی قرار گرفته و موضوع قائم‌مقامی آقای منتظری یکی از بحث‌های مهم کتاب است. 
رمضانی در پایان افزود: همان‌طور که آیت‌الله مجتهد شبستری در مراسم رونمایی از کتاب گفتند، این کتاب نسبت به آثار دیگر در این حوزه، جامع‌تر و کامل‌تر است. تمام سعی همکاران ما در مجموعه این بود که علاوه بر جامعیت مطالب، سندیت محتوا نیز حفظ شود تا برای همیشه حفره‌ها و دریچه‌های تحریف تاریخ در این حوزه به روی معاندان بسته شود.

Page Generated in 0/0066 sec