printlogo


کد خبر: 220216تاریخ: 1399/3/13 00:00
عزم جدی چهره‌های فرهنگی برای پاسداشت هنری- رسانه‌ای قیام خونین ۱۵ خرداد
طالب‌زاده: انقلاب اسلامی، ریاکاری آمریکا را نمایان کرد

اختتامیه همایش 2 روزه «پیشوای قیام»، با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری در محل امامزاده جعفر‌بن‌موسی الکاظم شهر پیشوا برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام باقری، امام جمعه پیشوا با اشاره به این نکته که قیام 15 خرداد در شهرستان پیشوا از خیابان و در مسیری به طول 20 کیلومتر اتفاق افتاده است، گفت: «هدف اصلی این همایش تلفیق معارف قیام 15 خرداد با مباحث هنری است. طی این 2 روز برای فرهنگ‌سازی و شناساندن هر چه بیشتر ابعاد مختلف‌ این قیام، پیشنهاداتی میان اصحاب اندیشه و فرهنگ مطرح شد؛ از جمله ساخت موزه 15 خرداد در شهر پیشوا، تاسیس پژوهشکده و دفتر مطالعاتی فعال در این حوزه و... که می‌توانند راهگشا باشند‌». در ادامه این مراسم محمدمهدی دادمان، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی، فعالیت هنرمندان و اهالی فرهنگ برای قیام ۱۵ خرداد را امری لازم عنوان کرد. مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما و تلویزیون نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اهمیت قیام 15 خرداد گفت: «این واقعه و وقایع مانند آن تا زمانی که به یک اثر هنری تبدیل نشود، برای نسل‌های بعد آنچنان که باید ماندگار نخواهد شد. بنیان کار هنری برای ۱۵ خرداد نیز پژوهش در حوزه تاریخ شفاهی این رویداد است و در این زمینه جمع‌آوری اطلاعات باید جامع‌الاطراف باشد و از همه‌ جنبه‌ها مسائل مد نظر قرار داده شود». وی همچنین با اشاره به همگرایی غرب و شرق در بایکوت انقلاب اسلامی از همان روزهای آغازین انقلاب، قیام 15 خرداد را یک تمرین برای انقلاب دانست و افزود: «این قیام نقطه شروع شعار «نه شرقی، نه غربی» بوده است».
در ادامه این مراسم، نادر طالب‌زاده، پژوهشگر و فعال رسانه‌ای، ضمن اشاره به اینکه یکی از دلایل آشوب‌های امروز در آمریکا وجود انقلاب اسلامی ایران است، افزود: «انقلاب اسلامی ریاکاری و فساد آمریکا را نمایان کرد». او همچنین با گله از برخی شرایط پیش‌آمده در چند سال اخیر در کشور ادامه داد: «مسائل زیادی در سینه ما وجود دارد که نمی‌توانیم بیان کنیم ولی قطعا در آینده همه چیز مشخص می‌شود».
امیر پوروزیری یکی دیگر از کارگردانان سینما و تلویزیون در حاشیه این رویداد گفت: «متاسفانه بعد از 57 سال از چنین واقعه‌ای هنوز ما یک سند تصویری قابل رجوع یا فیلمی نداریم که مردم بتوانند هر سال در آن مقطع تاریخی در موردش فکر کنند و آن اثر بتواند همه‌گیر شود. وی افزود: جای خالی اثری درست و موثر درباره ۱۵ خرداد بسیار احساس می‌شود؛ اثری که مردم در موردش سینه به سینه حرف بزنند خیلی مهم است. یک فیلم سینمایی خوب یا یک سند تصویری مانند سریال یا یک مستند بازسازی باعث می‌شود مردم این رویداد را فراموش نکنند و به آن رجوع کنند. طی صحبت با بازماندگان واقعه ۱۵ خرداد و شنیدن حکایات آنها متوجه شدم امکانات تصویری و غنای داستانی بسیار زیادی وجود دارد. از آنجا که سریال نیاز به داستان‌گویی و داستان‌سرایی دارد نیاز است به واقعیت آن دوران و قصه‌گویی که متناسب با آن مستند و واقعیت باشد و باعث بشود قصه همه‌گیرتر شود رجوع کنیم».
در پایان این مراسم همچنین از حاج‌تقی علایی، یکی از شاهدان عینی قیام 15 خرداد شهر پیشوا، تعدادی از فعالان فکری و فرهنگی و نیز گروه هنری- رسانه‌ای «سرزمین هنر» تقدیر شد. گردهمایی بزرگ «پیشوای قیام» طی روزهای دهم و یازدهم خرداد، با محوریت مباحث فکری، فرهنگی و رسانه‌ای قیام ۱۵ خرداد با حضور بیش از ۱۰۰ چهره فرهنگی و هنری در پیشوا برگزار شد. 

Page Generated in 0/0061 sec