printlogo


کد خبر: 220221تاریخ: 1399/3/13 00:00
همزمان با حکومت نظامی کامل در ۲ ایالت ویرجینیا و آریزونا ۷۵ شهر آمریکا صحنه اعتراض، آشوب و غارت شد
ترامپ را به پناهگاه بردند
سیستم‌های ارتباطی واشنگتن دی‌سی به دلیل افزایش اعتراضات مردمی به دستور مقامات امنیتی قطع شد

گروه بین‌الملل: امروز هفتمین روز اعتراضات سراسری به تبعیض‌نژادی در آمریکاست. دور جدید این اعتراضات در واکنش به قتل فجیع یک سیاه‌پوست 46 ساله توسط پلیس آمریکا آغاز شد. رفتار تمسخرآمیز و گاه همراه با هیجان ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در این مدت شباهت زیادی به اظهارنظرهای کرونایی وی داشت و نه فقط آتش اعتراضات را کم نکرد، بلکه بر دامنه اعتراضات این کشور هم افزود. در پایان هفتمین روز اعتراضات ضدنژادپرستی مردم آمریکا اگر بخواهیم نگاهی گذرا به حوادث داشته باشیم باید گفت آنچه جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری از آن به عنوان سرکوب سیستماتیک سیاهان در طول تاریخ آمریکا یاد می‌کند، حالا توسط نیروهای امنیتی آمریکا به سرکوب سیستماتیک تبدیل شده و نه فقط سیاهان بلکه حتی سفیدپوست‌های معترض را هم در بر می‌گیرد. در همین حال ترامپ که بارها معترضان را به سخره گرفته بود از ترس جانش بارها به اتاق امن کاخ سفید منتقل شد. اعتراضات آمریکا تا عصر دیروز 5 کشته و بیش از 4 هزار بازداشتی داشته است که در نوع خود بی‌سابقه و قابل تامل است. اعتراض آرامی که از مینیاپولیس آغاز شد حالا 75 شهر آمریکا را درگیر خود کرده و میلیاردها دلار هزینه روی دست دولت آمریکا گذاشته است. فاجعه بزرگ‌تر این ماجرا آنجاست که پلیس آمریکا در جریان آشوب‌های اخیر خبرنگاران را مانند مردم عادی مورد ضرب و جرح قرار می‌دهد. تصاویر صورت لت و پارشده خبرنگاران زیادی این روزها در رسانه‌های مجازی منتشر می‌شود که به خودی خود نشان از عمق ماجرا دارد. کاخ سفید که به ادعای مقامات امنیتی دنیا امن‌ترین نقطه زمین است هم این روزها از ترس مردم به حالت نیمه‌تعطیل درآمده و به احتمال بسیار زیاد رئیس‌جمهوری آمریکا هم آنجا را ترک کرده است. با این حال اما شبکه ان‌بی‌سی تایید کرده است دونالد ترامپ جمعه برای مدتی توسط سرویس مخفی به پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید منتقل شده است. در همین حال امید به بهبود اوضاع در این کشور به مرحله غیرقابل بازگشت رسیده به گونه‌ای که به عنوان مثال اومالی یشیتلا، موسس جنبش همبستگی سیاهان در آمریکا گفته است: فرقی نمی‌کند کدام حزب یا چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا باشد؛ در هر حال این نظام سرمایه‌داری است که برنده انتخابات می‌شود؛ اوباما قدرتی سفید در چهره‌ای سیاه بود و نشان داد خدمتگزار نظام سرمایه‌داری است. 
 
* تقابل نژادپرستانه مردم با مردم
یکی از مهم‌ترین پدیده‌های اعتراضی که در 2 روز گذشته  به عنوان راهبرد ترامپ مورد توجه واقع شده است، تقابل مردم با مردم در جریان اعتراضات است. طی روزهای گذشته ویدئوهای متعددی از حضور سفیدپوستان نژاد‌پرست مسلح در شهرهای مختلف منتشر شده است. از سوی دیگر روز یکشنبه، یک کامیون حمل سوخت به جمعیتی که در یک بزرگراه میان ایالتی نزدیک شهر مینیاپولیس تجمع کرده بودند، حمله کرد. به نوشته وبگاه گاردین، این حمله هیچ تلفاتی نداشت اما قبل از رسیدن پلیس، معترضان به راننده این کامیون حمله کردند و وی را مورد ضرب‌و جرح قرار دادند. بر اساس گزارش گاردین، این بزرگراه در زمان حمله این کامیون بسته شده بود. شاهدان این حادثه عنوان کرده‌اند راننده کامیون از داخل اتومبیل خارج شد و قبل از اینکه به اداره پلیس مینیاپولیس برده شود مورد حمله و ضرب‌و‌شتم معترضان قرار گرفت. اداره ایمنی عمومی در آمریکا اقدام این راننده را «تحریک جمعیت مسالمت‌آمیز معترضان» توصیف کرد. در دالاس نیز تصاویری از زد و خورد غیرمسلحانه بین سفیدپوستان با رنگین‌پوستان منتشر شده است. 
 
* ادامه تظاهرات در آمریکا
در همین حال، هزاران نفر برای ششمین شب متوالی در شهرهای مختلف آمریکا در اعتراض‌ به کشته شدن مرد سیاه‌پوست آمریکایی و خشونت پلیس این کشور به خیابان‌ها آمدند. به گزارش «وطن امروز»، قوانین منع تردد در حدود 40 شهر آمریکا اجرایی شده است اما معترضان این قوانین را نادیده گرفته‌اند که این موضوع تنش‌های زیادی را بین نیروهای پلیس و معترضان ایجاد کرد. بر اساس گزارش‌ها، تاکنون 5 نفر از معترضان کشته و بیش از 4هزار نفر هم بازداشت شده‌اند. در این بین افزایش درگیری نیروهای امنیتی با معترضان در مقابل کاخ سفید منجر به زد و خورد شدید بین مردم و نیروهای امنیتی شد. در پی افزایش تنش‌ها چندین خودرو بیرون محوطه کاخ سفید به آتش کشیده شد و نیروهای امنیتی نیز تمام چراغ‌های بیرونی این ساختمان را خاموش کردند. خبرگزاری فرانسه در این ارتباط گزارش داد پلیس با گاز اشک‌آور، نارنجک‌های صوتی و بی‌حس‌کننده به جان معترضان افتاد و آنها نیز با سر دادن شعارهای اعتراضی، روشن کردن آتش و حمل پلاکارد به تظاهرات خود ادامه دادند. با آتش گرفتن نقاطی از فنس‌های امنیتی اطراف کاخ سفید و افزایش حملات و تقابل نیروهای امنیتی با تظاهرات‌کنندگان در بیرون محوطه این ساختمان، تعداد زیادی از معترضان زخمی شدند. طی روزهای گذشته و به‌رغم اعلام قانون منع آمد و شد و حکومت نظامی در شهرهای مختلف آمریکا از جمله واشنگتن، تظاهرات همچنان ادامه دارد. افزایش تنش‌ها و آشوب در چندین شهر آمریکا از جمله لس‌آنجلس، فیلادلفیا، آتلانتا، دنور، واشنگتن، کلیولند و سیاتل، شهرداران این مناطق را مجبور کرد در شهرهای خود حکومت نظامی اعلام کنند. 
 خبرنگار شبکه ان‌بی‌سی به نقل از سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا نوشت نیروهای مارشال آمریکایی و مأموران ویژه سازمان مبارزه با مواد مخدر این کشور نیز در خیابان‌های واشنگتن مستقر شده‌اند تا به نیروهای پلیس برای سرکوب معترضان و تظاهرات کمک کنند. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز گزارش داد قتل فلوید به دست پلیس آمریکا باعث شده تظاهرات پرالتهابی در حداقل ۷۵ شهر ایالات‌متحده برگزار شود. شبکه اسکای‌نیوز نیز گزارش داد ترامپ دستور داده گارد ملی آمریکا در خیابان‌های واشنگتن مستقر شود تا به پلیس برای سرکوب تظاهرات مقابل کاخ سفید کمک کند. آسوشیتدپرس هم گزارش داد تمام ۱۲۰۰ نظامی گارد ملی واشنگتن برای مقابله با معترضان فراخوانده شده‌اند تا مقابل کاخ سفید مستقر شوند. شبکه فاکس‌نیوز نیز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد طی اعتراضات شامگاه یکشنبه و بامداد دوشنبه بیش از ۵۰ مأمور سرویس مخفی در واشنگتن مجروح شده‌اند. برخی منابع مطلع از اعزام تعدادی از نیروهای لشکر 82 هوابرد آمریکا مستقر در پایگاه «فورت برگ» در کارولینای شمالی برای استقرار در ایالت مینه‌سوتا جهت سرکوب معترضان خبر دادند. در همین حال «کریس جانسینگ» خبرنگار ام اس‌ان‌بی‌سی در حساب توئیتر خود نوشت: شبکه ان‌بی‌سی تأیید کرده است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا جمعه برای مدتی کوتاه توسط سرویس مخفی به پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید منتقل شد. این همان پناهگاهی است که طی حملات یازدهم سپتامبر دیک چنی، معاون رئیس‌جمهور وقت از آن استفاده کرد. در نیویورک، «چیارا دی بلاسیو» دختر سیاه‌پوست شهردار نیویورک هم به‌دلیل شرکت در تجمعات بازداشت شد. وی در توئیتر نوشت: «آنچه شاهد هستیم سرریز شدن [نارضایتی از] دهه‌ها بی‌عدالتی است. به اندازه‌ای اطلاعات دارم که بگویم نژادپرستی به زندگی هر روز برای جامعه سیاه‌پوستان رخنه کرده است. بهتر از این عمل خواهیم کرد». پلیس شهر «لوییویل» در ایالت کنتاکی هم در جریان اعتراضات به نژادپرستی در سراسر آمریکا، یک نفر را به ضرب گلوله کشت. «مارویس هرینگ» خبرنگار شبکه محلی WLKY در توئیتی در این باره نوشت: گارد ملی اداره پلیس لوییویل، یک مرد را بعد از آن که عده زیادی تجمع کردند و دست‌کم یک تیراندازی از سوی شخصی در میان جمعیت انجام شد، هدف تیراندازی مرگبار قرار داد. خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی به حمله پلیس به خبرنگاران اشاره کرد و با انتشار ویدئویی نشان داد پلیس چگونه به سمت خبرنگارانی که در گوشه‌ای پناه گرفته‌اند حمله می‌کند. 
 
* حکومت نظامی سراسری در آریزونا و ویرجینیا
در ادامه برقراری مقررات منع آمد و شد در شهرهای مختلف آمریکا، فرمانداران 2 ایالت آریزونا و ویرجینیا اعلام کردند به مدت یک هفته در سراسر این ایالت‌ها مقررات منع آمدوشد برقرار خواهد بود. پیش از این نیز فرماندار ایالت کالیفرنیا در شهر لس‌آنجلس حالت فوق‌العاده اعلام کرده بود. تاکنون علاوه بر این ایالت‌ها در 25 شهر آمریکا هم حالت فوق‌العاده اعلام شده است. 
 
* رفتار تمسخرآمیز ترامپ با خانواده مقتول و موج‌سواری بایدن
در شرایطی که مسأله قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی منجر به تظاهرات خشمگین مردم آمریکا شده است، جناح‌های سیاسی در پی این هستند تا از این رخداد بیشترین بهره‌برداری را به نفع خود داشته باشند. در تازه‌ترین این اقدامات دونالد ترامپ با خانواده فلوید تماس گرفت. در همین حال برادر فلوید با انتقاد از رفتار ترامپ گفت رئیس‌جمهور به او اجازه صحبت کردن نداده است. فیلونیس فلوید گفت: او (ترامپ) حتی فرصت حرف زدن به من نداد. خیلی سخت بود. می‌خواستم با او صحبت کنم اما او هی تلاش می‌کرد مرا از سر خود وا کند، انگار مثل این بود که او می‌خواست به من بگوید «نمی‌خواهم حرفی که تو می‌خواهی بزنی را گوش کنم». وی افزود: «من فقط به او گفتم که خواهان اجرای عدالت (درباره قتل برادرم) هستم و گفتم باورم نمی‌شود که در روز روشن، آنها (ماموران پلیس) بدون محاکمه و مراعات روند قضایی فردی را اعدام کنند». فلوید همچنین از گفت‌و‌گوی تلفنی با جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت سابق این کشور هم خبر داد. در همین حال جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یک روز پس از برگزاری تظاهرات ضدنژادپرستی در ایالت «دلاور»، در محل برگزاری این تجمع حاضر شد. کمپین انتخاباتی بایدن عکسی از او را در حالی که در کنار یک پدر و پسر سیاه‌پوست زانو زده بود منتشر کرد. بایدن نیز با انتشار این عکس در حساب توئیتر خود نوشت: «در حال حاضر ما ملتی در حال درد کشیدن هستیم اما نباید اجازه دهیم این درد ما را نابود کند».
***
قطع اینترنت در واشنگتن‌دی‌سی
اتفاق جالبی که عصر دیروز در آمریکا اتفاق افتاد قطع کامل سیستم‌های ارتباطی واشنگتن دی‌سی به دلیل افزایش اعتراضات مردمی در این منطقه بود. کاخ سفید در واشنگتن دی‌سی است و دلیل قطع اینترنت و سیستم‌های ارتباطی مانند واتساپ، مسنجر فیس‌بوک و... به دلیل جلوگیری از ارتباطات مردمی بوده است.این اقدام در حالی است که آمریکا بارها از کشورهایی که به دلیل امنیت، اینترنت را قطع می‌‌کردند، انتقاد کرده بود
***
[قانون‌گذاران آمریکایی خواستار توقف لفاظی‌های ترامپ شدند]
دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان با ابراز نگرانی پیرامون لفاظی‌های اخیر ترامپ درباره اعتراضات در مینیاپولیس خواهان توقف اظهارنظرهای جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا شدند. به نوشته وبگاه هافینگتون‌ پست، برخی از افراد هر 2 حزب درباره اظهارات اخیر ترامپ در شبکه اجتماعی توئیتر عنوان کرده‌اند این اظهارات در حال دامن زدن به خشونت‌ها و تشدید این موقعیت پرتنش است. هافینگتون‌پست نوشت، همزمان با اینکه ناآرامی‌های داخلی در آمریکا تکانی به شهر‌های مختلف داده است، قانون‌گذاران و رهبران آمریکایی از ترامپ خواهش کردند اظهارات فتنه‌انگیزانه خود را متوقف کند. نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که او بیانیه‌های ترامپ را اکثرا نادیده می‌گیرد. به گفته پلوسی، اظهارات ترامپ به عنوان تله‌‌ای عمل می‌کند که توجه افراد را از مسائل پایه‌ای که موجب به وجود آمدن اعتراضات شد، پرت می‌کند. اوایل روز جمعه، همزمان که اعتراضات در شهر مینیاپولیس بار دیگر بالا گرفت، ترامپ در صفحه توئیتر خود معترضان را «اراذل و اوباش» خواند. روز یکشنبه نیز ترامپ معترضانی را که در مقابل کاخ سفید تجمع کرده‌ بودند تهدید کرد و گفت اگر آنها نرده‌های کاخ را بشکنند با «سگ‌های وحشی» و «سلاح‌های شوم» رو‌به‌رو خواهند شد. ترامپ همچنین بار‌ها به رهبران دموکرات که تلاش می‌کردند این خشونت‌ها را در شهر‌های‌شان کنترل کنند انتقاد کرد. ایلهان عمر، نماینده دموکرات ایالت مینه‌سوتا نیز در پاسخ به اظهارات ترامپ درباره ناآرامی‌ها در شهر‌های مختلف آمریکا گفت که رئیس‌جمهور نتوانسته درد و رنج شهروندان خود را درک کند. وی همچنین در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز گفت که جامعه سیاه‌پوستان در سراسر آمریکا با بی‌توجهی‌های متعددی در زمینه‌های متعدد اجتماعی و اقتصادی بویژه در سیستم قضایی این کشور مواجهند. 

 


Page Generated in 0/0074 sec