printlogo


کد خبر: 220226تاریخ: 1399/3/13 00:00
علی جباری در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره ادامه برگزاری لیگ برتر:
نباید به ‌خاطر یک تیم سر بقیه تیم‌ها بریده شود

زهره فلاح زاده: تیم‌های استقلال و فولاد خوزستان پس از ۳ ماه تعطیلی لیگ به دلیل شیوع کرونا، ۲۹ خرداد‌ماه در یک بازی معوقه به مصاف هم می‌روند. این مسابقه به میزبانی تیم خوزستانی برگزار می‌شود؛ خوزستانی که به علت شیوع بالای ویروس کرونا در وضعیت قرمز و پرخطر قرار دارد و باید دید سازمان لیگ چه شهری را برای این دیدار انتخاب می‌کند. البته با مثبت اعلام شدن تست کرونای بعضی از بازیکنان لیگ برتری همچنان کسی نمی‌داند به طور قطعی مسابقات برگزار می‌شود یا نه. از طرفی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال اصرار بر برگزاری لیگ دارند و به هیچ وجه نمی‌خواهند تاریخ تعیین شده برای شروع مسابقات را تغییر دهند. بسیاری از تیم‌ها همچنان مخالف برگزاری بازی‌ها هستند اما بعید است صدای اعتراض‌شان به جایی برسد. از طرفی شنیده شده اگر لیگ تعطیل شود، تیم صدرنشین به عنوان قهرمان معرفی خواهد شد. 
«وطن امروز» در این باره با علی جباری، پیشکسوت خوشنام باشگاه استقلال گفت‌وگو کرده است. 
***
* پس از مثبت اعلام شدن تست کرونای تعدادی از بازیکنان لیگ برتری، به نظر شما همچنان باید به فکر برگزاری مسابقات لیگ برتر باشیم؟
من موافق برگزاری لیگ نیستم. این احتمال وجود دارد که این ویروس از یک بازیکن به تمام بازیکنان تیم سرایت کند. امکانات ما مثل آلمان نیست. اگر هدف مسؤولان ما این است که حتما لیگ برگزار شود، من یک پیشنهاد دارم. آن هم این است که ۱۶ تیم‌ لیگ برتری را به اردو ببرند تا با هیچ کسی خارج از آن در ارتباط نباشند. در اردو تحت نظر پزشکان قرار بگیرند و مسابقات را برگزار کنند. در حال حاضر بازیکن سر تمرین می‌رود، چک و تست می‌شود اما پس از تمرین به خانه می‌رود و چه کسی خبر دارد با دوستان و آشنایانش رفت و آمد می‌کند یا نه. باید جان بازیکنان در اولویت باشد. این جوان‌ها آینده فوتبال ما هستند. لیگ تعطیل شود خیلی بهتر از این است که اتفاق ناگواری برای بازیکنان بیفتد. 
 
* بسیاری از تیم‌ها برخلاف پرسپولیس مخالف ادامه برگزاری لیگ هستند. 
پرسپولیس بهترین زمان را انتخاب کرده، چون ۱۰ امتیاز با تیم دوم اختلاف دارد. البته استقلال، تراکتور و سپاهان هم مثل این تیم شانس قهرمانی دارند. پرسپولیس را دوست دارم و خیلی از قدیمی‌های این تیم از دوستان من هستند اما وزیر و معاونان پرسپولیسی به آنها کمک می‌کنند. نباید به‌خاطر پرسپولیس، سر دیگر تیم‌ها را ببرند. باید تمام تیم‌ها را به یک چشم ببینند. 
 
* پرسپولیسی‌ها در مصاحبه‌های خود بارها گفته‌اند تیم‌های مخالف، از ترس روبه‌رو شدن و قهرمان نشدن، فرار می‌کنند. نظر شما چیست؟
این صحبت‌ها تبلیغات خودشان است. همین الان بین ۴ تیم بالای جدول مسابقه بگذارند، هر تیمی قهرمان شد، جام را به او اهدا کنند. استقلال حتی یک بازی کمتر انجام داده و می‌تواند فاصله‌اش با پرسپولیس را کم کند. فصل گذشته استقلال جزو مدعیان بود و اگر مدیران این تیم آن بلا را سر شفر نمی‌آوردند و اخراجش نمی‌کردند، شانس قهرمانی‌اش کم نبود. الان هم نمی‌توان گفت قهرمانی پرسپولیس مسجل شده است. چنین خبرهایی نیست و فوتبال یک بازی غیرقابل پیش‌بینی‌ است. مگر استقلال گفته که بازی نمی‌کنیم؟ حالا چند تیم گفتند اگر لیگ برگزار شود، انصراف می‌دهیم. در عین حال، باید ببینیم تست کرونای بازیکنان واقعا مثبت بوده یا نه. باید ببینیم ستاد مبارزه با کرونا در ورزش نتایج این تست‌ها را تأیید می‌کند یا نه. 
 
* شنیده شده در صورت لغو و تعطیلی لیگ، جام را به تیم صدرنشین یعنی پرسپولیس اهدا می‌کنند. به نظر شما تصمیم درستی است؟
اصلا تصمیم درستی نیست. اگر این اتفاق بیفتد خیانتی است که در حق باقی تیم‌ها می‌‌کنند. در رأس این هرم هم وزیر ورزش و معاونان پرسپولیسی‌اش قرار دارند. از نظر من قابل قبول نیست. اینها نقشه‌شان همین است که پرسپولیس را هر طور شده قهرمان اعلام کنند. 
 
* بنابراین نظر شما این است که در صورت تعطیلی لیگ، تیمی به عنوان قهرمان اعلام نشود؟
بله! نباید قهرمان اعلام کنند. چه اشکالی دارد که لیگ تعطیل شود؟ فصل بعد هر تیمی، حتی پرسپولیس قهرمان شد، بیایند 2 جام به آن تیم اهدا کنند. 
 
* کمی هم درباره استقلال صحبت کنیم. عملکرد ۲ ماهه آقای سعادتمند را در باشگاه چطور ارزیابی می‌کنید؟
خوشبختانه عملکرد آقای سعادتمند در این ۲ ماه مثبت بوده است. او نمره قبولی گرفته اما کار کردن در استقلال سخت است. ایشان با علاقه کارش را انجام می‌دهد. باید از مدیر استقلال حمایت کرد. نباید چوب لای چرخ او بگذاریم. باید اجازه دهیم کارش را بخوبی انجام دهد. آقای سعادتمند در این مدت سعی کرد مشکلات را مرتفع کند. 
بازگرداندن 2 بازیکن خارجی آسان نبود و بر خلاف مدیران قبلی که نمی‌توانستند حقوق خارجی‌ها را پرداخت کنند و آنها هم فسخ می‌کردند و از استقلال می‌رفتند، او توانست در کمترین زمان حضورش این ۲ بازیکن را حفظ کند. استقلال مشکلات و حواشی‌ بسیار زیادی دارد و باید بگذاریم مدیر مسیرش را که درست هم هست، برود. ان‌شاءالله ایشان از مشاوران خوب در کنار خود استفاده کند تا استقلال روزگارش بهتر از اینها شود. 
 
* پس آقای سعادتمند نسبت به مدیران گذشته در این مدت کوتاه توانسته نمره قبولی بگیرد؟
بله! مدیران قبلی تیم را نابود کرده بودند اما ایشان واقعا در همین مدت کوتاه عملکرد مثبتی داشته است. 
 
* در ابتدای صحبت‌های‌تان از وزیر ورزش گفتید. پس شما هم مثل بسیاری از فوتبالی‌ها دخالت وزیر در امور باشگاه استقلال را لمس کرده‌اید.
بله! صد در صد ایشان دخالت می‌کند. تنها این وزیر نه، وزیر قبلی هم در امور استقلال دخالت می‌کرد اما زمان آقای سلطانی‌فر این دخالت‌ها به اوج خودش رسیده است. 
قبلا هم گفته بودم که وزیر، پسر او و معاونانش نظر خاصی روی تیم پرسپولیس دارند. افرادی را به عنوان مدیر برای باشگاه استقلال انتخاب کردند که تیم را نابود کردند. 
 
* با این اوصاف، آینده استقلال را چطور می‌بینید؟
اگر بگذارند استقلال کارش را راحت انجام دهد، چوب لای چرخش نگذارند، دخالت‌های بیجا نکنند، از آقای سعادتمند حمایت و به او کمک هم کنند، من قول می‌دهم استقلال روز به روز شرایطش بهتر شود. 
 
* این روزها بحث خصوصی‌سازی 2 تیم استقلال و پرسپولیس هم مطرح شده که می‌گویند به طور قطعی تا شهریورماه انجام می‌شود. به نظر شما این اتفاق امکان‌پذیر است؟
من قبلا هم گفته بودم که چنین اتفاقی امکان‌پذیر نیست. این 2 تیم تحت هیچ شرایطی خصوصی نمی‌شوند. مطمئن باشید باز هم یک ایرادی به نحوه خصوصی‌سازی آنها می‌گیرند و پروژه می‌خوابد. باشگاه برای اینکه خصوصی شود باید درآمد داشته باشد، این ۲ تیم که زیان‌ده هستند، پس چطور کسی قبول می‌کند سهام‌شان را بخرد؟ باید ابتدا بدهی‌ها پرداخت شود و پس از آن به فکر خصوصی کردن این ۲ باشگاه بود. هم استقلال و هم پرسپولیس بدهی انباشته بسیاری دارند و بعید است تا شهریور پرداخت شود. 

Page Generated in 0/0091 sec