printlogo


کد خبر: 220246تاریخ: 1399/3/13 00:00
مشاور امنیت ملی آمریکا وضعیت خیابان‌های آمریکا را نتیجه فعالیت‌های ایران توصیف کرد
کافر همه را به کیش خود پندارد!

«نگاه کنید! مطمئنا ایران در این زمینه فعالیت داشته است؛ شما نیز می‌دانید!» این بخشی از اظهارات رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به گسترش ناآرامی‌های ضدنژادپرستانه در این کشور بود که در آن ادعای نقش داشتن جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین در شعله‌ور شدن دامنه اعتراضات خیابانی را مطرح کرد. 
به گزارش «وطن امروز»، با بالا گرفتن سطح درگیری‌های خیابانی آمریکا در اعتراض به اقدامات نژادپرستانه دولت این کشور و قتل جرج فلوید، زبان مقامات این کشور نیز در مواجهه با معترضان و دیگر دولت‌ها تندتر شده است. پس از آنکه ترامپ معترضان خیابانی را تهدید به استفاده از «سلاح‌های شوم» و «سگ‌های شرور» کرد، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز فرضیه توطئه ایران، روسیه و چین در سازماندهی اعتراضات خیابانی را مطرح کرد. رابرت اوبراین در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز در پاسخ به سوالی درباره نحوه مقابله دولت آمریکا با مخالفان و دست داشتن عوامل خارجی در این اعتراضات گفت: بله! ممکن است فعالان روس در این کار دست داشته باشند. وی در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به سوالی درباره نحوه مقابله آمریکا با دشمنانی که سعی در ایجاد ناآرامی در این کشور دارند، مدعی شد: نگاه کنید! مطمئنا ایران در این زمینه فعالیت داشته است؛ شما نیز می‌دانید. ما ابزار‌هایی داریم و در حال همکاری نزدیک با متحدان خود هستیم.  اظهارات اوبراین که در فضای عمومی سوژه مضحکه‌های سیاسی نیز شد، در شرایطی است که دولت آمریکا خود ید طولایی در دخالت در امور دیگر کشورها دارد و همواره تلاش کرده است با ساماندهی اعتراضات خیابانی در کشورهایی که قصد ساقط کردن دولت‌هایشان را داشته است، فضای اجتماعی آن کشورها را به سمت منافع خود هدایت کند.  
با این حال اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در جریان درگیری‌های خیابانی این کشور با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز همراه شد. سیدعباس موسوی درباره اظهارات مقامات آمریکایی در ارتباط با دخالت ایران در امور داخلی این کشور با توجه به اعتراضاتی که در ایالات‌ مختلف آمریکا در حال وقوع است، گفت: ضرب‌المثل کافر همه را به کیش خود پندارد، درباره این گونه اظهارات مصداق دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آن کشوری که علیه منافع دیگر کشورها اقدام و در امور داخلی آنها دخالت می‌کند و ابایی از بیان این موضوع ندارد، دولت آمریکاست. موسوی با اشاره به اینکه انجام این گونه فرافکنی‌ها از سوی شخصی چون ترامپ بعید نیست، افزود: او در اداره کشور خود با مشکلاتی رو‌به‌رو است و شکست خورده است، از جمله در ارتباط با کنترل شیوع ویروس کرونا در آمریکا. موسوی با بیان اینکه این اتفاقات و اعتراضات نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صدای مردم این کشور است، افزود: اکنون خفه کردن صداها به خفه کردن خود مردم تبدیل شده است و در این مورد ترامپ چاره‌ای جز این ندارد که فرافکنی کند و ایران و سایر کشورها را متهم کند. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما هرگونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد می‌کنیم ولی نمی‌توانیم از اتفاقات رخ‌داده ابراز نگرانی و تاسف نکنیم.

Page Generated in 0/0055 sec