printlogo


کد خبر: 220278تاریخ: 1399/3/17 00:00
ایران و آمریکا اقدام به تبادل 2 زندانی خود کردند
عملیات زوریخ

گروه سیاسی: عملیات تبادل 2 زندانی ایرانی و آمریکایی به نام‌های مجید طاهری و مایکل وایت سرانجام انجام شد تا مدت کوتاهی بعد از آزادی دانشمند زندانی کشورمان پروفسور سیروس عسکری، دومین ایرانی زندانی در آمریکا نیز به وطن بازگردد. 
به گزارش «وطن امروز» سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح پروسه تبادل مجید طاهری و مایکل وایت با اشاره به جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی و گذراندن بخشی از دوره محکومیت وایت گفت: آقای وایت بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، طبق بخشنامه عمومی رئیس محترم قوه قضائیه مشمول مرخصی شده و به دلیل عدم برخورداری از خویشاوند در ایران، به درخواست سفارت سوییس به عنوان حافظ منافع دولت ایالات متحده، در اختیار آن سفارت قرار گرفت. در این مدت به دلیل بروز برخی علائم مشکوک به کرونا، نامبرده تحت درمان و نظارت کامل پزشکی قرار داشته و پس از کسب اطمینان از منفی بودن آزمایش کرونا حکم آزادی او اجرا شد. وی همچنین از همکاری نزدیک قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نیز سفارت سوییس در تهران در این زمینه قدردانی کرد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به آزادی مجید طاهری نوشت: خوشحالم که دکتر مجید طاهری و مایکل وایت بزودی به خانواده‌های خود می‌پیوندند. خوشبختانه پروفسور سیروس عسکری روز چهارشنبه به جمع خانواده خود بازگشت. این اتفاق می‌تواند برای همه زندانیان بیفتد. نباید (فقط برخی از آنها) دستچین شوند. گروگان‌های ایرانی که در دست ایالات‌متحده یا به نیابت از ایالات‌متحده اسیر شده‌اند باید به خانه خود بازگردند. 
در این میان اما عجیب‌ترین واکنش‌ها از سوی دولت آمریکا و در راس آنها دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور صورت گرفت. ترامپ که این روزها بیشترین فشار داخلی را در سایه اعتراضات خیابانی تجربه می‌کند از نخستین لحظات این تبادل تلاش کرد بیشترین استفاده را از آن ببرد و سعی کند از این تبادل به مثابه یک پیروزی سیاسی یاد کرده و با وام‌گیری از این پیروزی قدری به کارنامه سیاست خارجی خود وزن ببخشد. در همین زمینه وی با انتشار توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با مایکل وایت در زوریخ، در توئیتر نوشت: او بزودی سوار هواپیمای آمریکایی خواهد شد و به خانه می‌آید. رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: از زمانی که من سر کار آمده‌ام، ما بیش از ۴۰ گروگان و زندانی آمریکایی را به خانه آورده‌ایم. ممنونم ایران! این نشان داد توافق ممکن است. ذوق‌زدگی ترامپ از آزادی مایکل وایت اما به یک توئیت محدود نماند و او روز گذشته با انتشار توئیت جدیدی و طرح ایده توافق با ایران نوشت: خیلی خوب است مایکل به خانه‌اش بازگشته است. وی تازه رسیده است. بسیار هیجان‌زده هستم. از ایران متشکرم. تا پس از انتخابات آمریکا برای انعقاد توافقی بزرگ صبر نکنید. شما الان می‌توانید به توافقی بهتر دست یابید!
تقلای آشکار ترامپ برای تبدیل کردن مصداق تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی به بهانه‌ای برای تشویق ایران به انعقاد یک توافق با دولت وی قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور حکایت از نیاز حیاتی وی برای انعقاد یک توافق با کشورمان دارد، امری که البته با واکنش وزیر امور خارجه کشورمان نیز همراه شد و ظریف با انتشار توئیتی در واکنش به اظهارات ترامپ نوشت: آقای ترامپ! ما به‌رغم تلاش‌های زیردستان شما، به یک تبادل بشردوستانه دست یافتیم؛ ضمن اینکه ما در زمان بر سر کار آمدن شما یک توافق داشتیم. ایران و دیگر شرکای برجام، هرگز میز گفت‌وگو را ترک نکردند. مشاوران شما که بیشتر آنها را هم برکنار کرده‌اید، دست به قمار احمقانه‌ای زدند. اینکه چه زمانی تصمیم بگیرید این مسأله را اصلاح کنید به خودتان مربوط است. 
تلاش همه‌جانبه ترامپ برای فرستادن پیام‌های مذاکراتی به ایران در حالی است که بیل ریچاردسون، فرماندار پیشین ایالات‌متحده نیز روز گذشته در توئیتی با اشاره به مبادله میان ایران و آمریکا، به دیدارهای خود با محمدجواد ظریف و مجید تخت‌روانچی در این زمینه اشاره کرد و نوشت: من یک سال از طرف مادر مایکل و جاناتان فرانکز برای اطمینان از آزادی وی تلاش کردم. 
تشکرهای ترامپ از ایران بابت مشارکت در این عملیات مبادله، در سایه تحولات اجتماعی این کشور و فشار روزافزونی که متوجه وی و دولتش می‌شود را از جهاتی می‌توان به‌مثابه چشمک‌های سیاسی برای تطمیع ایران برای وارد شدن به بازی نجات وی دانست، به گونه‌ای که انتظار می‌رود وی با برجسته‌سازی این تبادل از آن به‌عنوان یک پیروزی سیاسی در فضای داخلی آمریکا در مواجهه با ایران با نیت دستاوردسازی استفاده کند. 
 

Page Generated in 0/0049 sec