printlogo


کد خبر: 220285تاریخ: 1399/3/17 00:00
اخبار

شناسایی 4800 بیمار نادر در کشور
مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر با بیان اینکه حدود ۴۸۰۰ بیمار نادر در کشور شناسایی شده‌اند، گفت: بیماری‌های آلوپسی، دیستروفی عضلانی، نوروفیبروماتوز و بیماری EB از شایع‌ترین بیماری‌های نادر در کشور هستند. دکتر حمیدرضا ادراکی یکی از اقدامات مهم این بنیاد را نگارش، چاپ و انتشار اطلس بیماری‌های نادر خواند و تصریح کرد: این بیماری‌ها را شناسایی کردیم و تاکنون ۳۵۳ نوع بیماری نادر در مناطق مختلف کشور شناخته شده‌ است و میزان شیوع بیماری در مناطق مختلف متفاوت است. ممکن است نوعی از بیماری نادر در کشور ما شناسایی شود که در نقاط دیگر دنیا نباشد یا تنها در منطقه‌ای خاص به عنوان بیماری نادر از آن یاد شود و برعکس. وی درباره کمیسیون‌های پزشکی بنیاد بیماری‌های نادر، تصریح کرد: این کمیسیون‌ها هر 2 هفته یک بار با شرکت اساتید پزشکی برگزار می‌شود و از آن طریق تشخیص می‌دهیم بیماری که از طریق سایت بنیاد به نام سبنا (SABNA) ثبت‌نام کرده است، آیا بیمار نادر هست یا خیر. در صورتی که بیمار نادر شناخته شود، تحت حمایت بنیاد خواهد بود و اقدامات لازم برایش انجام می‌شود. ادراکی با بیان اینکه حدود ۴۸۰۰ بیمار نادر در کشور شناسایی شده‌اند، ادامه داد: ۴ بیماری آلوپسی، دیستروفی عضلانی، نوروفیبروماتوز و بیماری EB از شایع‌ترین بیماری‌های نادر در کشور هستند. 
 
احتمال شروع سال تحصیلی جدید از تابستان
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به سناریوهای بازگشایی مدارس در مهر ۹۹ گفت: اگر مسؤولان وزارت بهداشت اجازه دهند سال تحصیلی دانش‌آموزان را زودتر آغاز می‌کنیم. به گزارش مهر، محسن حاجی‌میرزایی درباره آغاز سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اظهار کرد: یکی از وظایف ما کسب آمادگی لازم برای آغاز سال تحصیلی آینده است و در این باره سناریوهای مختلفی داریم، نخستین فرض این است که اگر مشکلی وجود نداشته باشد، مدارس دولتی و غیردولتی دایر و کلاس‌های درس حضوری باشد. وی در ادامه افزود: سناریوی دوم این است که ممکن است در مقاطعی از سال نیاز داشته باشیم مدارس را تعطیل کنیم، بنابراین امکان ترکیبی را پیش‌بینی کردیم تا روزهایی که مشکل وجود ندارد، دانش‌آموزان در مدرسه حاضر شوند و در مواقعی که امکان حضور نیست، از طریق راه‌های جایگزین یعنی آموزش تلویزیونی، مجازی و تولید و عرضه بسته‌های خودآموز آموزشی اقدام کنیم.
 
۳۳ هکتار از جنگل‌های کردستان طعمه حریق شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی منابع طبیعی در این فصل، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع است؛ در همین راستا ۲۹۶ روستای حساس به حریق در استان شناسایی شده است. سعدی نقش‌بندی افزود: بیشترین میزان آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها در خرداد ماه و فصل تابستان اتفاق می‌افتد که البته دلیل اصلی آن خطای انسانی است تا جایی که ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی، منشأ انسانی دارد. وی با بیان اینکه با آغاز زودهنگام آتش‌سوزی در جنگل‌های استان 3 فقره آتش‌سوزی در سنندج اتفاق افتاده که ۳۳ هکتار از جنگل‌ها در این آتش‌سوزی‌ها طعمه حریق شد، از تهیه طرح جامع استانی پیشگیری و اطفای حریق استان برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: در قالب این طرح که سال گذشته تهیه شده زمان‌ها، مکان‌ها و ساعات بحرانی شناسایی شده است. وی تصریح کرد: ۲۹۶ روستای حساس به حریق در استان شناسایی شده است که سقز با 46 روستا و دهگلان با 12 روستا به ترتیب بیشترین و کمترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند. 
 
آماده‌باش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای پیشگیری از آتش‌سوزی
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با صدور بخشنامه‌ای مجددا بر آمادگی حداکثری مدیریت شهری و روستایی و رعایت نکات لازم از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها درباره پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در بوستان‌ها، فضاهای سبز شهری و روستایی و جنگل‌ها و مراتع شهری و روستایی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داد. به گزارش ایسنا، در بخشنامه مهدی جمالی‌نژاد به استانداری‌ها در زمینه ضرورت کنترل و پیشگیری از آتش‌سوزی در بوستان‌ها، فضاهای سبز و جنگل‌ها و مراتع واقع در شهرها و روستاها با اشاره به افزایش دمای هوا و خشک شدن پوشش گیاهی که امکان بروز آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد، بر آماده باش حداکثری و ارتقای سرعت عمل واحدهای ذی‌ربط در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای خاموش کردن آتش و انجام گشت‌های لازم از فضاهای یاد شده تاکید شده است.
 
اطفای حریق یک پارک جنگلی در جنوب تهران
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از حریق در پارک جنگلی «افرا» در جنوب تهران خبر داد. سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در این ‌باره گفت: حوالی ظهر روز 13 خرداد حریق در بوستان جنگلی افرا واقع در محدوده تقاطع بزرگراه آزادگان و خلیج‌فارس به سامانه 125 اطلاع‌ داده شد که در پی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان را به محل حادثه اعزام کرد. وی ادامه داد: با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد حریق در بخشی از این پارک به مساحت حدود 2000مترمربع رخ داده است. آتش‌نشانان بلافاصله اقدامات خود را برای اطفای حریق آغاز کردند و حدود یک ساعت بعد موفق به اطفای کامل حریق شده و حوالی ساعت 13 به ماموریت خود خاتمه دادند.
 

Page Generated in 0/0052 sec