printlogo


کد خبر: 220305تاریخ: 1399/3/18 00:00
دور دنیا

استعفای هادی العامری از نمایندگی پارلمان عراق
هادی العامری، رئیس ائتلاف‌الفتح و از رهبران حشدالشعبی عراق دیروز به طور رسمی استعفای خود را تسلیم محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان کرد. به نوشته السومریه نیوز، الحلبوسی نیز با درخواست وی برای کناره‌گیری، موافقت کرده است.  در این راستا، وبگاه روسیا‌الیوم مدعی شده است که احتمال دارد هادی العامری به جای فالح الفیاض، ریاست هیأت حشد‌الشعبی را بر عهده بگیرد. ائتلاف‌الفتح در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ توانسته بود با کسب ۴۷ کرسی پس از ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر، بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد.
***
 آمادگی ناتو برای موج دوم کرونا
ینز استوتلنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با روزنامه «دی‌ولت» آلمان اعلام کرد ناتو در حال پیشبرد برنامه‌های مشخصی است تا خود را برای تقویت مجدد احتمالی بحران کرونا آماده کند. وی در این باره گفت: ناتو خود را برای موج دوم احتمالی کرونا آماده می‌کند. هدف این است که در مبارزه با ویروس کرونا به صورت هماهنگ عمل کنیم. استوتلنبرگ تاکید کرد: ما باید برنامه‌های خود را به صورت دقیق تنظیم کنیم تا اعضای ناتو و کشورهای شریک ما به صورت تنگاتنگ با این ائتلاف نظامی ارتباط داشته و بتوانند در مبارزه با ویروس کرونا حتی بهتر و سریع‌تر کمک کنند. 
***
بی‌اعتنایی ترامپ به مرکل
یک روزنامه آلمانی گزارش داده رئیس‌جمهور آمریکا، مقامات آلمانی را از دستور خود به منظور کاهش نیرو‌های آمریکایی در این کشور باخبر نکرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مقامات آلمانی را از دستور خود به منظور کاهش نیرو‌های آمریکایی در آلمان باخبر نکرده است. روز جمعه، ترامپ به پنتاگون دستور داد هزاران نفر از نیرو‌های این کشور تا ماه سپتامبر از آلمان باز‌گردانده شوند. اشپیگل در این باره نوشت که مطلع شده دولت آمریکا، طبق معمول به شرکای خود در ناتو و کشور آلمان درباره تصمیم خود به منظور کاهش سربازان آمریکایی خبر نداده است. این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: با توجه به اهمیت این تصمیم، این اقدام می‌تواند تحریک‌آمیز تلقی شود. بر اساس گزارش روزنامه اشپیگل، پاییز 2020 پنتاگون ممکن است 15 هزار سرباز آمریکایی را از آلمان خارج کند. 
***
اعلام جزئیات منابع مالی داعش
«عبدالناصر قرداش» موسوم به «نابودگر» و از مغزهای متفکر داعش، در یک مصاحبه با «اندیشکده مرکزی برای سیاست جهانی» در زندان اعتراف کرد غارت و فروش نفت برای تامین مالی و بودجه چندین میلیون پوندی به منظور به خدمت گرفتن پسران نوجوان و مردها برای فعالیت در این گروه ترویستی انجام می‌شود. وی ماه مه دستگیر و در عراق زندانی شده است. قرداش ۵۳ ساله که در انتظار برگزاری دادگاه خود است، پس از ارتکاب شکنجه، کشتار و سایر جرائم در خاورمیانه با مجازات مرگ روبه‌رو خواهد شد. وی گفت: ما حجم زیادی از عتیقه داشتیم. ما تلاش کردیم آنها را برای فروش به اروپا بفرستیم. این برای آثار باستانی سوریه نیز صحت دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: سال ۲۰۱۵ بودجه سالانه ما حدود ۲۰۰ میلیون دلار بود. بودجه داعش صرف حقوق سرکردگان و جنگجویان آن می‌شد. همچنین مبالغ هنگفتی به خرید اسلحه و مهمات اختصاص می‌یافت که در حملات علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی استفاده می‌شد. قرداش همچنین تاکید کرد پول بزرگ‌ترین عامل در ترغیب جوانانی بود که برای پیوستن به صفوف داعش داوطلب می‌شدند. 
***
تهدید برزیل به جدایی از سازمان جهانی بهداشت 
ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل در موضعی مشابه همتای آمریکایی خود، روز جمعه تهدید کرد اگر سازمان جهانی بهداشت همچنان «سازمان سیاسی متعصب» باقی بماند، کشورش را از این سازمان خارج خواهد کرد. به گزارش رویترز، او در ادامه به شبکه سی‌ان‌ان گفت بعد از آنکه تحقیقات «ساختگی» کارایی «هیدروکسی‌کلروکین» داروی ضدمالاریا را زیر سوال برد، این دارو کنار گذاشته شد. بولسونارو هم مانند ترامپ به‌رغم آنکه هیچ شواهدی اثربخشی این دارو برای درمان بیماری «کووید-۱۹» را تایید نمی‌کند، همواره آن را تبلیغ کرده است. برزیل، یکی از کانون‌های اصلی شیوع ویروس کرونا در جهان است و پس از آمریکا در رتبه دوم از نظر بیشترین تعداد مبتلایان در جهان قرار دارد. بولسونارو هم مانند ترامپ از ابتدای این همه‌گیری، اصرار داشت این ویروس خطرناک نیست و بارها موارد بهداشتی برای کنترل این بیماری را در انظار عمومی نقض کرده است. 
***
گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و بن‌زاید
کاخ سفید اعلام کرد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی تلفنی گفت‌وگو کردند. بر اساس بیانیه کاخ سفید، 2 طرف درباره تلاش‌ها برای مقابله با ویروس کرونا، راه‌های بازیابی اقتصادی و موضوعات امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت کردند. این تماس تلفنی یک روز پس از گفت‌وگوی تلفنی بن‌زاید با «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا انجام شد. 
***
تکذیب شایعه درگذشت نوری‌المالکی
هشام الرکابی، مسؤول دفتر نوری المالکی، رئیس ائتلاف «دولت القانون»، در صفحه توئیتر خود به خبر منتشرشده در زیرنویس شبکه العربیه درباره فوت المالکی واکنش نشان داد. او با درج تصویری از شبکه العربیه که خبر فوت نوری‌المالکی در آن درج شده بود، نوشت: ادعاهای کذب و اخبار جعلی، سلاح ورشکستگان است. کینه‌توزان به المالکی از مواجهه با وی ناتوان هستند و چیزی جز پخش اکاذیب ندارند. الرکابی کمی پس از آن تصویری از دیدار نوری‌المالکی با فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی را نیز توئیت کرد. این برای بار اول نیست که شایعه درگذشت نوری‌المالکی منتشر می‌شود.

Page Generated in 0/0126 sec