printlogo


کد خبر: 220312تاریخ: 1399/3/18 00:00
تعداد مبتلایان «کووید - 19» در کشور به 169425 و شمار قربانیان به 8209 نفر رسید
تصمیمات جدید کرونایی
روحانی: محدودیت شهرهای زردکرونایی هم کم می‌شود

گروه اجتماعی: آخرین آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد بار دیگر تعداد مبتلایان روزانه کاهش یافته است.
به گزارش «وطن امروز»، تعداد مبتلایانی که دیروز ثبت شد کمتر از روز 10 خرداد بود در حالی که در چند روز اخیر تعداد مبتلایان بین 2500 تا 3500 نفر بوده است. با این وجود تعداد قربانیان کرونا در کشور افزایش یافت و از 63 نفر به 75 نفر رسید.
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از ظهر جمعه تا ظهر شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲۶۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۵۲۷ مورد بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۱۶۹ هزار و ۴۲۵ نفر رسید. وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۵ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۲۰۹ نفر رسید. سخنگوی ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۳۲ هزار و ۳۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. جهانپور افزود: همچنین ۲۵۷۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۶۰ هزار و ۱۲۶ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: وضعیت خوزستان همچنان قرمز است و استان‌های هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت هشدار قرار دارند. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ استان فاقد فوتی بوده و ۶ استان فقط یک مورد فوتی بر اثر «کووید-19» داشته‌اند.
جهانپور اظهار کرد: بهبودی بیماران روند بهتری را طی کرده است. رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: وضعیت استان‌ها یکسان نیست. استان‌های معدودی درگیر طغیان بیماری هستند و برخی استان‌ها ممکن است هفته‌ها از این مرحله عبور کرده باشند. با توجه به وضعیت تفاوت استان‌ها، در استان‌هایی که وضعیت هشدار دارند، انتظار جدیت بیشتری از مردم داریم که نکات بهداشت فردی و عمومی و فاصله گذاری‌ها را رعایت کنند.
 
* تصمیمات جدید ستاد ملی
طبق آخرین تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا قرار است محدودیت‌ شهرهای با وضعیت زرد هم کمتر شود.
حسن روحانی نیز درباره وضعیت شیوع ویروس «کووید-19» در کشور اظهار داشت: مردم باید به این نکته توجه کنند این اپیدمی طولانی است و پایان مشخص و روشنی برای آن متصور نیستیم. تا زمانی که بتوانیم به یک واکسن مورد تایید و در دسترس برسیم، ممکن است با زمان طولانی روبه‌رو باشیم.  
رئیس‌جمهوری افزود: پس در ذهن مردم این نباشد که امروز احتیاط می‌کنیم، دست‌ها را می‌شوییم، ماسک هم می‌زنیم و فاصله را رعایت می‌کنیم ولی این بیماری تا ۱۵ روز دیگر حذف می‌شود، بلکه این تصور باید حذف شود. روحانی با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی باید تا زمان طولانی در دستور کار باشد، تصریح کرد: اجتماعاتی را که مردم در کنار همدیگر قرار می‌گیرند؛ عروسی، عزا، اجتماعات قومی و قبیله‌ای و... باید برای مدتی کنار بگذاریم تا زمانی که بهداشت و درمان ما اعلام کند و بگوید این احتیاط‌ها دیگر لازم نیست. وی با اشاره به شیوع کرونا در یک شهر خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت در جلسه امروز (شنبه) اعلام کرد در یک‌جا شاهد پیک این اپیدمی هستیم که منشأ آن عروسی بوده و مشکل ایجاد کرده که این مشکل هم برای مردم و هم کادر درمانی بوده و خسارت برای اقتصاد و نظام درمانی کشور است.   روحانی اظهار داشت: نکته دیگری که بسیار هم مهم است اینکه باید با اضطراب مبارزه کنیم، شایعه درست نکنیم، بی‌خودی مساله‌ای را بزرگ نکنیم. ممکن است در شهری ۲۰ تا ۴۰ نفر دچار مشکل شوند و به بیمارستان مراجعه کنند و بازگردند.  
روحانی گفت: نباید با بیان اینکه نقطه دوم و سوم اوج بیماری کرونا در کشور ایجاد شده است و کدام کار اشتباه بوده یا سرعت عمل زیاد بوده است، فضای روانی جامعه را به هم بریزیم.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: البته باید در هر گامی که برمی‌داریم احتیاط کرده و براساس محاسبات پیش برویم اما نباید مردم را مضطرب و نگران کنیم. مردم همیشه باید احتیاط کنند اما آنها را به وسواس دچار نکنیم. وی با تشکر از اقدامات مرحله‌ای وزارت بهداشت در غربالگری کرونا افزود: اینکه در هر مرحله‌ وزارت بهداشت و درمان قدم‌های خوبی برداشته، غربالگری اول انجام داده و غربالگری دوم را شروع کرده و این هم در واقع فاز سوم غربالگری است که انجام می‌دهد کار مهم و اصلی و بسیار ارزشمند است که انجام می‌گیرد.
روحانی به تصمیمات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: امروز در جلسه‌ چند تصمیم گرفتیم و چند تصمیم هم برای هفته آینده باقی ماند، زیرا به تصمیم نهایی نرسیدیم.  
رئیس جمهوری بیان کرد: وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور دنبال خواهند کرد تا بتوانیم اول تیرماه همانند مناطق سفید که نمازجمعه برپا بود، در همه مناطق زرد هم نماز جمعه برپا و تشکیل شود و اقدامات مربوط به آن انجام شود، زیرا برای مردم ما مهم است. وی افزود: اگر درباره همه پروتکل‌ها با عزیزان در ستاد نماز جمعه به توافق رسیدید، از نظر ما مصوب است که از اول تیرماه در مناطق زرد هم بتوانند نماز جمعه را اقامه کنند.
رئیس‌جمهوری گفت: تصویب شد از هفته آینده، از ۲۴ خرداد مهدهای کودک با رعایت مقررات و پروتکل‌های بهداشتی بتوانند فعالیت خود را شروع کنند. همچنین تصویب شد «کلاس‌های قرآن» نیز از ۲۴ خرداد بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند. البته به همه اینها پروتکل‌های لازم ابلاغ می‌شود و باید مراعات کنند. همچنین آموزشگاه های زبان و سایر آموزشگاه‌ها هم از ۲۴ خرداد می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.
روحانی با بیان اینکه «تورهای مسافرتی از ۲۴ خرداد می‌توانند فعالیت‌های خود را آغاز کنند»، اظهار داشت: درباره تورهای خارجی بنا شد که در جلسه ای با حضور وزارت بهداشت، سازمان گردشگری , وزارت  امور خارجه بررسی شود، باید در این زمینه چارچوبی مصوب شود و تاریخ آن را هم آن زمان تعیین می‌کنیم  که تصمیم‌گیری در این زمینه برای جلسات آینده باقی ماند.  
 

Page Generated in 0/0174 sec