printlogo


کد خبر: 220314تاریخ: 1399/3/18 00:00
همه نگاه‌ها به نامه فیفا پس از دریافت اصلاحیه اساسنامه فدراسیون‌فوتبال
در انتظار چراغ سبز

زهره فلاح زاده: زمستان سال گذشته بود که فدراسیون فوتبال برای جانشینی مهدی تاج، رئیس مستعفی این نهاد، قرار بر انتخابات گذاشت اما فیفا این موضوع را متوجه شد و به ایران اعلام کرد تا زمان اصلاح اساسنامه حق برگزاری انتخابات را ندارید. اساسنامه فدراسیون فوتبال در این سال‌ها هیچگاه به تأیید فیفا نرسیده بود. پس از آنکه فیفا جلوی انتخابات فدراسیون را گرفت، هشدار داد اساسنامه باید اصلاح شود. اصلاحیه اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران پس از چند ماه به فیفا ارسال شد اما در تاریخ ۲۹ مه (۹ خرداد 99) بار دیگر نامه‌ای به فدراسیون ارسال و ایرادات بیشتری هم گرفته شد.
آخرین نامه ارسال شده به فدراسیون فوتبال توسط ورون موسنگا اومبا، رئیس کمیته فدراسیون‌های عضو به شرح زیر است:
« به استحضار می‌رساند نامه و همچنین پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران(IRIFF) در تاریخ ۱۳ مه ۲۰۲۰ با موفقیت دریافت و مندرجات آن به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین ضمن اشاره به کنفرانس تلفنی بین فیفا و مقامات فدراسیون فوتبال ایران که در تاریخ ۲۷ مه ۲۰۲۰ برگزار شده است، شایان ذکر است فدراسیون فوتبال ایران درباره پیش‌نویس دستورالعمل انتخاباتی و دستورات ثابت مجمع عمومی، با وجود اینکه این اسناد از تاریخ ۳۰ اوت ۲۰۱۹ در اختیار فدراسیون فوتبال ایران بوده است، اظهارنظری نکرده است.
در همین باره، از ماهیت چندین تغییر در پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران که در تهران بین فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال آقای حیدر بهاروند و اعضای دیگر فدراسیون فوتبال مورد بحث قرار گرفته بود، بسیار متعجب و متحیر شده‌ایم. زیرا بسیاری از اصلاحاتی که اکنون توسط فدراسیون فوتبال ایران ارائه شده است مطابق با الزامات اجباری فیفا (طبق بند cf ماده ۱۴ پاراگراف اول، و ماده ۱۵ و اساسنامه فیفا) نیست. اصلاحات پیشنهادی مساله‌ساز ذکرشده، چندین ماده را شامل می‌شود که پیروی فدراسیون فوتبال ایران از بند i ماده ۱۴ و ماده ۱۹ پاراگراف اول اساسنامه فیفا را مخدوش می‌کند. یکی از موارد مهمی که اساسنامه فیفا نیز به صورت ویژه به آن اشاره می‌کند، این مورد است که تمام فدراسیون‌های عضو موظف هستند امور خود را مستقل و بدون تأثیر ناخواسته شخص ثالث اداره کنند. به عنوان مثال حضور وزیر ورزش به عنوان یک عضو تمام‌عیار در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال باعث نقض تعهدات فوق‌الذکر همان طور که در اساسنامه فیفا آمده است، می‌شود.
به طور کلی، فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به طور مشترک عقیده دارند پیش‌نویس اساسنامه ارسالی فدراسیون فوتبال ایران به فیفا که در تاریخ ۱۳ مه ۲۰۲۰ انجام شده گامی در جهت اشتباه است. پیش‌نویس اساسنامه مشترک فیفا با فدراسیون فوتبال ایران که در تاریخ ۳۰ اوت ۲۰۱۹ (به اسناد ضمیمه شده جهت سهولت در ارجاع مراجعه کنید) انجام گرفته باید به عنوان پایه‌ای برای اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ایران استفاده شود زیرا این پیش‌نویس قبلاً نتیجه مذاکره و مصالحه بین ذی‌نفعان ذی‌ربط بوده است.
در نتیجه، ما درخواست داریم فدراسیون فوتبال ایران پیش‌نویس اساسنامه خود را کاملا بر اساس سند تنظیم شده، با حداقل تغییرات مواد، نهایی کند و یک نسخه را به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا حداکثر تا ۵ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۶ خرداد) ارسال کند. علاوه بر این، ما از این فرصت استفاده می‌کنیم تا یادآوری کنیم اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال ایران با الزامات اجباری در راستای اساسنامه و مقررات فیفا، مطابقت ندارد. با توجه به موارد فوق، ما معتقدیم عدم رعایت این بخشنامه، توجه نهادهای ذی‌ربط فیفا را برای اقدامات بیشتر جلب خواهد کرد. ما به همکاری شما اطمینان داریم و از توجه‌تان سپاسگزاریم. همچنین درصورت نیاز به کمک بیشتر در دسترس‌تان خواهیم بود».
پاراگراف آخر متن فیفا بخوبی نشان می‌دهد در صورت اصلاح نشدن اساسنامه، این نهاد تصمیمات جدی‌تری درباره فوتبال ایران می‌گیرد، تا جایی که حتی از گوشه و کنار شنیده شده فوتبال ایران تا مرز تعلیق هم خواهد رفت.
همین باعث شد سرانجام فدراسیون فوتبال تصمیم بگیرد مانع دخالت وزیر ورزش در مجمع فدراسیون شود تا حداقل این بار با عصبانی کردن فیفا، فوتبال‌مان به روزهای بدتر از این نرسد.
اصلاحیه اساسنامه فدراسیون فوتبال به شرح زیر است:
۱- در نخستین گام، وزیر ورزش و معاونش از مجمع حذف شدند تا بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ایرادی که فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران گرفته بود، مرتفع شود!
۲- در اساسنامه ارائه شده توسط فدراسیون فوتبال ایران عنوان شده بود کسانی که برای ریاست و هیات رئیسه فدراسیون کاندیدا می‌شوند باید ۱۰ سال سابقه مدیریتی در کارنامه خود داشته باشند که در اصلاحات جدید این مورد هم حذف شد. با این شرایط بازیکنانی که سابقه ملی بالایی دارند اما سابقه مدیریت ندارند هم می‌توانند برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کنند. البته تعداد بازی ملی آنها باید ۱۰۰ بازی برای تیم‌ملی کشورشان باشد.
۳- در اساسنامه قبلی کسب ۱۰ امضا از اعضای مجمع برای کسانی که کاندیدای ثبت‌نام برای انتخابات ریاست فدراسیون می‌شدند الزامی بود که در اصلاحات جدید این تعداد به 6 تا 8 امضا رسید.
۴- پیش از این داوران اجازه ثبت‌نام برای ریاست فدراسیون فوتبال را نداشتند که در اصلاحات جدید این مورد حذف شد و داورانی که تجربه بین‌المللی بالایی داشته باشند می‌توانند برای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کنند.
۵- در اصلاحات جدید مقرر شد اعضای کمیته انضباطی، کمیته استیناف و کمیته اخلاق توسط مجمع انتخاب شوند. پیش از این، انتصابات این ارکان توسط رئیس فدراسیون انجام می‌شد.
حالا باید دید فیفا این‌بار اصلاحیه فدراسیون را می‌پذیرد یا خیر. این نهاد در صورت نپذیرفتن، کمیته عادی‌سازی (کمیته انتقالی) تشکیل می‌دهد و اساسنامه جدید را تصویب می‌کند.
در این صورت موارد زیر رخ می‌دهد:
الف- هیچ یک از اعضای برکنار شده هیأت رئیسه نمی‌توانند عضو آن باشند.
ب- هیچ یک از اعضای آن نمی‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند.
پ- این اعضا معمولا با معرفی کمیته ملی المپیک یا وزارت ورزش به فیفا و بررسی و تایید فیفا منصوب می‌شوند.
این یعنی فوتبال ایران تعلیق نمی‌شود بلکه اعضای هیأت رئیسه فدراسیون تعلیق و برکنار می‌شوند.
***
استقبال فیفا از تغییرات اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران
فدراسیون بین‌المللی فوتبال پس از دریافت پیش‌نویس اصلاح شده اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران ضمن استقبال از تغییرات صورت گرفته، قصد دارد این پیش‌نویس را برای اعلام نظر به AFC ارسال کند. پس از آنکه مسؤولان فدراسیون فوتبال اصلاحات لازم در پیش‌نویس اساسنامه این فدراسیون را اعمال و آن را برای فیفا ارسال کردند، مسؤولان فدراسیون بین‌المللی از تغییرات صورت گرفته استقبال کردند و دیدگاه مثبتی به آن داشتند. روز نهم خرداد بود که فدراسیون بین‌المللی فوتبال در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد پیش‌نویس ارسال شده ایرادهای زیادی دارد که باید هر چه سریع‌تر برطرف شود. فیفا تا روز ۱۶ خرداد به مسؤولان ورزش ایران فرصت داد ایرادهای موجود در این اساسنامه را برطرف و اصلاحیه نهایی را برای فدراسیون بین‌المللی ارسال کنند. مسؤولان و هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال هم پس از برگزاری جلسات متعدد اصلاحات مد نظر فیفا را اعمال کردند که یکی از مهم‌ترین ایرادهای برطرف شده در پیش‌نویس جدید حذف وزیر ورزش و معاونش از مجمع فدراسیون فوتبال است. ضمن اینکه تغییرات دیگری هم در این اساسنامه صورت گرفته است. رسانه‌ها خبر دادند پیش‌نویس اصلاح شده فدراسیون فوتبال ایران که روز جمعه برای فدراسیون بین‌المللی ارسال شده مورد استقبال قرار گرفته و تغییرات مد نظر فیفا نگاه مثبت این نهاد به فوتبال ایران را به همراه داشته است. براساس این گزارش قرار است فیفا پس از بررسی‌های لازم روز دوشنبه پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران را برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کند تا این نهاد هم نظرات کارشناسی خود را در این باره اعلام کند. کنفدراسیون فوتبال آسیا از آن جهت که ارتباط بیشتری با فدراسیون فوتبال ایران دارد باید این پیش‌نویس را بررسی و نظرات کارشناسی خود را اعلام کند. اطلاعات  حکایت از آن دارد که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا روز جمعه پیش ‌رو نظر نهایی خود درباره پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران را اعلام خواهند کرد.

Page Generated in 0/0154 sec