printlogo


کد خبر: 220333تاریخ: 1399/3/18 00:00
اخبار

نامه جامعه مدرسین به رئیس مجلس
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم، در نامه‌ای به رئیس مجلس برخی اولویت‌های مهم کشور را به نمایندگان متذکر شد. به گزارش «وطن امروز»،  در این نامه جامعه مدرسین خطاب به قالیباف، رئیس مجلس آمده است: انتخاب جنابعالی به‌ ریاست مجلس شورای اسلامی با رأی اکثریت قاطع نمایندگان را تبریک ‌می‌گوییم و دوام توفیقات شما را در خدمت به‌ نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئلت می‌نماییم. امیدواریم اکنون‌که شما و دیگر منتخبان ملت در جایگاه مهم نمایندگی ملت در مجلس شورای اسلامی مجال و توفیق خدمت یافته‌اید، ایمان، شجاعت، ایستادگی و تأکید بر مبانی نظام و کار و تلاش مؤمنانه را متبلور کنید و در حوزه تقنین و نظارت، مشفقانه و مؤثر و به ‌دور از انگیزه‌های شخصی، کار و مدیریت جهادی را به منصه ظهور برسانید. در بخشی دیگر از این نامه آمده است: در مساله مبارزه‌ با مفاسد اقتصادی قدم‌هایی استوار بردارید و زخم‌های چرکین فساد را با دستانی پاک جراحی کنید. علاج دردهای بزرگ اقتصادی، معیشتی و مشکل گرانی در کارشناسی و عمل مخلصانه است.
***
درخواست عجیب مکرون از ایران
با وجود اینکه مقامات دیپلماتیک کشورمان همواره تاکید می‌کنند رسیدگی به «جرائم اتباع ایرانی» صرفا در صلاحیت قضایی «محاکم ایرانی» است، رئیس‌جمهور فرانسه خواستار آزادی یک شهروند ایرانی- فرانسوی که مدتی است به اتهام جاسوسی در ایران در زندان به سر می‌برد، شد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه درباره فریبا عادل‌خواه، شهروند دو‌تابعیتی ایرانی- فرانسوی که در ایران در زندان به سر می‌برد، در پیامی توئیتری با بیان این ادعا که یک سال پیش فریبا عادل‌خواه مستبدانه در ایران بازداشت شد، اینکه او هنوز در زندان به سر می‌برد را غیرقابل قبول خواند. مکرون در ادامه نوشت: پیام من به مقامات ایران این است: عدالت ایجاب می‌کند هم‌میهن ما بزودی آزاد شود. بر اساس این گزارش، اظهارات مکرون در پی این مطرح می‌شود که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز روز جمعه در بیانیه‌ای مطرح کرد: امروز بار دیگر رسما از طرف فرانسه از ایران آزادی فوری خانم عادل‌خواه را خواستار می‌شوم. شرایط پیش‌رو تنها می‌تواند تاثیری منفی بر روابط دوجانبه میان ایران و فرانسه بگذارد و تنها منجر به کاهش حائز اهمیت اعتماد میان 2 کشور خواهد شد.  با وجود این، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تازه‌ترین اظهارات مداخله‌جویانه مقامات فرانسوی اظهار داشت: همانطور که بارها گفته‌ایم، موضوع شهروند ایرانی خانم عادل‌خواه مشمول یک فرآیند مستقل و عادلانه قضایی است. ایشان متناسب با جرمی که مرتکب شده‌اند محکوم و در حال گذراندن دوره محکومیت خود هستند. فشارهای سیاسی و راه‌اندازی پویش‌های تبلیغاتی، حتما نمی‌تواند در اجرای حکم اختلال ایجاد کند. امیدواریم مقامات فرانسوی متوجه این موارد باشند و به دخالت در امور داخلی کشورمان خاتمه دهند.
***
ارائه پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا
سفیر آمریکا در سازمان ملل از ارائه پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران به روسیه و برخی کشورهای دیگر خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از فرانس ۲۴، آمریکا اعلام کرد پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را که ماه اکتبر سال جاری منقضی خواهد شد با روسیه به اشتراک گذاشته است. مسکو پیش از این و با توجه به وجود شرکت‌های روسی که در انتظار انعقاد قراردادهایی بزرگ با پایان یافتن این تحریم با ایران هستند، مخالفت خود را با تداوم ممنوعیت فروش جنگ‌افزارهای معمولی به ایران اعلام کرده است. کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته است واشنگتن یک پیش‌نویس از این قطعنامه را با روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و استونی که همگی از جمله ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند، به اشتراک گذاشته است. او درباره موضع روسیه و چین در این باره گفت: روسیه و چین باید به اتفاق نظر جهانی درباره رفتار ایران بپیوندند. بر اساس این گزارش، اظهارات کرافت در پی این مطرح می‌شود که دولت آمریکا اخیرا در تلاش است با ارائه طرحی حقوقی نشان دهد هنوز عضوی از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است تا از این طریق خود را برای استفاده از ابزارهای موجود در برجام در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برحق جلوه داده و بر شورای امنیت سازمان ملل اعمال فشار کند.
***
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:
ذخیره اورانیوم ایران افزایش یافت
شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران ۸ برابر بیشتر از حدی است که در برجام توافق شده است. شبکه خبری الجزیره به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد: «ایران همچنان از دسترسی به 2 سایت هسته‌ای مشکوک ممانعت می‌کند. از ایران می‌خواهیم به طور کامل با ما همکاری کند و اجازه دهد به سایت‌های مورد نظر دسترسی داشته باشیم».

Page Generated in 0/0165 sec