printlogo


کد خبر: 220395تاریخ: 1399/3/20 00:00
دور دنیا

اعتراضات مردمی علیه نیروهای تحت حمایت امارات در یمن
روز گذشته صدها یمنی در  سقطری در شرق یمن علیه تجاوز نیروهای موسوم به شورای انتقالی جنوب به فرماندهی امارات دست به تظاهرات زدند و خواستار اخراج این نیروها از یمن  شدند. تظاهرات‌کنندگان همچنین اعلام خودمختاری در جنوب یمن توسط نیروهای وابسته به امارات را مردود دانستند. یمنی‌ها اعلام کردند، گروه‌های مسلحی که از خارج سقطری آمده‌اند، باید برای حفظ امنیت این منطقه از آن  بیرون بروند. سقطری در سال ۲۰۰۸ به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی طبیعی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. شورای انتقالی جنوب 25 آوریل با اعلام خودمختاری در جنوب یمن تلاش کرد به عنوان نیروی نظامی وابسته به امارات جنوب یمن و بنادر مرتبط با آن را تحت تسلط اماراتی‌ها قرار دهد. یک مسؤول یمنی اخیرا از ارسال ۳۰ میلیون درهم توسط امارات به متحدان خود در تلاش برای سقوط استان سقطری خبر داد. پایگاه اینترنتی «میدل ایست‌آی» در مطلبی  در همین رابطه نوشت: «امارات تلاش می‌کند بر جنوب یمن و بنادر آن بویژه عدن و سقطری تسلط یابد تا بدین ترتیب، منطقه نفوذش در دریای سرخ را گسترش دهد و تجارت دریایی‌اش را تقویت کند». اما واقعیت امر این است که امارات عربی متحده به‌رغم صرف هزینه‌های هنگفت بویژه در جنوب یمن تاکنون موفق به تحقق هیچ یک از رؤیاهای خود نشده است. درگیری صورت گرفته در جنوب یمن در حالی است که مردم ساکن استان‌های جنوب که تحت سیطره 2 گروه مخالف نیروهای نظامی شورای انتقالی وابسته به امارات و دولت مستعفی به ریاست عبد ربه منصورهادی و تحت حمایت عربستان هستند به شکل قابل توجهی از مشکلات بهداشتی رنج می‌برند. «طه‌المتوکل» وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن در همین رابطه اعلام کرد: به دلیل اهمال قوای اشغالگر و سکوت سازمان ملل، بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، کارمندان ما در استان‌های جنوب را از پای در می‌آورد.
***
اعترافات داعشی سابق درباره تحرکات سازمان اطلاعات انگلیس در سوریه
یک داعشی سابق اعلام کرد سازمان اطلاعات انگلیس تندروهای سوری را اجیر می‌کرد تا به نفع آن فعالیت کرده و اطلاعاتی درخصوص تاسیسات نظامی روسیه در سوریه در اختیار این سازمان قرار دهند. محمد سعود، داعشی سابق در گفت‌وگویی با خبرنگاران روس اعلام کرد زمانی‌که تصمیم به بازگشت به تدمر در سوریه گرفت از سوی سازمان اطلاعات انگلیس جذب شد. این داعشی سابق گفت: «انگلیسی‌ها از طریق واسطه‌هایی از این امر مطلع شدند». این تروریست سابق اذعان کرد با افسران سازمان اطلاعاتی انگلیس در منطقه «التنف» در مرزهای مشترک سوریه با اردن دیدار کرد؛ جایی که پایگاه نظامی آمریکا در آنجا واقع است. 
***
واکنش چین به ادعای سناتور آمریکایی درباره ساخت واکسن کرونا
چین روز دوشنبه اعلام کرد ریک اسکات، سناتور آمریکایی که پکن را به تلاش برای کاهش سرعت تولید واکسن «کووید-19» متهم کرده، باید مدارکی برای ادعاهایش ارائه دهد. هوا چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روزانه خود در واکنش به ادعاهای این سناتور آمریکایی این اظهارات را مطرح کرد. سناتور آمریکایی در مصاحبه‌ای گفته بود: ما باید به این واکسن دست یابیم اما متاسفانه مدارکی در اختیار داریم که چین درتلاش است در کار ما کارشکنی یا این روند را کند کند. این درحالی است که سناتور آمریکایی در مصاحبه خود در واکنش به سوالی درباره اثبات ادعاهایش حاضر به ارائه جزئیات نشد و تنها گفت این اطلاعات را از نهادهای امنیتی به دست آورده است. 
***
43 کشته در حمله مسلحانه در «مالی» 
مهاجمان مسلح در مالی- کشوری واقع در غرب آفریقا- ۴۳ نفر از جمله چند کودک را طی 2 حمله به 2 روستا قتل عام کردند. مقامات در مالی گفتند: مهاجمان ناشناس به 2 روستای «نیاجاسادیو» و «بینداما» در نزدیکی شهرک موبتی حمله کردند و چند خانه را هم به آتش کشیدند. شاهدان گفتند مهاجمان لباس‌های یک شکلی به تن داشتند. مرکز و شمال مالی از بعد از کودتای نظامی سال ۲۰۱۲ این کشور شاهد اقدامات خشونت‌بار و حملات منظم گروه‌های شورشی و جدایی‌طلب و به دنبال آن گروه‌های وابسته به القاعده بوده و گروه‌های وابسته به داعش و القاعده از پایگاه خود در مالی به منطقه ساحل آفریقا حمله می‌کنند که این امر منجر به بی‌ثباتی در بخش‌هایی از نیجر و بورکینافاسو شده است. گروه‌های مسلح متعددی در مالی و دیگر کشورهای منطقه ساحل واقع در بین صحرای بزرگ و سودان فعالیت می‌کنند و برخی از آنها با گروه‌های داعش و القاعده همپیمان شده‌اند. 
***
دیدار «ملا برادر»، معاون سیاسی طالبان با 2 مقام ارشد آمریکایی
شبکه الجزیره به نقل از منابع طالبان از دیدار ملا برادر، معاون سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد طالبان با زلمای خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا و همچنین ژنرال میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان در دوحه پایتخت قطر خبر داد. بر اساس گزارش الجزیره، دو طرف در این دیدار درباره تسریع در فرآیند آزادی زندانیان و همچنین گفت‌وگوهای موسوم به صلح افغانستان بحث و رایزنی کردند. گروه طالبان روز شنبه از آزادی ۳۸ زندانی دولت افغانستان در ولایت‌های فراه و نیمروز خبر داده بود. پیش از این گروه طالبان ۴۲۰ زندانی دولت افغانستان را در ولایات مختلف از زندان‌های خود آزاد کرده بود. تاکنون ۲ هزار و ۷۱۰ زندانی طالبان هم از سوی دولت افغانستان بر اساس فرمان رئیس‌جمهور این کشور آزاد شده‌اند. بر اساس توافق‌نامه‌ امضا‌شده میان آمریکا و طالبان، ۵ هزار زندانی گروه طالبان در مقابل هزار زندانی دولت افغانستان باید آزاد شوند. تبادل زندانیان میان حکومت افغانستان و طالبان از پیش‌شرط‌ها برای شروع گفت‌وگوهای بین‌الافغانی عنوان می‌شود. 

Page Generated in 0/0129 sec