printlogo


کد خبر: 220399تاریخ: 1399/3/20 00:00
تغییر بزرگ اساسنامه فدراسیون فوتبال با کنار گذاشتن شرط حضور وزیر ورزش در مجمع
کندن برچسب دولتی

نهاد عمومی غیردولتی خیر اما حذف وزیر ورزش از اساسنامه فدراسیون فوتبال به منظور حضور و حفظ حق رای وی در مجمع انتخاباتی مسأله‌ای بود که در نهایت مورد توافق وزارت ورزش و جوانان پس از درخواست فدراسیون فوتبال واقع شد. از تیرماه سال گذشته ماجراهای مربوط به اساسنامه فدراسیون فوتبال کلید خورد و در نهایت نیز انتخابات به دلیل مشکلات مربوط به اساسنامه در اسفندماه برگزار نشد. در این رابطه فیفا نکاتی را مدنظر قرار داده بود که همه نکات تقریبا در اصلاحیه اساسنامه رعایت شده است. وزارت ورزش و جوانان پیش از این در اساسنامه فدراسیون فوتبال صاحب 2 کرسی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای و نیز وزیر ورزش و جوانان در مجمع انتخاباتی این فدراسیون بود که با تعاملات صورت گرفته بین فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان کرسی معاون قهرمانی وزیر در پیش‌نویس اولیه حذف شد و در نهایت صرفا کرسی وزیر ورزش و جوانان باقی ماند تا حضور و حق رای وی در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال محفوظ بماند. 
 
* ماجرای نهاد عمومی غیردولتی
در عین حال مقوله نهاد عمومی غیردولتی دیگر مسأله‌ای بود که درباره آن نظرات مختلفی وجود داشت و طبق قانون، فدراسیون فوتبال ایران باید به این مسأله توجه می‌کرد که مقوله «نهاد عمومی غیردولتی» برای فدراسیون‌های ورزشی قانون است و باید در اساسنامه فدراسیون فوتبال نیز لحاظ شود که در نهایت نیز اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال به این نتیجه رسیدند که با لحاظ قانون و ذکر عبارت «نهاد عمومی غیردولتی» از قانون عدول نکنند. 
فدراسیون فوتبال در ابتدای امر مصر بود این عبارت باید به نهاد غیردولتی تغییر یابد اما سرانجام به این نتیجه رسید که نهاد عمومی غیردولتی همان نهاد غیردولتی است و از نظر تعریف تغییری ایجاد نخواهد شد و دولت دخالتی در صورت وجود نهاد عمومی غیردولتی نیز نخواهد داشت، همان‌گونه که کمیته ملی المپیک ایران با تایید کمیته بین‌المللی المپیک از چنین تعریفی برخوردار است و با منشور المپیک مغایرت ندارد و آنها نیز نهاد عمومی غیردولتی هستند. 
 
* خطر تعلیق در میان نبود
همانگونه که کارشناسان حقوقی فوتبال ایران گفته بودند در ماجرای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال به هیچ‌وجه خطر تعلیق در میان نبود و ضرب‌الاجل یک هفته‌ای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در نهایت به کمیته «عادی‌سازی» یا همان کمیته انتقالی سابق که فدراسیون فوتبال ایران سال‌ها قبل و در دوره ریاست صفایی فراهانی آن را تجربه کرده بود، ختم می‌شد. 
در این رابطه کارشناسان عنوان کردند فیفا سابقه تعیین کمیته عادی‌سازی یا به نوعی همان کمیته انتقالی سابق را در سال‌های اخیر مدنظر قرار داده است و در صورتی که شرایط از نظر فدراسیون جهانی فوتبال مناسب ارزیابی نشود، اقدام به تعیین کمیته عادی‌سازی بر اساس نظر خود می‌کند و می‌تواند اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال را تغییر داده و به جای آن افراد دیگری را تعیین کند؛ اتفاقی که اخیرا درباره فدراسیون کشورهایی نظیر تایلند، کویت، مصر، ترینیداد و توباگو و چند کشور دیگر رخ داده بود، بنابراین در چنین شرایطی احتمال تعلیق فوتبال ایران بسیار اندک و راهکار فیفا در چنین مواردی کمیته عادی‌سازی به جای تعلیق است. 
 
* پیشنهاد حضور افتخاری وزیر در مجمع
در اصلاحیه اساسنامه فدراسیون فوتبال پیشنهاد حضور افتخاری وزیر ورزش و جوانان در مجمع انتخاباتی این فدراسیون مطرح شده که این مسأله نیز منوط به پذیرش موضوع از سوی فیفا است و به گفته یک مقام مسؤول در وزارت ورزش و جوانان در صورت رد آن از سوی فدراسیون جهانی فوتبال، اصراری نسبت به حضور وزیر ورزش تحت این عنوان وجود نخواهد داشت. 
مهدی علی نژاد با اشاره به اینکه تصمیم وزارت ورزش و جوانان درباره همکاری‌های صورت گرفته با فدراسیون فوتبال در این برهه زمانی شجاعانه بود، بیان کرد: وزارت ورزش و جوانان تحت هیچ‌ شرایطی حاضر نیست فوتبال ایران به وضعیت غیرعادی مبتلا شود، هر چند بر رعایت قوانین تاکید جدی دارد. 
 
* سلطانی‌فر: در مسأله اساسنامه فشار نیاوردیم
وزیر ورزش و جوانان می‌گوید در بحث اصلاح اساسنامه تلاش ما این بود که تغییرات به صورت قطعی یک بار برای همیشه انجام شود تا در آینده مشکلی نداشته باشیم. سلطانی‌فر با اشاره به تغییرات صورت گرفته در اساسنامه فدراسیون فوتبال و رفت و برگشتی که منجر به حذف او از اساسنامه فدراسیون فوتبال شد، گفت: از سال 86 که آن اتفاقات برای فدراسیون فوتبال افتاد و این فدراسیون نزدیک به یک سال و نیم بلاتکلیف بود، تلاش کردیم اساسنامه در شرایط مطلوب کارشناسی و تغییرات انجام شود. ما در وزارت ورزش هرکاری را که آغاز کردیم از جمله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها سعی بر این بوده که کار به صورت قطعی انجام شود. در بحث اصلاح اساسنامه نیز همه تلاش ما این بود که این اصلاحیه به صورت قطعی یک بار برای همیشه انجام شود تا در آینده مشکلی نداشته باشیم و این بلاتکلیفی برطرف شود. وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: برنامه‌ریزی ما این بود که 25 اسفند انتخابات را برگزار کنیم ولی نظر فیفا بر این بود که اول اساسنامه اصلاح شود و ما نیز قبول کردیم. با تلاش آقای نبی اصلاحات روی اساسنامه انجام و به فیفا ارسال شد، در نهایت درخواست آنها این بود که وزارت ورزش در مجمع نماینده‌ای نداشته باشد و این موضوع را در اساسنامه غیرقانونی دانستند. وزیر ورزش و جوانان افزود: این وزارتخانه به عنوان متولی اصلی ورزش کشور که نقش حاکمیتی نیز دارد، وظیفه خود می‌داند بر امور نظارت داشته باشد. درست است فدراسیون فوتبال یک نهاد مستقل است ولی مردم از ما انتظار دارند و هر جا که مشکلی پیش بیاید قطعا دلیل مشکل را از ما می‌پرسند. او گفت: به خاطر منافع ورزش کشور و هواداران فوتبال ما این نرمش را انجام دادیم چون به هواداران این رشته احترام می‌گذاریم. تدبیر ما این بود که در مسأله اساسنامه فدراسیون فوتبال فشار نیاوریم.

Page Generated in 0/0048 sec