printlogo


کد خبر: 220420تاریخ: 1399/3/20 00:00
تعداد مبتلایان کرونا در کشور به 173832 و شمار قربانیان به ۸۳۵۱ نفر رسید
کاهش موارد بستری بیماران «کووید- 19» در بخش‌های ICU

آمار ابتلا و موارد مرگ‌و‌میر ناشی از ویروس کرونا در کشور دیروز نسبت به روز قبل از آن کاهشی شد، این در حالی است که اغلب مناطق استان‌ها در وضعیت سفید قرار دارند. به گزارش «وطن امروز»، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طی ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۴۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید- 19» در کشور شناسایی شدند که ۷۱۳ مورد از آنها بستری شدند.  کیانوش جهانپور افزود: به این ترتیب مجموع بیماران «کووید- 19» در کشور به ۱۷۳ هزار و ۸۳۲ نفر رسید. 
به گفته جهانپور، متاسفانه در طول ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه، ۷۰ بیمار «کووید- 19» جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۳۵۱ نفر رسید.  وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۱۳۶ هزار و ۳۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
جهانپور همچنین گفت: ۲۶۱۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید- 19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.  به گفته وی، تاکنون یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۵۴ آزمایش تشخیص «کووید- 19» در کشور انجام شده است. 
وی ادامه داد: خوزستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و استان‌های هرمزگان، کردستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام آخرین وضعیت مناطق سبز و سفید کرونا در کشور، گفت: ما در بازوی نزول و در حالت افول این بیماری در کشور هستیم و تعداد موارد بستری به نسبت کاهش یافته و حتی در روزهای اخیر و به دنبال بازگشایی‌ها ممکن است ثبات پیدا کرده باشد.  جهانپور درباره آخرین وضعیت مناطق قرمز، زرد، سفید و سبز کرونایی در کشور، گفت: تعریف هر یک از این مناطق بر اساس تعداد موارد مرگ‌‌و‌میر و ابتلای جدید ظرف هفته قبل است که بر این اساس رنگ‌های قرمز، زرد، سفید و سبز را تقسیم‌بندی می‌کنیم. این تقسیم‌بندی عمدتا با هدف آگاهی‌بخشی، هشدار یا اطلاع‌رسانی درباره وضعیت مناطق است؛ هم برای اهالی و هم برای کسانی که قصد تردد دارند. وی با بیان اینکه منطقه سبز به معنای منطقه بی‌خطر است و تقریبا جز شهرستان و جزیره ابوموسی، هیچ نقطه سبزی در کشور وجود ندارد، گفت: در عین حال بقیه مناطق عمدتا شهرستان‌های سفید هستند که وضعیت سفید به معنای کم‌خطر بودن است، نه بی‌خطر بودن. باید توجه کرد که این وضعیت شکننده نیز هست و ممکن است خیلی راحت با موارد جدید ابتلا یک منطقه سفید، در هفته بعد در وضعیت زرد قرار بگیرد یا از وضعیت زرد به وضعیت قرمز بدل شود.  جهانپور با بیان اینکه مناطق اغلب استان‌ها عمدتا در وضعیت سفید قرار دارند، ادامه داد: مناطقی هم در وضعیت زرد قرار دارند که خطر در آنها متوسط ارزیابی می‌شود، البته در برخی مناطق کشور، بویژه در استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه، کردستان، بوشهر، جنوب کرمان و جنوب استان سیستان و بلوچستان و تا حدی برخی مناطق استان‌های آذربایجان غربی و شرقی شهرستان‌های قرمز را بیشتر می‌بینیم که امیدواریم با روندی که وجود دارد، در هفته‌های آتی تعداد این مناطق کاهش پیدا کند و این مناطق به سمت وضعیت زرد و مناطق زرد نیز به سمت وضعیت سفید سوق پیدا کنند. 
وی درباره وضعیت پایتخت نیز گفت: به طور کلی وضعیت استان تهران به این صورت است که هم مناطق سفید و هم‌ مناطق زرد در تهران وجود دارد اما در کل در تهران با توجه به نوسانی که روند ابتلا دارد، اگر بخواهیم یک ارزیابی کلی استانی داشته باشیم، وضعیت زرد را برایش قلمداد می‌کنیم.  سخنگوی وزارت بهداشت درباره احتمال بروز موج دوم با توجه به روند صعودی آمار ابتلا و مرگ‌ومیر، اظهار کرد: در موارد بستری روند صعودی چشمگیری نداریم، البته ممکن است در برخی مناطق کشور اینگونه باشد اما در برخی مناطق هم کاهش موارد بستری را شاهدیم. بنابراین تقریبا یک ثبات نسبی در موارد بستری روزانه در بیمارستان‌ها وجود دارد و بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر نوسان داشتیم. همچنین موارد ابتلای قطعی به بیماری «کووید- 19»  نیز به همین صورت بوده است. وی گفت: در کشور ما از آنجایی که این اتفاق نیفتاد و حتی به سمت بیماریابی فعال‌تر رفتیم، به ظاهر شاهد افزایش موارد ابتلای جدید در 3-2 هفته اخیر و بعد از بازگشایی‌ها هستیم اما این به هیچ وجه به معنای شیوع بیشتر بیماری نیست. صرفا ممکن است موارد شناسایی شده امروز[دیروز]، بیش از روزها و هفته‌های بعد باشد. در موارد بستری هم شاهد چنین تغییری نیستیم. در اوایل فروردین‌ماه ممکن بود ۹۰ درصد مبتلایانی که شناسایی می‌شدند، در بیمارستان‌ها بستری می‌شدند اما امروز ۱۵ تا۲۰ درصد مبتلایان بستری می‌شوند. وقتی تعداد را مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که شاید 2 تا 3 هزار بیماری که در فروردین‌ماه شناسایی می‌شدند، در بیمارستان‌ها بستری بودند اما امروز آمار بستری‌ها ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر است، بنابراین موارد شناسایی شده‌ای که در بیمارستان‌ها بستری شدند یا از بیمارستان‌ها نمونه ارسال می‌شود، شاید به یک‌پنجم روزهای اوج بیماری رسیده است. 
وی ادامه داد: همچنین آمار مرگ‌ومیرمان شاید به یک‌سوم تا یک‌چهارم روزهای اوج بیماری رسیده و موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه به‌رغم اینکه به نوعی آستانه بستری در بخش مراقبت‌های ویژه پایین‌تر آمده و افراد را سریع‌تر در ICU بستری می‌کنند اما باز هم موارد به یک‌دوم تا یک‌سوم رسیده است، البته در ظاهر شاید تعداد مبتلایان شناسایی شده را بیشتر یا برابر قبل ببینید که صرفا به رهگیری موارد تماس نزدیک بازمی‌گردد.

Page Generated in 0/0055 sec