printlogo


کد خبر: 220429تاریخ: 1399/3/20 00:00
رهبر انقلاب در پیامی از کارکنان نفتکش‌های ایرانی تقدیر کردند
مانور جهادی

گروه سیاسی: رهبر حکیم انقلاب در پیامی از «حرکت جهادی» فرماندهان و کارکنان شناورهای نفتکش جمهوری اسلامی ایران که محموله فرآورده‌های نفتی را به کشور ونزوئلا منتقل کردند، قدردانی به عمل آوردند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، این اقدام را مایه «سرافرازی کشور» عنوان کردند. 
به گزارش «وطن امروز»، رهبر معظم انقلاب روز گذشته در پیام تشکرآمیز خود از خدمات پرسنل نفتکش‌های ایرانی که محموله صادراتی بنزین ایران را به سواحل کاراکاس رساندند، این اقدام را یک «حرکت جهادی» و موجبات «سرافرازی کشور» عنوان کردند. متن پیام ایشان بدین شرح است: 
«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. به همه شما عزیزان، کاپیتان و کارکنان کشتی خداقوت می‌گویم. کار بزرگی کردید. حرکت شما حرکتی جهادی بود. کشور را سرافراز کردید. ان‌شاءالله موفق باشید. سیدعلی خامنه‌ای/ 19/3/99».
اعزام نفتکش‌های حامل بنزین صادراتی ایران به مقصد ونزوئلا، از جمله اقدامات راهبردی ایران در صنعت دریایی به حساب می‌آید که از همان ابتدا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. گرچه از همان اوایل انتشار این خبر، آمریکایی‌ها سعی کردند با خط و نشان کشیدن برای ایران، از این اقدام جلوگیری کنند اما همه این تهدیدها خللی در عزم جدی جمهوری اسلامی ایجاد نکرد و نهایتا این کشتی‌ها با اقتدار در سواحل کاراکاس پهلو گرفتند. 
 بسیاری از کارشناسان این اقدام ایران را «مانور قدرت جمهوری اسلامی» ارزیابی کردند که هیمنه پوشالی آمریکا را برای همه کشورهای استقلال‌طلب جهان از بین برد؛ اقدامی که در جنگ اراده‌ها، دست برتر اراده انقلاب اسلامی در برابر آمریکا را به نمایش گذاشت.  
پیش از این دکتر منوچهر محمدی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در گفت‌وگویی به «وطن امروز» گفته بود: در میان نظریات رایج در روابط بین‌الملل در حوزه تصمیم‌گیری سیاست خارجی، نظریه‌ای وجود دارد به نام نظریه «بازیگر بزدل» (Chiken Game and or Game of Brinkmanship). طبق این نظریه، زمانی که راننده‌های 2 اتومبیل با سرعت هر چه تمام‌‌تر و در جهت مقابل یکدیگر با سرعت حرکت می‌کنند که احتمال برخورد و نابودی هر 2 وجود دارد، در نهایت در آخرین لحظات یکی از آنها ناچار است با انحراف به چپ یا راست از برخورد جلوگیری کند. در این شرایط آن راننده‌ای که دارای اراده قوی‌تر است و از برخورد ابایی نداشته و از ضعف راننده مقابل آگاهی دارد، پیروز این میدان خواهد بود.
وی ادامه داد: اعزام کشتی‌های نفتکش، آن هم با پرچم برافراشته ایران و با روشن بودن دستگاه‌های رادیویی، عزم و اراده قوی جمهوری اسلامی را برای شکستن شجاعانه و مقتدرانه تحریم‌های ظالمانه آمریکا نشان داد. این حرکت، آمریکای متکبر و پرنخوت را به مبارزه و چالش کشاند و برای نخستین‌بار صحنه‌ای جدید از جنگ اراده‌ها را پیش چشم همه جهانیان تصویر کرد؛ صحنه‌ای که در نهایت آمریکا در برابر اراده مستحکم جمهوری اسلامی ضعف نشان داد و از میدان به در رفت. اعزام نفتکش‌های ایرانی نه‌تنها یک اقدام اقتصادی و یک مانور قدرت، بلکه یک سرمایه‌گذاری در حیطه دیپلماسی عمومی و افزایش قدرت نرم ایران در آمریکای لاتین نیز بود. موضوعی که دکتر ایزدی، استاد دانشکده مطالعات جهان نیز در گفت‌وگوی دیگری با «وطن امروز» به تشریح آن پرداخت. دکتر فواد ایزدی تاکید کرد مساله بنزین یک نیاز اجتماعی و عمومی است و به همین خاطر مردم ونزوئلا به صورت مستقیم با این مساله درگیر هستند و بحران کمبود بنزین زندگی آنها را با اختلال مواجه کرده است. ورود جمهوری اسلامی به حل مشکلی که مردم ونزوئلا به‌صورت ملموس با آن درگیر هستند، یک سرمایه‌گذاری در حیطه دیپلماسی عمومی و موجب افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی خواهد شد.
صحت این فرضیه در واکنش‌های سیاسی و اجتماعی مردم ونزوئلا به ورود نفتکش های ایرانی قابل مشاهده بود. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا بعد از ورود کشتی «فورچون» در پیامی توئیتری نوشت: «پایان ماه رمضان برای ما با ورود نفتکش فورچون همراه شد، نشانه‌ای از همبستگی مردم ایران با ونزوئلا. در زمانه‌ای که امپریالیسم جهانی به دنبال تحمیل خواسته‌های خود از طریق زور است، فقط برادری مردمان آزاد می‌تواند ما را نجات دهد. متشکر ایران». وی همچنین در پیامی تلویزیونی به زبان فارسی با گفتن «ایران، سلام علیکم»، تشکر خود را از ملت و دولت ایران به گونه‌ای دیگر ابراز کرد. مردم ونزوئلا نیز در شبکه‌های اجتماعی، هشتگ «ایران متشکریم» را ترند کرده و از همبستگی ایران با ونزوئلا قدردانی کردند. این واکنش‌ها بخوبی نشان داد چگونه اقدام ایران در صادرات بنزین به ونزوئلا بر افزایش نفوذ و قدرت نرم ایران در لایه‌های اجتماعی و سیاسی ونزوئلا اثر گذاشت. بر همین اساس باید اذعان کرد «تحقیر آمریکا، مانور قدرت جمهوری اسلامی، آورده اقتصادی، افزایش قدرت نرم ایران نزد ملت‌های ضدامپریالیست و شکستن هیمنه تحریم به عنوان یک ابزار ارعاب و تهدید علیه ملت‌های استقلال طلب»، از جمله دستاوردهای مهم اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا بود. همین دستاوردها بود که موجب شد رهبر معظم انقلاب با تقدیر و تشکر از پرسنل و کارکنان نفتکش‌های اعزامی، این واقعه را به عنوان یکی از برگ‌های زرین تاریخ پرافتخار ایستادگی ایران در برابر قدرت‌های زورگو و استکباری، به ثبت برسانند. 

Page Generated in 0/0134 sec