printlogo


کد خبر: 220445تاریخ: 1399/3/21 00:00
اخبار مهم

حسان دیاب:
اقدامات فتنه‌جویانه اخیر یک زنگ هشدار برای همه لبنانی‌هاست
نخست‌وزیر لبنان در واکنش به تحرکات فتنه‌جویانه برخی طرف‌های وابسته به سفارت آمریکا تاکید کرد که این اقدامات زنگ خطری برای همه لبنانی‌هاست. حسان دیاب اظهار داشت: هرگونه ضربه به ثبات کشور هزینه سنگینی برای ملت لبنان دارد و پیامدهای آن تنها متوجه یک گروه یا یک منطقه خاص نیست. 
وی روز گذشته طی دیدارهای خود خاطرنشان کرد: حمایت از صلح داخلی، مسؤولیت ملی همه نیروهای سیاسی و دولت است و هیچ‌ کس نمی‌تواند از این مسؤولیت شانه خالی کند. دیاب در ادامه افزود: ادامه این وضعیت منجر به فروپاشی جامعه لبنان خواهد شد. لبنان در شرایطی است که بالاترین سطح از تعلقات مسؤولیت ملی را می‌طلبد، زیرا ایجاد فتنه یک خیانت ملی است که وطن‌دوستان و حامیان کشور باید با آن مقابله و فتنه‌ها را نابود کنند. نخست‌وزیر لبنان تاکید کرد: لبنان به همبستگی ملی نیاز دارد تا بتواند بر بحران‌های اجتماعی و معیشتی غلبه کند و ملت لبنان را از این فشارها آزاد کند، ایجاد نگرانی و دغدغه در میان ملت لبنان به‌منظور بهره‌برداری سیاسی به هیچ وجه جایز نیست. دیاب ادامه داد: دستگاه قضایی تعیین‌کننده حد‌فاصل میان عدالت و اصلاحات با هرج و مرج و فساد است، لبنانی‌ها همواره برای احقاق حق خود و رفع بی‌عدالتی چشم به دستگاه قضا دوخته‌اند. شنبه‌شب هفته جاری ویدئویی در لبنان از توهین عده‌ای به همسر پیامبر(ص) دست به دست شد و اعتراضاتی را به دنبال داشت؛ ویدئویی که با واکنش سخت حزب‌الله و «نبیه بری» رئیس پارلمان روبه‌رو شد. ماه گذشته پس از اینکه سعدحریری از تعطیلات طولانی‌مدت در پاریس بازگشت بسیاری از کارشناسان بر شروع موج جدیدی از تظاهرات علیه دولت تاکید کردند. 
***
حماس:
تشکیلات خودگردان تصمیم عدم هماهنگی با رژیم صهیونیستی را عملی کند
سخنگوی جنبش حماس در پی تحرکات رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری تاکید کرد تشکیلات خودگردان باید تصمیم خود را مبنی بر قطع روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی اجرا کند. «حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس در واکنش به اظهارات «حسین الشیخ» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و وزیر امور مدنی تشکیلات خودگردان فلسطین، تاکید کرد تشکیلات خودگردان فلسطین با وجود اطلاعیه خود مبنی بر قطع همکاری امنیتی با رژیم اشغالگر صهیونیستی، سیاست خود را تغییر نداده است. قاسم افزود که تشکیلات خودگردان هنوز هم بر ادامه روابط با اشغالگران حساب کرده و جدیتی در اتخاذ هرگونه استراتژی برای مقابله با پروژه صهیونیست‌ها در الحاق مناطق فلسطینی ندارد. سخنگوی حماس اظهار داشت تشکیلات خودگردان فلسطین باید تصمیمات خود را مبنی بر قطع همکاری با رژیم اشغالگر صهیونیستی علنی کند و رفتار خود را در این زمینه تغییر دهد و به وضعیت اجماع ملی برای اتخاذ یک استراتژی مناسب برای مقابله با پروژه صهیونیست‌ها نزدیک شود. حسین الشیخ از اعضای بلندپایه جنبش فتح روز گذشته در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفته بود: تشکیلات خودگردان به هیچ وجه اجازه انتفاضه یا اقدامات خشونت‌آمیز علیه اسرائیلی‌ها را نمی‌دهد. سخنان الشیخ در حالی منتشر شد که محمد أشتیه، نخست‌وزیر دولت وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه‌ای با تلویزیون محلی «فلسطین» گفته بود: اگر دولت اسرائیل دست از الحاق نکشد، استراتژی جدید و متفاوتی را درباره انتقال از تشکیلات با ابعاد قانونی و سیاسی آن به سمت کشور در پیش می‌گیریم. اواسط ماه گذشته میلادی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به تلاش رژیم صهیونیستی برای اشغال هر چه بیشتر اراضی کرانه باختری، گفت که هماهنگی امنیتی با صهیونیست‌ها را متوقف کرده است. 
***
قطع همه مسیرهای ارتباطی سئول-پیونگ یانگ
تنش میان کره‌شمالی و جنوبی با قطع همه مسیرهای ارتباطی با سئول از سوی پیونگ‌یانگ وارد مسیر تازه‌ای شد. کره‌شمالی دیروز اعلام کرد پیونگ‌یانگ خط ارتباطی میان مقام‌های شمال و جنوب و سایر راه‌های ارتباطی را از ساعت ۱۲ (دیروز سه‌شنبه) به وقت محلی قطع و تعطیل می‌کند. این راه‌های ارتباطی شامل خطوط ارتباطی دریاهای شرق و غرب میان ارتش‌های 2 کشور، خط ارتباطی آزمایشی بین 2 کره و خط تماس ویژه میان حزب کمونیست کارگران کره‌شمالی و کاخ آبی ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی می‌شود. مقامات کره‌جنوبی دیروز خواستار حفظ خطوط ارتباطی بین 2 کره‌ شده و اعلام کردند کره‌شمالی به ۲ تماس تلفنی آنها پاسخ نداده است. وزارت اتحاد کره‌جنوبی اعلام کرد: «دفتر ارتباطی سعی کرد با کره‌شمالی تماس بگیرد اما پیونگ‌یانگ جواب نداد». به گفته وزارت دفاع کره جنوبی، کره‌شمالی به تماس‌ها از طریق خطوط اضطراری نظامی نیز پاسخ نداده است. برخی فعالان کره‌جنوبی در روزهای اخیر اقدام به انتشار اوراق و بادکنک‌های تبلیغاتی در منطقه مرزی با کره‌شمالی کرده‌اند. آنها با استفاده از این اقدام تبلیغاتی، عمدتا به دنبال اعتراض به برنامه هسته‌ای نظامی کره‌شمالی و انتقاد از حقوق بشر در آن کشور هستند. کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره‌شمالی تهدید کرده اگر سئول مانع پخش اعلامیه‌های ضد پیونگ‌یانگ توسط فعالان کره‌جنوبی نشود، توافق نظامی با آن کشور را لغو خواهد کرد. خبرگزاری یونهاپ گزارش کرد، کره‌شمالی همچنین اعلام کرده است از این پس با کره‌جنوبی مانند یک دشمن برخورد خواهد کرد. خبرگزاری کره‌شمالی هم درباره انتشار اقلام تبلیغاتی در مرز 2 کره نوشت آنها عزت رئیس کره‌شمالی را زیر سوال برده‌اند لذا هیچ عفو و فرصتی وجود ندارد؛ آنها باید مجبور شوند برای این امر هزینه‌های گزاف بپردازند.

Page Generated in 0/0078 sec