printlogo


کد خبر: 220471تاریخ: 1399/3/21 00:00
اخبار

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اعلام کرد
بازار ارز و پول سیگنال‌های مثبتی از بهبود وضعیت اقتصادی می‌دهند
رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: بازار ارز و پول سیگنال‌های مثبتی از بهبود وضعیت اقتصادی می‌دهند. عبدالناصر همتی نوشت: در اواسط اردیبهشت‌ماه، اعلام کردم شرایط دشوار است. لیکن، روند درحال بهبود بوده و قابل مدیریت است و ثبات نیز قابل اعاده است. امروز و بعد از ۲۰ روز از آن نوشته، تایید و تاکید می‌کنم که: ۱- در بخش تأمین ارز، برای واردات کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه و ضروری کشور، از طریق روش‌های مختلف چهارگانه اعلامی بانک مرکزی، شرایط به وضعیت عادی خود برگشته است. به طوری که در این مدت بیش از ۴/۵ میلیارد دلار برای انجام واردات تأمین شده است. طبعا، بازار از شرایط ایجاد شده در سامانه نیما و دیگر روش‌های تأمین ارز و نیز اقدامات در دست اجرا، بتدریج متأثر خواهد شد. 
۲- در بخش ریال، برای تأمین کسری بودجه در 2مرحله حراج اوراق بدهی دولت، ۰۰۰/۱۰ میلیارد تومان با نرخ سود سالانه ۱۵ درصد به فروش رفت. با این اقدام بدون افزایش پایه پولی و با استفاده از نقدینگی موجود، بودجه دولت تأمین مالی شد. در هفته‌های آینده این حراج‌ها ادامه خواهد داشت. 
۳- شاخص بهای تولید‌کننده در اردیبهشت‌ماه، در مقایسه با ماه پیش از آن، 9/0 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است. این یک شاخص پیش‌نگر تورم است و نشان از کاهش شتاب تورم دارد. بانک مرکزی مصمم به سازوکار هدف‌گذاری تورمی است، لذا سیاست‌های پولی متناسب با آن را اعمال خواهد کرد. 
***
پیش‌بینی رشد منفی 2/5 درصدی اقتصاد جهانی به خاطر کرونا
بانک جهانی پیش‌بینی‌ کرد تولید ناخالص داخلی جهان به خاطر شیوع ویروس کرونا طی سال جاری رشد منفی 2/5 درصدی را تجربه خواهد کرد. آنطور که راشاتودی گزارش داده است، شیوع ویروس کرونا و متعاقبا اعمال محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی برای کاهش حضور مردم در اجتماع باعث شده اقتصاد جهانی بشدت آسیب ببیند. بانک جهانی پیش‌بینی کرده در سال 2020 به خاطر بحران پیش آمده، رشد اقتصاد جهانی منفی 2/5درصد خواهد بود. این رقم بدترین عملکرد اقتصاد جهانی از زمان جنگ دوم جهانی به بعد به شمار می‌رود و حدود 3 برابر میزانی است که در سال 2009 و زمان رکود بزرگ اقتصادی از تولید ناخالص جهان کم شد. در گزارش بانک جهانی آمده است: انتظار می‌رود شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورها را دچار رکود اقتصادی کند، چرا که سرانه درآمد در بسیاری از کشورهای جهان در حال تجربه کردن بیشترین کاهش از سال 1870 تاکنون است. این بانک پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته منفی 7 درصد برای سال 2020 باشد. این بانک همچنین نسبت به اوضاع در کشورهای در حال توسعه با نظام سلامت ضعیف‌تر ابراز نگرانی کرده است، چرا که ممکن است حدود 60 میلیون نفر در این کشورها دچار فقر مطلق شوند. بر اساس گزارش بانک جهانی، پیش‌بینی می‌شود میزان سرمایه‌گذاری‌ها در کوتاه‌مدت همچنان پایین بوده و تجارت جهانی و چرخه تامین کالا تا حدودی اختلال داشته باشد. این بانک بین‌المللی همچنین پیش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصادی در بسیاری از نقاط جهان بویژه آمریکای لاتین، اروپا و آسیای مرکزی را به خاطر حجم خسارت‌های وارده به اقتصاد آنها ناشی از شیوع ویروس کرونا کاهش داده است. این بانک پیش‌بینی کرده تولید ناخالص داخلی حوزه یورو 1/9 درصد و آمریکا و ژاپن هر کدام 1/6 درصد منفی شود. بانک جهانی اعلام کرده به‌رغم آنکه رشد اقتصادی آمریکا، ‌اروپا و ژاپن برای سال 2020 منفی می‌شود اما اقتصاد چین رشد اقتصادی مثبت یک‌درصد را ثبت خواهد کرد.
***
10 هزار میلیارد تومان سیگار قاچاق به کشور وارد می‌شود
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اشاره به واردات 10 هزار میلیارد تومان سیگار قاچاق به کشور گفت: سالانه 17 هزار میلیارد تومان سیگار در کشور تولید می‌شود. عطاءالله معروفخانی گفت: حدود 20 تا 25 میلیون نفر در کشور مصرف‌کننده سیگار هستند و بر اساس آمار رسمی منتشر شده در سال 1395 میزان مصرف سیگار در این سال حداقل 65 میلیارد نخ بوده است. رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اظهار داشت: با توجه به شواهد موجود طی 4 سال گذشته و از سال 95 تاکنون میزان مصرف سیگار در کشور افزایش یافته و می‌توان پیش‌بینی کرد مصرف سیگار از 65 میلیارد نخ در سال فراتر رفته است. معروفخانی میزان واردات سیگار قاچاق را حداقل 15 تا 20 میلیارد نخ در سال عنوان کرد و بیان داشت: ارزش سیگار قاچاق سالانه حداقل 10‌هزار میلیارد تومان است. وی در پاسخ به این سوال که چه بخشی از مواد اولیه تولید محصولات دخانی وارداتی است، گفت: شرکت دخانیات ایران بین 20 تا 40 درصد از توتون داخلی را برای تولیدات استفاده می‌کند اما بقیه اقلام مورد نیاز برای تولید را از محل واردات تامین می‌کند. رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور بیان داشت: اما سایر شرکت‌ها 100 درصد اقلام مورد نیاز تولید محصولات دخانی از جمله توتون، برگ، فیلتر و اسانس را از طریق واردات تامین می‌کنند. وی بیان داشت: عمده مواد اولیه مورد نیاز تولید سیگار از جمله توتون از کشورهای آفریقایی وارد می‌شود.

Page Generated in 0/0051 sec