printlogo


کد خبر: 220474تاریخ: 1399/3/21 00:00
بازی برد- برد ایران و روسیه
لاوروف علیه اقدام آمریکا برای تلاش در راستای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت

گروه سیاسی: وزیر خارجه روسیه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل مخالفت مسکو را با تلاش آمریکا برای بهره‌گیری از توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در راستای اعمال تحریم تسلیحاتی نامحدود علیه ایران، اعلام کرد. 
به گزارش «وطن امروز»، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دولت ترامپ را به ایجاد کارزاری با انگیزه سیاسی علیه ایران متهم کرد و خواستار «محکومیت جهانی» تلاش آمریکا برای ترغیب شورای امنیت سازمان ملل به اعمال تحریم تسلیحاتی دائمی علیه ایران شد. 
لاوروف گفت: آمریکا از توافق هسته‌ای که میان ایران و 6 قدرت جهانی انجام شد خارج شده است و اکنون هیچ حق قانونی برای به کار گرفتن قطعنامه مربوط به این توافق در راستای تداوم نامحدود این تحریم تسلیحاتی که در 17 اکتبر سال جاری مهلت آن به پایان خواهد رسید، ندارد. 
وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بیان کرد: اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه دولت دونالد ترامپ [رئیس‌‌جمهور آمریکا] برنامه‌ای ندارد که [اجرای] تعهداتش در توافق را از سر بگیرد اما قصد دارد از حقوق تحت قطعنامه ۲۲۳۱ که سند قانونی این توافق است استفاده کند، «مضحک و غیرمسؤولانه است». 
علاوه بر این، در نامه لاوروف مخالفت شدید مسکو با یک تحریم تسلیحاتی نامحدود و به‌کارگیری مقررات «بازگرداندن تحریم‌ها» از جانب آمریکا مطرح شده است. او در این باره اظهار کرد: بنای ما بر این است که سازمان ملل نباید در بند وضعیت سیاسی در آمریکا باشد که تصمیم گرفت از توافق هسته‌ای خارج شود. هیچ مبنای قانونی‌ای برای مطرح کردن مسأله تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه گفت که توافق هسته‌ای و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل «یک کل واحد هستند» و نمی‌توان آنها را جدا در نظر گرفت و طبق بند ۲۵ منشور سازمان ملل، «آمریکا به جای کارشکنی در تصمیمات شورای امنیت از طریق اقدامات غیرقانونی‌اش، متعهد به اجرای آنهاست». او افزود: دادگاه‌های بین‌المللی گفته‌‎اند نمی‌توان برخورداری از حقوق کشوری در یک توافق را که تعهداتش را انکار کرده یا به‌ آنها عمل نکند به رسمیت شناخت. لاوروف علاوه بر این مطرح کرد که آمریکا از قطعنامه شورای امنیت تخطی و از اجرای توافق هسته‌ای خودداری کرده است، بنابراین از امکان به کار گرفتن مقررات بازگرداندن تحریم‌ها محروم است. او از آمریکا خواست که کارشکنی در توافق هسته‌ای و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را متوقف کند. بر اساس قطعنامه 2231 که در جریان مذاکرات برجام به تصویب رسید، تحریم‌های تسلیحاتی ایران باید 17 اکتبر 2020 / 26 مهرماه 99 برداشته شود. نزدیک شدن به این زمان موعود، آمریکا را به دست و پا زدن واداشته است تا هر طور شده از لغو این تحریم جلوگیری کند. یکی از اقدامات آمریکا در راستای تحقق این هدف، صدور یک قطعنامه جدید تحریمی در شورای امنیت علیه ایران است. جمعه گذشته «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است، میان اعضای شورای امنیت از جمله روسیه توزیع کرده است.  کرافت در یک کنفرانس خبری گفت که پیش‌نویس این قطعنامه را در اختیار کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و استونی هم قرار داده و قصد دارد «بزودی» آن را در اختیار سایر 15 عضو این شورا هم قرار دهد.  نماینده آمریکا گفت که او می‌خواهد ابتدا با سفرای کشورها صحبت کند تا اطمینان حاصل کند که همه می‌دانند شورای امنیت سازمان ملل اجازه نخواهد داد این ممنوعیت‌ها در ماه اکتبر به پایان برسد. این مقام آمریکایی گفت: «چیزی که من به طرف‌ها می‌گویم این است که روز 17 اکتبر آیا ما می‌خواهیم اجازه دهیم روسیه به ایران سلاح بفروشد؟ آیا می‌خواهیم چین سلاح بفروشد؟ می‌خواهیم اجازه دهیم بقیه طرف‌ها به ایران سلاح بفروشند؟» وی اضافه کرد: «تأکید می‌کنم که لازم است روسیه و چین به اجماع جهانی درباره رفتار ایران بپیوندند. این مسأله فقط به مردم ایران مربوط نمی‌شود، بلکه مربوط به کل مردم خاورمیانه است». 
با این حال، اقدام روسیه در ارائه یک سند رسمی به دبیرکل سازمان ملل و ارائه نظر مخالف با آمریکا یک «اقدام سیاسی مناسب» در برابر ارائه پیش‌نویس قطعنامه تحریمی ایران توسط آمریکا به حساب می‌آید. علاوه بر انگیزه‌های اقتصادی روس‌ها در ماجرای مخالفت با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که یک بازی برد- برد برای تهران و مسکو به حساب می‌آید، روسیه به دنبال حفظ جایگاه خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز هست. روس‌ها این خطر را بیش از هر زمان دیگری حس می‌کنند که شورای امنیت در عمل به «کاتالیزور» سیاست‌های آمریکا تبدیل شود. تضعیف جایگاه روسیه در شورای امنیت سازمان ملل یک خطر جدی برای مسکو به حساب می‌آید و همین امر انگیزه دیگری برای مخالفت روس‌ها با آمریکا درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است. 

Page Generated in 0/0054 sec