printlogo


کد خبر: 220475تاریخ: 1399/3/21 00:00
سخنگوی قوه‌قضائیه با اشاره به دستگیری فردی که اطلاعات محل استقرار فرماندهان نظامی را در اختیار سیا و موساد قرار می‌داد خبر داد
جاسوس در انتظار اعدام

گروه سیاسی: نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه روز گذشته برگزار شد. دادگاه اکبر طبری و دستگیری یک جاسوس نظامی و همچنین خبر سخنگو از انتصابات جدید در قوه‌قضائیه از مهم‌ترین محورهای مطرح شده در این نشست بود. 
به گزارش «وطن امروز»، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران جزئیاتی را از برخی پرونده‌های مهم مختومه شده یا در دست بررسی در قوه‌قضائیه ارائه کرد. 
همان‌گونه که انتظار می‌رفت، دادگاه اکبر طبری یکی از محورهای سؤالات خبرنگاران از اسماعیلی بود. سخنگوی قوه‌قضائیه با اشاره به برگزاری دادگاه اکبر طبری تاکید کرد: امروز متخلفان در هر منصب و مقامی دیگر از حاشیه امن و حریم ممنوعه برخوردار نیستند. وی به پیام ویدئویی قاضی منصوری، از متهمان فراری پرونده اکبر طبری که در آن وعده بازگشت به کشور داده است، واکنش نشان داد. اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیرا درباره فساد برخی قضات رسیدگی‌کننده به پرونده‌های مفاسد اقتصادی، اخباری منتشر شده است، چرا قوه‌قضائیه اسامی قضات فاسد را منتشر نمی‌کند، گفت: تخلفات قضات در 2 بخش است؛ بخشی تخلفاتی است که در دادگاه رسیدگی به صلاحیت قضات، به آن رسیدگی می‌شود و بخشی جرائمی است که در حوزه کیفری و دادسرا و دادگاه رسیدگی می‌شود. بخش مربوط به صلاحیت‌ها سازوکار خودش را دارد. مثلا در همین پرونده طبری که در حال رسیدگی است، نام برخی قضات مطرح‌ است و اسامی‌شان نیز اعلام شده است و ما از پیامی که یکی از این قضات دوشنبه‌شب ارسال کرد، استقبال می‌کنیم. توصیه ما به همه متهمان این است که در دادگاه حضور یابند و از حق دفاع خود استفاده کنند و با حضور آنها دادگاه رأی قانونی خود را صادر کند. در جلسه اول دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و همدستانش، نماینده دادستان تهران گفت: متهم ردیف نهم غلامرضا منصوری (قاضی وقت اجرایی لواسان) که از کشور متواری شده است به دریافت رشوه بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو متهم است. قاضی منصوری دوشنبه‌شب در پیامی ویدئویی اعلام کرد که قصد بازگشت به کشور را دارد. 
 
* حکم اعدام برای جاسوس نظامی
غلامحسین اسماعیلی همچنین خبر از صدور حکم اعدام برای یکی از جاسوسانی داد که اطلاعات مربوط به فرماندهان نظامی را در اختیار سازمان سیا و موساد قرار می‌داد. 
اسماعیلی در این باره گفت: اخیرا سیدمحمود موسوی‌مجد، فرزند سیدکاظم که هم برای سرویس موساد و هم سرویس سیا در قبال اخذ دلار آمریکایی در حوزه‌های امنیتی و نیروهای مسلح بویژه سپاه قدس و محل استقرار و ترددهای سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی اطلاعاتی جمع‌آوری کرده و در اختیار آنها می‌گذاشت، به اعدام محکوم شد. وی افزود: شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور هم حکم را تایید کرده و بزودی حکم این متهم اجرا می‌شود و به سزای اعمالش می‌رسد. 
نحوه اعلام این خبر توسط سخنگوی قوه‌قضائیه سبب شد برخی رسانه‌های خبری، دستگیری جاسوس یاد‌شده را مرتبط با عملیات تروریستی ارتش آمریکا علیه سردار سلیمانی که به شهادت وی منجر شد مرتبط بدانند اما ساعتی بعد مرکز رسانه قوه‌قضائیه با انتشار اطلاعیه‌ای توضیحات بیشتری در این باره ارائه کرد. 
مرکز رسانه قوه‌قضائیه در اطلاعیه خود با اشاره به اینکه زمان بازداشت جاسوس مورد اشاره هجدهم مهرماه ۹۷ یعنی 15 ماه پیش از شهادت سردار سلیمانی بوده است، اعلام کرد: پس از بازداشت موسوی‌مجد در تاریخ ۱۸ مهرماه ۹۷، شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامی به اتهامات انتسابی وی رسیدگی و در تاریخ ۳ شهریور ۹۸ حکم اعدام وی را صادر می‌کند که با اشکال و ایراد دیوان عالی کشور حکم دوباره به محکمه بازگشته و دادگاه بار دیگر در تاریخ ۴ اسفند ۹۸ برگزار و با بررسی مجدد پرونده حکم اعدام وی را تایید و دوباره پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال می‌کند و هم‌اکنون این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است. بنا بر اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه؛ موسوی‌مجد از ابتدای بازداشت تاکنون آزاد نشده است.
 
* تغییرات در قوه‌قضائیه
غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری خود همچنین انتصابات جدید در قوه‌قضائیه را نیز اعلام کرد. وی در این ‌باره اظهار داشت: با گرامیداشت یاد حجت‌الاسلام خلفی که عهده‌دار معاونت قضایی قوه بودند و سال گذشته دعوت حق را اجابت کردند، از سوی ریاست قوه‌قضائیه حجت‌الاسلام مظفری که عهده‌دار شوراهای حل اختلاف بود به سمت معاونت قضایی قوه منصوب شد. همچنین امین‌حسین رحیمی به عنوان مشاور عالی رئیس قوه و رابط قوه در امور نمایندگان معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه منصوب شدند. حجت‌الاسلام امینی نیز که عهده‌دار معاونت منابع انسانی بود، مشاور قوه‌قضائیه شد. همچنین حجت‌الاسلام هادی صادقی که عهده‌دار معاونت فرهنگی قوه بود از این پس رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه که مرکب از شوراهای حل اختلاف و داوری و میانجی است، خواهد بود. 
محمدمهدی حاج‌محمدی که تاکنون معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران بود به عنوان رئیس سازمان زندان‌ها منصوب شد و آقای جهانگیر به عنوان مشاور رئیس قوه و مسؤول دفتر بازرسی قوه انجام وظیفه می‌کند. 
اسماعیلی درباره پرونده عیسی شریفی نیز گفت: این پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح است و به دادگاه ارسال شده است. تاکنون ۴۰ جلسه دادگاه در این باره برگزار شده است و بزودی جلسات پایانی دادگاه در هفته‌های آتی برگزار می‌شود. در این پرونده بزودی شاهد صدور حکم خواهیم بود. در این پرونده 2 متهم بازداشتند و فکر کنم حدود ۹ نفر از متهمان هم با قرار تامین آزاد هستند. 

Page Generated in 0/0055 sec