printlogo


کد خبر: 220500تاریخ: 1399/3/22 00:00
مهر تأیید بر گزارش «وطن‌امروز» درباره تراکم‌فروشی در بوستان ارتش
اقرار شهرداری تهران به برج‌سازی در پادگان 06

میکائیل دیانی: بعد از گذشت چند روز از گزارش «هدیه به مردم یا کاسبی از تراکم‌فروشی؟!» روزنامه «وطن امروز»، روابط عمومی شهرداری در جوابیه‌ای با تایید این گزارش توضیحاتی را هم درباره توافق بین ارتش و شهرداری درباره تغییر «پادگان 06 به بوستان ارتش» ارائه کرد. 
به گزارش «وطن امروز»، پیش از شروع تغییر کاربری پادگان06 به بوستان ارتش، گزارش‌هایی پیرامون نقاط پنهان این توافق از سوی این رسانه منتشر شد، که حالا در قالب جوابیه‌ای از سوی شهرداری، تلویحا مورد تایید قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که با وجود مساحت 50 هکتاری پادگان 06، در فضای رسانه‌ای تنها به تبدیل 35 هکتار از این زمین به بوستان ارتش اشاره می‌شد، حال آنکه مسأله اساسی درباره آن 15 هکتاری است که کسی درباره آن سخن نمی‌گفت و حالا پس از گزارش «وطن‌امروز»، شهرداری درباره آن صحبت می‌کند. 
شهرداری در جوابیه خود پیرامون این تبدیل با اشاره به ساخت‌و‌سازها در آن 15 هکتار باقیمانده اعلام می‌کند «در توافق اولیه‌ای که در سال ۹۲ تهیه و به کمیسیون ماده 5 ارجاع شد، به ارتش اجازه داده می‌شد در ۴۰ درصد سهم خود بارگذاری تجاری، اداری، گردشگری و مسکونی با زیربنای یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع! داشته باشد که این تراکم برگرفته از پهنه‌های طرح تفصیلی بود. البته در کمیسیون ماده 5، این زیربنا به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع و پس از آن در شورای عالی شهرسازی و معماری به یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر‌مربع کاهش یافت. در دوره جدید مدیریت شهری، رویکرد خلق کیفیت در شهر و حفظ ارزش‌های طبیعی و تاریخی در رأس امور قرار گرفت. با روی کار آمدن پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران و توجه ویژه ایشان به کیفیت زیست شهری، با توجه به ارزشمندی اراضی فوق جلو‌گیری از شهرفروشی در دستور کار قرار گرفت و به‌رغم شرایط اقتصادی و مشکلات مالی فراوان، شهرداری تهران از درآمد قابل ملاحظه‌ای چشم‌پوشی کرد و با همراهی ارتش، میزان بارگذاری به ۶۳۰ هزارمترمربع کاهش یافت». 
«وطن امروز» در گزارش خود با اشاره به ساخت‌وساز در آن 15 هکتار آورده بود: «آنچه پیش از این بین شهرداری و ارتش مورد توافق قرار گرفته بود، امکان بارگذاری ارتش در 6 هکتار از این 15 هکتار با متوسط طبقات 11و 12 طبقه بود اما با توجه به ثبت حدود 100 هزار مترمربع ابنیه ارزشمند، محدوده بارگذاری پیشنهادی از 6 هکتار به 9/2 هکتار کاهش پیدا کرد». که جوابیه شهرداری با تایید آن تنها صورت‌بندی اعداد را تغییر داده است که «تنها در ۳ هکتار یعنی ۲۰ درصد از ۱۵ هکتار و ۶ درصد از مساحت کل بار‌گذاری انجام می‌شود». 
شهرداری تهران در توضیح جمعیت‌پذیری این بخشی که تبدیل به برج‌های تجاری و مسکونی می‌شود نیز گفته است: «جمعیت‌پذیری بخش مسکونی در طرح ارائه‌شده ۲۷۰۰ نفر است که پایین‌تر از ظرفیت در نظر گرفته‌شده در طرح تفصیلی است و مساحت ناخالص تجاری که بیشترین جذب سفر را دارد ۶۷ هزار مترمربع بوده که خالص آن حدود ۳۰ هزار متر مربع است». 
شهرداری تهران اما در توجیه این تراکم‌فروشی بزرگ می‌گوید: «در تهران سالانه حدود ۱۲ میلیون مترمربع پروانه صادر می‌شود و ۶۳۰ هزار مترمربع در محلی که کاملا واجد ویژگی‌های شهرسازانه است، در قبال آزادسازی ۳۵۰ هزار مترمربع فضای عمومی برای مردم، با منطق مدیریت پایدار شهر کاملا منطبق است». این در حالی است که همزمان با جوابیه شهرداری به «وطن امروز»، علی اعطا، عضو شوراى اسلامى شهر تهران و سخنگوى این شورا با تایید گزارش «وطن امروز» در رشته توئیتی با انتقاد از شهرداری نوشت: «در توافق ٠٦، آنچه مایه نگرانى است سرنوشت ١٥ هکتار باقیمانده است، جایى که طبق مصوبه شورای عالى شهرسازى قرار است در آن ٦٣٠ هزار مترمربع ساخت‌و‌ساز صورت گیرد. نخستین بار بهمن ٩٦ در صحن علنى شورا نسبت به تصویب هرگونه بارگذارى سنگین در ٠٦ هشدار دادم».
نکته جالب توجه در رشته توئیت سخنگوی شورای شهر، اختلاف شورای شهر و شهرداری بر سر همین ساخت‌و‌سازها در آن 15 هکتار بوده است، به گونه‌ای که نوشته «در آن مقطع، با پیگیرى‌هاى ما، شورای عالى شهرسازى پذیرفت موضوع را از دستور خارج کند. من ضمن حمایت جدى از آزادسازى ٣٥ هکتار، ساخت‌و‌ساز ٦٣٠ هزارمترى در ١٥هکتار دیگر در این منطقه را داراى تبعات جدى مى‌دانم. شخصا در 2 جلسه حضورى پیشنهاد جایگزینى به شهردار محترم تهران ارائه کردم. مى‌شد دنبال کرد و به نتیجه رساند اما دنبال نشد».
اما آنچه نشان از عدم آشنایی اعضای شورای پنجم شهر تهران نسبت به مدیریت شهری دارد را می‌توان در پیشنهاد اعطا به شهرداری به جای ساخت‌و‌ساز در 15 هکتار باقیمانده از بوستان ارتش دید. وی نوشته است:«پیشنهاد کردم طرح «افزایش محدوده شهر تهران» به «میزانی که سهم ارتش از زمین و متراژ ساخت در آن تامین شود» را به «شورای عالى شهرسازی» ببرید و مصوبه بگیرید. در این صورت با «اندکى افزایش در محدوده شهر» و «تامین سهم ارتش در آن محدوده جدید و حتی کمی بیشتر» می‌شد همه این ٥٠هکتار را در پادگان٠٦ تهران آزاد کرد». این پیشنهاد اما به معنای توسعه شهر به همراه هزینه بالای توسعه زیرساخت‌های شهری است که به‌مراتب می‌تواند مشکلات جدی‌تری برای مدیریت شهری ایجاد کند. 

Page Generated in 0/0068 sec