printlogo


کد خبر: 220526تاریخ: 1399/3/22 00:00
تعداد مبتلایان «کووید-۱۹» در کشور به 177938 و شمار قربانیان به 8506 نفر رسید
وضعیت ناامید‌کننده تهران
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت: اجرای طرح ترافیک در کنار بازگشایی مراکز کسب‌و‌کار و ادارات، حجم ترددها را افزایش می‌دهد

گروه اجتماعی: وزارت بهداشت اعلام کرد وضعیت تهران برای مقابله با کرونا ناامید‌کننده است و استان‌های خوزستان، کردستان و کرمانشاه نیز در وضعیت قرمز به سر می‌برند. 
به گزارش «وطن‌ امروز»، تهران هم‌اکنون از نظر وزارت بهداشت در وضعیت زرد به سر می‌برد اما آمارهای نگران‌کننده موجب شده این استان در آستانه ورود به وضعیت قرمز باشد. 
محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفته 55 درصد رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته است. با وجود اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده بود حتی اگر ۲ درصد ازدحام در مترو افزایش یابد، طرح ترافیک لغو می‌شود اما عملا این اتفاق نیفتاده است. فرهادی در این باره گفت: گلایه‌ها نسبت به وضعیت مترو کاملا درست است و ما هم این گلایه‌ها را رسما اعلام کردیم. طبیعتا اجرای طرح ترافیک در کنار بازگشایی مراکز کسب‌و‌کار و ادارات، حجم ترددها را افزایش می‌دهد. امکانات شهرداری تهران و شهرداری‌های سایر استان‌ها محدود است و لازم است که ناوگان عمومی تقویت شود. با همین ناوگان کم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی الزامی است. حتی اگر ماسک بزنیم اما در مترو، اتوبوس و... تراکم جمعیت داشته باشیم، قطعا ماسک فاقد ارزش می‌شود. 
وی افزود: تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه وضعیت اجرای پروتکل‌ها در کشور در حد مطلوب بود و به طور میانگین 57/77 درصد مردم و کسب‌و‌کارها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند که در شهر تهران به ۵۶ درصد می‌رسید. 
فرهادی ادامه داد: متاسفانه تا ۱۵ خرداد‌ماه این میانگین در کل کشور به 66/22 درصد کاهش یافت و همچنین در شهر تهران که گلوگاه اصلی مراودات و کسب‌و‌کارها در کل کشور است، این میانگین به‌ 54/10 درصد نزول کرد که این موضوع زنگ خطر را برای ما به صدا درمی‌آورد. باید توجه کرد که عملا زمانی می‌توانیم بازگشایی‌ها را انجام داده و ادامه دهیم و با کرونا همزیستی و با سلامت فعالیت کنیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. وضعیت مترو، اتوبوس و تاکسی هم به همین منوال است؛ هم از مردم و هم از ارائه‌دهندگان خدمات عمومی خواهش می‌کنم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. وی افزود: شرایط رعایت پروتکل‌ها در شهر تهران نسبت به سایر استان‌ها به دلیل جمعیت و حمل‌و‌نقل زیاد و مسافرت‌های درون‌شهری و فعالیت و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مکان‌هایی مانند پاساژها که گلوگاه‌های تجاری و کسب‌و‌کار استان‌های دیگر هم هستند، کمی ناامید‌کننده‌تر است. بر همین اساس باید آموزش و اطلاع‌رسانی را در دستور کار قرار دهیم. ما هم برخلاف میل‌مان برخوردهای قضایی و حقوقی را با متخلفان انجام می‌دهیم. 
وی درباره جزئیات تعطیلی برخی اصناف به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز گفت: این تعطیلی‌ها در مکان‌هایی انجام شده که از نظر ما اهمیت بیشتری داشته و حجم مراودات‌شان بیشتر بوده است. حجم عمده‌ای از این مراکز رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هایی بودند که بر اساس مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت‌شان را آغاز کردند اما به صورت غیرمجاز مواد دخانی هم عرضه کرده‌اند. یکسری هم مربوط به تالارهای پذیرایی است که مراسم‌های تجمعی برگزار کردند مانند ختم یا عروسی. عمدتا این 2 گروه بیش از سایر اصناف تعطیل شده‌اند. البته برخی مکان‌های بین‌‌مسیری نیز که پروتکل‌ها را رعایت نکردند تعطیل شده‌اند.  
در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمارهای جدید در خصوص بیماری «کووید- 19» گفت:  استان خوزستان همچنان در وضعیت قرمز است و استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز در وضعیت قرمز قرار دارند. علاوه بر آن، ۶ استان از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان شرقی، اصفهان و یزد نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۰۱۱ مورد جدید ویروس کرونا در کشور طی 24 ساعت ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه خبر داد و گفت: به این ترتیب مجموع مبتلایان «کووید-19» در کشور به ۱۷۷ هزار و 938 نفر رسید.  به گزارش ایسنا، دکتر لاری گفت: از دیروز (سه‌شنبه) تا امروز ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۱۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۸۱۱ مورد بستری شدند. 
وی ادامه داد: به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۱۷۷ هزار و ۹۳۸ نفر رسید.  لاری همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۱ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۵۰۶ نفر رسید.  سخنگوی وزارت بهداشت افزود: خوشبختانه تاکنون ۱۴۰ هزار و ۵۹۰ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌‌اند. 
وی همچنین ادامه داد: تاکنون یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۳۲ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
 

Page Generated in 0/0058 sec