printlogo


کد خبر: 220540تاریخ: 1399/3/22 00:00
ادامه حمله معترضان به نمادهای تاریخی آمریکا در ریچموند مردم مجسمه کریستف کلمب را آتش زده و به آب انداختند
سرنگون
در بوستون معترضان سر مجسمه کاشف‌آمریکا را جدا کردند

گروه بین‌الملل: یک روز بعد از آنکه مردم انگلیس و بلژیک در تظاهرات ضدنژادپرستی خود به نمادهای بزرگ نژادپرستی در کشورهای‌شان حمله کردند، مجسمه کریستف کلمب، کاشف آمریکا هم مورد حمله مردم شهر ریچموند در ایالت ویرجینیای آمریکا قرار گرفت و به آب انداخته شد. چند روز پیش هم معترضان در ریچموند مجسمه ویلیام کارتر ویکهام، یکی از ژنرال‌های آمریکایی حامی برتری نژادی در دوران جنگ‌های داخلی آمریکا را به زیر کشیدند. 
کریستف کلمب در نگاه دنیا، اولین نماد هویتی کشور آمریکا محسوب می‌شود و از این جهت حمله به مجسمه‌های او در شهرهای مختلف نمادین‌تر از حمله به مجسمه جرج واشنگتن در 15 خرداد تلقی می‌شود. این ماجرا بدون تردید حمله معترضان به هویتی است که در چندصد سال اخیر ساخته شده و نتیجه آن ده‌ها سال برده‌داری و امروز نژادپرستی سیستماتیک علیه نه فقط سیاه‌پوستان، بلکه همه رنگین‌پوستان است. هویتی که امروز مردم آمریکا جست‌و‌جو می‌کنند متفاوت از هویتی است که حاکمان مختلف آمریکا در چندصد سال گذشته ساخته‌اند.
به گزارش «وطن امروز»، روز سه‌شنبه هم در انگلیس حمله به مجسمه ادوارد کالستون، برده‌دار بزرگ تاریخ قرون وسطی و بنای یادبود وینستون چرچیل که به نوعی اسطوره تاریخ جدید انگلیسی‌هاست بشدت خبرساز شد. 
صادق‌خان، شهردار لندن هم در پی این تحولات دستور داده تا تمام مجسمه‌ها و اسامی خیابان‌های پایتخت بریتانیا مورد بازنگری قرار گیرد. هزاران معترض بریتانیایی همچنین خواستار حذف مجسمه سیسیل رودز بازرگان و سیاستمدار انگلیسی از مقابل کالج اوریل آکسفورد شدند. سیسیل رودز یک تاجر بزرگ در جنوب آفریقا و یکی از مشهورترین حامیان سیاست‌های استعمارگرانه انگلیس به شمار می‌رفت. در بلژیک هم مجسمه لئوپولد دوم پدر بلژیک مدرن بعد از آتش‌ زده شدن توسط معترضان به نژادپرستی پایین کشیده شد. کینگ لئوپولد، دومین پادشاه بلژیک در قرن نوزدهم بود که باعث کشته شدن 10 میلیون نفر در کنگو شد. 
جنبش اعتراضی مردم آمریکا و اروپا در چند روز گذشته به سمت اعتراض به ساختار غیرعادلانه و نیز حمله و به زیرکشیدن نمادهای نژادپرستانه و اسطوره‌های کشورهای‌شان تغییر مسیر داده است. بی‌تفاوتی دولت‌های غربی به خواسته‌های ضدنژادپرستی مردم و چرخیدن پاشنه‌های سیاست و عمل بر مدار پیشین مهم‌ترین دلیل حمله به این نمادها محسوب می‌شود. 
افرادی که در این 3 کشور مجسمه‌های‌شان به زیر کشیده شده هر یک نقش بزرگی در گذار کشورهای‌شان به دنیای مدرن داشته‌اند اما نکته اینجاست در کنار این نقش جنایات انسانی و بویژه نژادپرستانه بزرگی هم انجام داده بودند. به نظر می‌رسد مردم غرب فارغ از علاقه سیاستمداران‌شان در حال تفسیر و نگارش تاریخ به روایت خود هستند و علاقه‌ای به روایت رسمی دولت‌های‌شان ندارند. 
حمله به مجسمه کریستف کلمب در ساعت 9 سه‌شنبه‌شب به وقت محلی انجام شد. اکثر رسانه‌های آمریکایی علاقه‌ای به پوشش این اقدام نمادین معترضان آمریکایی از خود نشان ندادند و جز چند فعال فضای مجازی آمریکا، پایگاه خبری آمریکایی ان‌بی‌سی 12، اقدام به انتشار عکس و جزئیاتی از این خبر کرده است. به نوشته این پایگاه خبری، معترضان ابتدا اقدام به پاشیدن اسپری رنگ روی این مجسمه کرده و آن را آتش زده و در نهایت آن را داخل آب انداختند. این پایگاه خبری جریان اعتراضی ریچموند تا قبل از حمله به مجسمه کریستف کلمب را آرام توصیف کرد که بعد از این به خشونت کشیده شد. 
در همین حال برخی فیلم‌های منتشره از اعتراضات مردم آمریکا حاکی از جمع‌آوری مجسمه‌های چهره‌های جنجالی تاریخ از میادین شهرهاست تا توسط مردم معترض تخریب نشود. در یکی از فیلم‌ها ماموران آتش‌نشانی مشغول جمع‌آوری مجسمه‌های سربازان کنفدراسیون آمریکا در جکسون ویل آمریکا دیده می‌شدند. 
 
* از تسخیر شهرداری سیاتل تا التماس‌های رئیس پلیس نیویورک
پانزدهمین روز اعتراضات به نقض حقوق بشر و نژادپرستی سیستماتیک در ایالات‌متحده آمریکا دیروز در ایالات مختلف این کشور برگزار شد. همان قدر که مردم معترض نسبت به ادامه اعتراضات مصر نشان داده‌اند، ماموران پلیس و نیروهای امنیتی این کشور هم در سرکوب گسترده مردم ثابت‌قدم مانده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. یکی از مهم‌ترین اعتراضات دیروز در منطقه سیاتل بود که معترضان با بلوک‌بندی و مقاومت در برابر پلیس، ساختمان شهرداری سیاتل را تسخیر کردند. بتازگی همچنین ویدئویی از آتش‌سوزی گسترده در آریزونا منتشر شده است. علاوه بر این در واشنگتن‌دی‌سی نیز همچنان صحنه راهپیمایی و اعتراضات مردمی است. در نیویورک پس از آنکه مردم به طور متناوب پلیس را مورد تمسخر قرار دادند، رئیس پلیس نیویورک با درخواست از معترضان اعلام کرد برای پلیس احترام قائل شوید. وی گفت: با ما مثل حیوانات رفتار نکنید؛ قانون‌گذاران ما را رها کرده‌اند. وی مدعی شد: مطبوعات ما را تهدید می‌کنند؛ به ما توهین می‌شود. این نفرت‌انگیز است. در همین حال، طرفداران ترامپ و نژادپرستان سفیدپوست نیز با انتشار ویدئوهایی مبنی بر صحنه‌سازی قتل جرج فلوید، در صدد آزار و تحقیر سیاه‌پوستان و معترضان برآمده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات‌متحده در یکی از شدیدترین دوران خود به لحاظ تبعیض و شکاف اجتماعی به سر می‌برد. 
 
* پرده‌برداری از قتل یک سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس آمریکا
در شرایطی که شهرهای مختلف ایالات ‌متحده طی 2 هفته گذشته محل تجمعات اعتراضی علیه نقض حقوق بشر و خشونت پلیس علیه یکی از شهروندان سیاه‌پوست در مینه‌سوتاست، روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار ویدئویی از جنایت دیگری از پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان پرده برداشت. در ویدئوی تازه منتشرشده درباره خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان، پلیس یکی از ایالت‌های جنوبی آمریکا در درگیری با یک مرد سیاه‌پوست، پس از آنکه او را بشدت مورد ضرب و جرح قرار داد، پیکر نیمه‌جان وی را در صندوق عقب خودرو رها کرد. 
 
* ادامه شوی انتخاباتی بایدن
جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ادامه حمایت‌های البته انتخاباتی و نمایشی خود از جامعه رنگین‌پوستان در یک مصاحبه گفت: نژادپرستی نه فقط در بخش اجرای قانون بلکه به طور سیستماتیک در همه جای کشور وجود دارد. وی در مصاحبه با شبکه «سی بی‌اس» تاکید کرد نژادپرستی سیستماتیک در ایالات‌متحده نه فقط در بخش اجرای قانون بلکه در هرجایی از کشور وجود دارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا در آمریکا نژادپرستی سیستماتیک وجود دارد، گفت: «قطعا بله.» وی افزود: «نه تنها در اجرای قانون نژادپرستی وجود دارد بلکه فراتر از آن در خانه و در آموزش هم هست. هر جایی که فکر می‌کنیم وجود دارد. نژادپرستی در آمریکا واقعی و جدی است».
 
* درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت
در 2 هفته گذشته درگیری‌های متعدد خشونت‌آمیز بین پلیس و معترضان آمریکایی در پی اعتراضات به قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی ایجاد شده است. شیوه برخورد پلیس و استفاده از روش‌های خشن برای مدیریت ناآرامی‌ها با محکومیت مواجه شده و عده‌ای از گروه‌ها این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا نظام دادگستری آمریکا آمادگی رسیدگی به این اتهامات را دارد یا خیر. در همین راستا اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در نامه‌ای سرگشاده به شورای امنیت سازمان ملل، خواستار نشستی فوری برای بررسی خشونت پلیس و سرکوب معترضان در آمریکا شد. 
تاکنون «میشل باچله»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در مقابل درخواست برای تحقیق در این ‌باره که آیا خشونت علیه معترضان آمریکایی، ناقض قوانین بین‌المللی بوده، مقاومت کرده اما توانایی نظام قضایی آمریکا برای رسیدگی به چنین مواردی را زیر سوال برده است. 
 
* افزایش 250 درصدی قتل و آدمکشی در لس‌آنجلس
بر اساس گزارش پلیس لس‌آنجلس آمریکا، میزان قتل و آدمکشی در این شهر تا 250 درصد نسبت به هفته ‌گذشته افزایش داشته است. به نوشته وبگاه «نیوزمکس»، گزارش پلیس شهر لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا نشان می‌دهد آمار تیر‌اندازی در این شهر آمریکایی نسبت به هفته گذشته 56 درصد افزایش یافته است. 
 
* اقدام نمادین شهرداری نیویورک
افزایش معترضان در نیویورک سبب شده شهردار این شهر همانند واشنگتن‌دی‌سی، اعلام کند جمله «جان سیاهان مهم است» در خیابان‌های 5 منطقه مهم این شهر نقش خواهد بست. بیل دی بلاسیو در نشست خبری روزانه خود گفت: آنچه در موضوع نام‌گذاری و نقاشی روی دیوارهای این خیابان روشن خواهد شد این پیام است که شهر و مردم ما اکنون باید به طور کامل و عمیق احساس کنند «جان سیاهان مهم است». این ایده پس از آن شکل گرفته است که در شهر واشنگتن‌دی‌سی و در مجاورت کاخ سفید، خیابانی که از سوی گارد حفاظتی ترامپ به معترضان حمله شد، به «جان سیاهان مهم است» تغییر نام داد و با نقاشی بزرگی در این خیابان هم این جمله نقش بست.
***
[ترامپ: باید گارد ملی را روز اول تظاهرات‌ها به میدان می‌آوردیم]
رئیس‌جمهوری آمریکا در بحبوحه انتقادها از او برای استقرار گارد ملی جهت مقابله با اعتراضات گفته که این نیروها باید از روز اول تظاهرات‌ها به میدان آورده می‌شدند. ترامپ با بازنشر پیام یک کاربر در توئیتر که حاوی تصاویری از خرابی‌های ادعایی به بار آمده در نتیجه تظاهرات‌های اخیر آمریکاست، نوشت: باید به پلیس اجازه می‌دادیم کارش را انجام بدهد و گارد ملی را روز اول به میدان می‌آوردیم نه روز چهارم. 
ترامپ همچنین با طرح ادعاهای اثبات‌نشده از خشونت پلیس این کشور علیه یک مرد سالخورده ۷۵ ساله حمایت کرد. او بدون ارائه شواهد در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشته که درگیری پلیس با این مرد سالخورده در شهر بوفالو در ایالت نیویورک احتمالا ساختگی بوده است. ترامپ در توئیتر نوشت: معترضی که در بوفالو توسط پلیس هل داده می‌شود ممکن است عامل اغتشاش گروه آنتیفا باشد. رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از پیامش نوشته این صحنه را تماشا کرده و متوجه شده شدت زمین‌خوردن او قوی‌تر از نیرویی بوده که پلیس به او وارد کرده است. او در پایان نوشته است: یعنی ساختگی است؟ مجله تایم این ادعای ترامپ را توهم توطئه توصیف کرده و نوشته او که در تلاش است خودش را رئیس‌جمهور نظم و قانون معرفی کند، یک بار دیگر از خشونت پلیس در برابر معترضان حمایت کرده است. 
***
[گوترش: وحشی‌گری پلیس آمریکا باعث مرگ سیاه‌پوست آمریکایی شد]
 رفتار خشن پلیس آمریکا انتقاد آنتونیو گوترش، دیبرکل سازمان ملل را نیز به همراه داشته است. دبیرکل سازمان ملل اقدام پلیس سفید‌پوست ایالات‌متحده در قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی را «وحشی‎گری» خواند و گفت نژادپرستی به طور آشکار با منشور این سازمان تناقض دارد. آنتونیو گوترش در نامه‌ای به کارکنان سازمان ملل متحد و نمایندگی کشورها گفت که «اقدام جنایت‌آمیز و وحشی‎گری پلیس باعث شده تظاهرات به صورت گسترده در آمریکا و اکنون در سراسر جهان برگزار شود». وی افزود: «ما با یک چالش فوری روبه‌رو هستیم و آن وبای نژادپرستی است. مواضع سازمان ملل درباره مساله نژادپرستی بسیار روشن است. این فاجعه، منشور سازمان ملل را نقض می‌کند و ارزش‌های انسانی را از بین می‌برد. گوترش تاکید کرد، دفتر اخلاق سازمان ملل بتازگی اقدام به پخش مجموعه‌ای از توصیه‌های رفتاری بین کارکنان این نهاد بین‌المللی کرده است. این دستورالعمل‌ها نشان خواهد داد نه‌ تنها کارکنان سازمان ملل در قبال نژاد‌پرستی بی‌طرف نخواهند بود، بلکه بر عکس هیچگونه ممنوعیتی برای ابراز همبستگی شخصی یا اقدامات مشارکت مسالمت‌آمیز مدنی وجود ندارد.

Page Generated in 0/0068 sec