printlogo


کد خبر: 220541تاریخ: 1399/3/22 00:00
گفت‌وگو با سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر نمایشگاه کارتون «نمی‌توانم نفس بکشم»
ایستاده به اعتراض

عباس اسماعیل‌گل: پس از گذشت 16 روز از ماجرای قتل یک شهروند سیاه‌پوست توسط پلیس آمریکا همچنان واکنش هنرمندان به این جنایت ادامه دارد. تازه‌ترین این واکنش‌ها، خلق 72 اثر جدید 45 هنرمند ایرانی و خارجی در حوزه کارتون و کاریکاتور است که این آثار از روز گذشته (چهارشنبه) در قالب نمایشگاه کارتون «نمی‌توانم نفس بکشم» با حضور محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر این نمایشگاه، مجتبی رحماندوست، محمدرضا سنگری، مازیار بیژنی و جمعی از مدیران حوزه هنری، هنرمندان کاریکاتوریست، هنرمندان حوزه‌های تجسمی و مسؤولان فرهنگی در گالری عالی حوزه هنری روی دیوار رفته است. 
سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر نمایشگاه «نمی‌توانم نفس بکشم» درباره نفس برپایی این نمایشگاه به «وطن امروز» گفت: از سویی در آستانه فرارسیدن هفته حقوق بشر آمریکایی قرار داریم و از سوی دیگر در پی ماجرای قتل وحشیانه جرج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس آمریکا همه نگاه‌ها به سوی این جنایت تأسف‌برانگیز معطوف شده است و هنرمندان دغدغه‌مند کشورهای مختلف هم همسو با مردم به این اتفاق واکنش نشان دادند؛ هنرمندان هنرهای تجسمی از این قاعده مستثنا نیستند و طی این مدت آثار در خور توجهی خلق کرده‌اند. 
وی گفت: وقتی ما دیدیم در همه جای دنیا به سیاست‌های نژادپرستانه دولت آمریکا معترض هستند و همچنین شور و اشتیاق هنرمندان هنرهای تجسمی را مشاهده کردیم، تصمیم گرفتیم فراخوان این رویداد را به صورت بین‌المللی و با عنوان «نمی‌توانم نفس بکشم» انتشار بدهیم، البته ناگفته نماند در ابتدا قرار بر این بود این نمایشگاه را به صورت ملی در کشور برگزار کنیم اما با توجه به اینکه در آستانه هفته حقوق بشر هستیم تصمیم گرفته شد نمایشگاه «نمی‌توانم نفس بکشم» را به صورت بین‌المللی برپا کنیم. 
این هنرمند در ادامه به تأثر عنوان این نمایشگاه از بیانات مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: از آنجایی که مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان به قتل شهروند آمریکایی اشاره کردند، تاکید ایشان در این سخنرانی بر پرداختن به شعار جهانی «نمی‌توانم نفس بکشم» ما را واداشت تغییراتی را در عنوان این نمایشگاه ایجاد کنیم، در ابتدا بنا بر برگزاری یک نمایشگاه ملی در کشور با عنوان «افول آمریکا» داشتیم که با الهام از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، این نمایشگاه را به «نمی‌توانم نفس بکشم» تغییر نام دادیم. 
شجاعی‌طباطبایی که تاکنون دبیری رویدادهایی چون «ملکه کشتی ربا» و «ترامپیسم» را عهده‌دار بوده است، درباره اینکه نمایشگاه «نمی‌توانم نفس بکشم» را هم می‌توان ادامه روند رویدادهای قبلی تحت مدیریتش دانست، گفت: این نمایشگاه در راستای سیاست‌های استکبارستیزی رویدادهای فرهنگی «ملکه کشتی‌ربا» و «ترامپیسم» برپا شده است و سعی شده در قالب ارائه جهانی آثار این نمایشگاه در فضای مجازی صدای مظلومان به گوش مستکبران برسد. شجاعی‌طباطبایی ادامه داد: این نمایشگاه که در مدت کوتاهی با رایزنی‌های مختلف برپا شده است، به صورت کاملا جهادی توسط هنرمندان متعهد هنرهای تجسمی و با مشارکت هنرمندان متعددی از ایران و برخی دیگر از کشورهای جهان برگزار شده و قرار بر این شده است که پس از پایان این نمایشگاه، کتاب آثار حاضر در این رویداد چاپ شده و از هفته آینده عرضه ‌شود. 
وی ادامه داد: همچنین برای اینکه این 72 اثر بخوبی در فضای مجازی توسط مخاطبان ایرانی و خارجی مورد بازدید قرار گیرد، تمام آثار در سایت پربازدید «ایران کارتون» بارگذاری خواهد شد تا در معرض دید بسیاری از علاقه‌مندان هنرهای تجسمی در سراسر دنیا قرار گیرد.
این هنرمند در ادامه درباره امکانات سایت «ایران کارتون» گفت: این سایت هم‌اکنون به عنوان سایت مرجع در هنرهای تجسمی دنیا از جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان و اهالی هنر برخوردار است و ما از طریق این سایت با خیل عظیمی از هنرمندان کاریکاتوریست حرفه‌ای جهان ارتباط و تعامل داریم به طوری که بانک اطلاعاتی این سایت، اطلاعات ۵ هزار کاریکاتوریست‌ مطرح جهانی را ثبت کرده است که این مسأله در برپایی رویدادهای مختلف هنرهای تجسمی کمک‌حال ما شده است.
سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی در ادامه به واکنش برخی هنرمندان مطرح خارجی هنرهای تجسمی به اتفاقات اخیر آمریکا اشاره کرد و گفت: به هر حال هنرمندان هنرهای تجسمی با خلق آثارشان واکنش جدی و معترضانه‌ای به اقدام نژادپرستانه پلیس آمریکایی داشته‌اند و حتی برخی از کاریکاتوریست‌های جهان عرب، این اعتراضات را به نوعی «بهار آمریکایی» نامیده‌اند. وی  ادامه داد: همان‌طور که اطلاع دارید آمریکایی‌ها سال‌هاست دم از حقوق بشر در دنیا می‌زنند اما واقعیت چیز دیگری است و در عمل آمریکا ناقض حقوق بشر در دنیا محسوب می‌شود. آنها حتی در اوضاع کرونایی هم سیاست‌های نژادپرستانه خود را رها نکردند به طوری که آمار ویروس کرونا در این کشور به گونه‌ای است که ۷۰ درصد از جان‌باختگان سیاه‌پوست هستند، چرا که سفیدپوستان بیشتر از خدمات بهداشتی بهره می‌برند و این نشان‌دهنده تبعیض نژادی در حوزه بهداشتی برای شهروندان این کشور است، در نتیجه باید گفت با یک نسبت معنا‌دار رنگین‌پوستان بخش عمده‌ای از مبتلایان به کرونا را در این کشور به خود اختصاص می‌دهند. این نشان‌دهنده ظلمی است که در حق آنها روا داشته شده است. با جنایت اخیر پلیس آمریکا یک زخم کهنه در آمریکا سر باز کرد و موجب اعتراضات وسیعی در میان مردم این کشور شد که در ادامه واکنش‌های عصبی و غیرمسؤولانه ترامپ و سیاستمداران آمریکایی بر خشم معترضان افزود. اوج واکنش‌های عجیب ترامپ به توئیت معروف تهدید‌آمیزش علیه مردم معترض آمریکا باز می‌گردد.
مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری در پایان گفت: بعد از اتفاق تلخ و ناگوار رخ داده در آمریکا برای جرج فلوید، یک پویش بین‌المللی به نام «نمی‌توانم نفس بکشم» برای اعتراض به نژادپرستی به راه افتاد. البته پیش از این اتفاقاتی شبیه به این مورد در کشور آمریکا درباره نژادپرستی رخ داده بود اما متأسفانه آنچنان که باید در رسانه‌های مختلف جهان به آن پرداخته نشده بود و از بازتاب رسانه‌ای کمی برخوردار بود ولی این حادثه تلخ قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی بشدت مورد توجه قرار گرفت و نیاز به یک واکنش سریع در سطح بین‌المللی برای اعلام این اعتراض از سوی هنرمندان مختلف جهان بود و بهترین زبان برای گفتن این اعتراض زبان کاریکاتور است.

Page Generated in 0/0113 sec