printlogo


کد خبر: 220564تاریخ: 1399/3/24 00:00
با تسخیر یک منطقه از شهر سیاتل توسط افراد مسلح اعتراضات آمریکا وارد مرحله جدیدی شد
ایالات افسار گسیخته
* ترامپ در رشته توئیت‌هایی تهدید کرد ارتش را به سیاتل خواهد فرستاد

گروه بین‌الملل: اعتراضات مردم آمریکا به نژادپرستی در حالی وارد سومین هفته خود شد که تسخیر یک منطقه در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن آمریکا توسط معترضان، سمت و سوی اعتراضات اخیر آمریکا را وارد فاز تازه‌ای کرد و در 3 روز گذشته مهم‌ترین خبر اعتراضات آمریکا بود. 
روز چهارشنبه هفته گذشته اولین خبر شوک‌آور از سیاتل تسخیر ساختمان شهرداری این شهر توسط معترضان بود که در کمتر از یک روز به تسخیر یک منطقه در این شهر منجر شد. 
سرعت عمل معترضان در تسخیر این منطقه آنقدر بود که به گفته برخی منابع حتی فرماندار سیاتل در ساعات اولیه اطلاع چندانی از اوضاع نداشته و ترامپ در اولین تماس خود با وی از وخامت اوضاع سخن گفته است. تسخیر این منطقه این فرصت را در اختیار ترامپ قرار داد تا با تروریست خواندن این افراد، زمینه‌های برخورد جدی‌تر با معترضان را فراهم آورده و در سوی دیگر هواداران خود را نیز هماهنگ‌‌تر کند. یکی از مهم‌ترین نقاط عطف اعتراضات اخیر دست به اسلحه شدن معترضان آمریکایی در بسیاری از ایالت‌ها بود که مهم‌ترین کاربرد آن محافظت مسلحانه از تجمعات مردمی بوده است. دست به اسلحه بردن مردم در اعتراضات تاکنون در تاریخ آمریکا نمونه مشابهی نداشته است و بعد از هجوم مردم برای خرید اسلحه در دوره کرونا، این موضوع نیز در دوره ترامپ پایه‌گذاری شد. 
این موضوع در لایه پنهان خود نشان از برهم خوردن یا فروپاشی ساختارهای سیاسی و تصمیم‌سازی در آمریکا دارد؛ موضوعی که دولتمردان آمریکا یا اندیشکده‌های این کشور حاضر به اعلام رسمی آن نیستند. 
 
* سیاتل؛ نماد افسارگسیختگی سیاست در آمریکا
هفدهمین روز اعتراضات سراسری مردم ایالات متحده علیه نژادپرستی سیستماتیک و نقض حقوق بشر در آمریکا با یک اتفاق جدید و متفاوت نسبت به روزهای قبل همراه شد. بامداد دیروز رسانه‌های آمریکایی از ایجاد سنگرهای خیابانی و قرار دادن موانع جاده‌ای در مسیرهای دسترسی به منطقه موسوم به کپیتال هیل در سیاتل خبر دادند. در همین حال، فیلم‌هایی از درگیری پلیس مسلح در صف‌های چندلایه با معترضان منتشر شده است که در آن پلیس با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و دودزا با معترضان برخورد می‌کند. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی دلیل این اقدام از سوی معترضان را عصبانیت معترضان نسبت به توئیت توهین‌آمیز رئیس‌جمهوری آمریکا عنوان کرد. ترامپ روز پنجشنبه با انتشار این پیام، شهروندانی را که در ایالت واشنگتن به خیابان‌ها آمده‌اند «آشوبگران زشت» خواند و از فرماندار ایالت واشنگتن و شهردار سیاتل خواست با آنها برخورد کنند. 
وی همچنین در توئیتی دیگر با این مضمون که «تروریست‌های داخلی منطقه‌ای از شهر را اشغال کرده و اعلام خودگردانی کرده‌اند. به فرماندار و شهردار سیاتل می‌گویم که همین حالا شهر سیاتل را پس بگیرند، و الا من این کار را خواهم کرد. این یک بازی نیست»، به صورت ضمنی تهدید کرد فرمان حمله ارتش به سیاتل را صادر خواهدکرد. طی یک هفته گذشته در خیابان مجاور یک مرکز پلیس در محله کپیتال هیل، درگیری بین مردم و پلیس به دلیل سرکوب گسترده مردم شدت گرفته‌ بود و پس از اینکه نیروهای پلیس ساختمان این مرکز را تخلیه کردند، معترضان با ادامه حضور در این منطقه به اعتراضات ادامه دادند. به گزارش نیویورک‌تایمز، بعد از تسخیر این منطقه در سیاتل، روی تابلوی این مرکز پلیس عبارت «این مکان اکنون متعلق به مردم سیاتل است» نوشته شد. اگرچه شهردار نیویورک بستن راه‌های منتهی به این محله را «تصرف» نمی‌داند اما به هرحال تصرف منطقه‌ای به وسعت 10 هکتار در غرب سیاتل نشان از وخامت جدی اوضاع به لحاظ مدیریتی و ساختارهای حکمرانی و سبک جدیدی در اعتراضات دارد. از طرفی اختلاف‌نظر بین شهردار سیاتل و رئیس‌جمهور آمریکا در کنترل وضعیت نشان آشفتگی بی‌سابقه در ایالات‌متحده آمریکا دارد. 
عصر دیروز برخی اخبار از حضور افرادی با پوشش خاص به عنوان پلیس مردمی در این منطقه خبر داد. 
 
* شهردار سیاتل: ترامپ به پناهگاهت برگرد!
پس از آنکه ترامپ در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر از اعزام ارتش به سیاتل سخن گفت و در پیامی دیگر خطاب به فرماندار واشنگتن و شهردار سیاتل نوشت: «جی اینسلی، فرماندار چپ افراطی ایالت واشنگتن و شهردار سیاتل، طوری به بازی گرفته شده و دست انداخته شده‌‌اند که هرگز کسی در کشور فوق‌العاده ما شاهد چنین چیزی نبوده است»، «جنی دورکان»، شهردار سیاتل هم در واکنش به تهدید «دونالد ترامپ» خطاب به وی گفت: به پناهگاهت [در کاخ سفید] برگرد. دورکان همچنین اعزام نیروی نظامی توسط ترامپ به سیاتل را مغایر قانون اساسی آمریکا عنوان کرد. به نوشته رویترز، دورکان در کنفرانس خبری گفت: «ما به هیچ‌ کسی نیاز نداریم، از جمله رئیس‌جمهوری که بیش از این تفرقه‌افکنی کرده، اطلاعات نادرست و بی‌اعتمادی را ترویج می‌دهد». وی در انتقاداتی شدیداللحن علیه ترامپ، تصریح کرد: ترامپ فقط به فکر راهکار نظامی است. یکی از چیزهایی که این رئیس‌جمهور درک نمی‌کند، این است که گوش دادن به مردم یک ضعف نیست، بلکه نشانه قدرت است». این مسؤول آمریکایی همچنین تاکید کرد برای اطمینان حاصل کردن از اینکه تهدید ترامپ برای تهاجم ارتش به سیاتل انجام نخواهد شد، با جی اینزلی، فرماندار ایالت واشنگتن صحبت خواهد کرد. نکته حائز اهمیت در رابطه با اعتراضات در سیاتل وجود دفاتر مرکزی چندین شرکت بزرگ آمریکا از جمله آمازون، مایکروسافت، بوئینگ و استار باکس در این شهر است. 
 
* دعوا بر سر مسلح یا غیرمسلح بودن معترضان
یکی دیگر از ابعاد اختلاف‌نظر بین رئیس‌جمهور و مقامات ایالت واشنگتن و شهردار سیاتل بر سر مسلح یا غیر‌مسلح بودن معترضان است. در حالی که ترامپ معترضان را تروریست‌های داخلی منتسب به «آنتی‌فا» معرفی کرده است، شهردار سیاتل ضمن اعلام اینکه بر اوضاع مسلط است، ارتباط بین معترضان و آنتی‌فا را رد و اعلام کرده‌ است معترضان در این منطقه مسلح نیستند اگرچه در برخی تصاویر معترضان اسلحه‌به دست دیده شدند اما این عمومی نیست. برخی تحلیل‌ها حاکی از این است که توئیت‌های مکرر ترامپ در رابطه با مسلح بودن معترضان و تروریست خطاب قرار دادن آنها در راستای اهداف انتخاباتی و استراتژی نژادپرستانه‌اش برای انتخابات 2020 و از سوی دیگر برای سرکوب راحت‌تر معترضان است. درباره محل تأمین مالی آنتی‌فا هم در رسانه‌های آمریکا بحث‌های جدی وجود دارد، اما به دلیل پراکندگی اعتراضات هنوز مجموعه خاصی به عنوان تأمین‌کننده مالی معرفی نشده است.
 
* اعتراضات در دیگر شهرها
علاوه بر سیاتل شهرهای دیگر آمریکا نیز صحنه اعتراضات گسترده معترضان است. در پورتلند ایالت اورگان تحرکاتی نظیر آنچه در سیاتل رخ داده به گوش می‌رسد. در نیویورک مردم معترض با مسدود کردن تونل منتهی به نیوجرسی در صدد قطع راه‌های ارتباطی برآمدند. جمعیت دیگری از معترضان خیابان‌های محله اقتصادی نیویورک را با رنگ خون آغشته کردند. تظاهرات‌کنندگان پلاکاردهایی با نوشته «دست پلیس نیویورک به خون آغشته است» با خود حمل می‌کردند. 
 در منطقه بروکلین نیویورک نیز اعتراضات و تجمعات ضد‌نژادپرستی مانند سابق رخ داد. در سانفرانسیسکو جمعیت چند‌هزار نفری معترضان به خیابان‌ها آمدند. در لس‌آنجلس اخباری از مسلحانه بودن اعتراضات منتشر شده است. در اورگان، یوتا، شیکاگو، آلاباما و بوستون نیز گزارش‌هایی از تجمعات اعتراضی منتشر شده است. 
 
* لجبازی ترامپ بر سر نمادهای نژادپرستی
در حالی که مردم علاوه بر شهرهای مختلف آمریکا در کشورهای دیگر نیز با سرنگون کردن مجسمه‌هایی که نمادی از نژادپرستی و برده‌داری در شهرشان است به شکل نمادین با تاریخ نژادپرستی و برده‌داری در جامعه‌شان مخالفت می‌کنند، دونالد ترامپ در واکنش به درخواست‌ها برای تغییر نام پایگاه‌های نظامی که اسامی آنها برگرفته از نام فرماندهان ارتش این کشور است، گفت: حتی به آن فکر هم نمی‌کنم. ترامپ همچنین در اظهارنظری جنجالی در این مقطع زمانی از لزوم قوی‌تر شدن پلیس آمریکا صحبت کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز با حمایت از رفتار خشن پلیس آمریکا با معترضان نشان داد پیرو بی‌چون و چرای ترامپ است. در مقابل این اظهار نظر، نانسی پلوسی، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا خواستار جمع‌‌آوری ۱۱ تندیس فرماندهان و سربازان ارتش ایالات جنوبی آمریکا که نمادهایی از برتری‌‌جویی نژادی هستند، از کنگره شد. در همین حال مردم علاوه بر ویرجینیا در آلاباما، بوستون و همیلتون با سرنگون کردن مجسمه افرادی که نمادی از تاریخ برده‌داری در آمریکا هستند، اعتراض خود را به رویه حاکم نشان دادند. 
 
* پهپادهای جاسوسی علیه مردم معترض
در حالی که انتقادها از عملکرد دولت ترامپ در استفاده از نیروهای نظامی علیه معترضان افزایش پیدا کرده است، شبکه خبری سی‌ان‌ان فاش کرد دولت آمریکا در بحبوحه اعتراضات به تبعیض‌نژادی سیستماتیک و نقض حقوق بشر در آمریکا با استفاده از هواپیماهای جاسوسی گارد ملی و پلیس فدرال این کشور اعتراضات در برخی شهرهای این کشور را رصد می‌کرده است. سی‌ان‌ان در گزارش خود به یک هواپیمای جاسوسی «سسنا» اشاره کرده است که روز دوشنبه اول ژوئن (12 خرداد) دست‌کم 20 بار به دور کاخ سفید چرخیده است. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، این هواپیمای جاسوسی تنها یکی از چندین فروند هواپیمای جاسوسی- اعم از سرنشین‌دار یا بدون سرنشین- بوده است که توسط پلیس بر فراز شهرهای واشنگتن، مینیاپولیس و لاس‌وگاس به پرواز درآمده و از معترضان جاسوسی کرده‌اند. 
 
* پاسخ پلیس آمریکا به مرد سیاه‌پوست: اهمیتی ندارد نمی‌توانی نفس بکشی!
در بحبوحه اعتراضات در آمریکا به قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، بتازگی یک ویدئو از خشونت پلیس اوکلاهما علیه یک مرد سیاه‌پوست ۴۲ ساله منتشر شده است. این ویدئو که مربوط به سال ۲۰۱۹ است، 2 افسر پلیس سفیدپوست را در حالی نشان می‌دهد که «دریک اسکات» را روی زمین انداخته‌اند و در پاسخ به وی که می‌گوید نمی‌تواند نفس بکشد و خواهان دسترسی به داروهایش است، می‌گویند برای‌شان اهمیتی ندارد او نمی‌تواند نفس بکشد. اسکات چندی بعد در بیمارستان جان خود را از دست داد و اداره پلیس اوکلاهما 3 افسر پلیسی را که در قتل این شهروند سیاه‌پوست دخیل بودند از هرگونه اتهام سوء‌رفتار تبرئه کرد(!) 
***
[کاهش 10 درصدی محبوبیت ترامپ نسبت به ماه گذشته]
به موازات شدت گرفتن انتقادها از عملکرد دونالد ترامپ در مقابله با شیوع ویروس کرونا و همچنین رفتار او در قبال اعتراضات سراسری در محکومیت نژادپرستی در آمریکا، نتیجه یک نظرسنجی از کاهش ۱۰ درصدی محبوبیت ترامپ طی تنها یک ماه حکایت دارد. جدیدترین نظرسنجی مؤسسه «گالوپ» نشان می‌دهد میزان محبوبیت دونالد ترامپ در آمریکا و رضایت آمریکایی‌ها از او به ۳۹ درصد کاهش یافته که این رقم در قیاس با نظرسنجی ماه گذشته گالوپ، کاهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. طبق جدیدترین نظرسنجی گالوپ، میزان محبوبیت ترامپ در بین هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواهش 7 درصد کاهش یافته و به ۸۵ درصد رسیده است. این، کمترین میزان محبوبیت ترامپ در بین جمهوری‌خواهان طی 2 سال اخیر بوده است.  محبوبیت ترامپ در بین احزاب مستقل هم ۷ درصد کاهش یافته و به ۳۹ درصد رسیده است. طبق این نظرسنجی، میزان محبوبیت و رضایت از ترامپ در اردوگاه دموکرات‌ها اکنون تنها 5 درصد است. پایگاه هیل با اشاره به نتیجه این نظرسنجی گزارش داد: «جرج هربرت بوش (جرج بوش پدر) و جیمی کارتر، تنها رؤسای‌جمهوری مستقری بودند که محبوبیت شغلی آنها در ماه ژوئن و در سال انتخاباتی ۳۰ درصد بود و هر دوی آنها در رقابت‌شان برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خوردند».

Page Generated in 0/0326 sec