printlogo


کد خبر: 220650تاریخ: 1399/3/26 00:00
حوزه نجف:
مسأله خروج آمریکا از عراق قابل مذاکره نیست

4 روز بعد از مذاکرات راهبردی آمریکا و عراق، دولت عراق به حمایت از عملکرد حشدالشعبی در مبارزه با داعش پرداخت. در همین ارتباط، «یحیى رسول» سخنگوی مصطفی الکاظمی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و نخست‌وزیر این کشور، از نیروهای سازمان حشدالشعبی (بسیج مردمی) تمجید کرد. رسول در گفت‌وگو با شبکه العراقیه گفت: حشدالشعبی معمولا در نبردهای آزادسازی خاک عراق از دست گروه تروریستی داعش، دشوارترین محورها را انتخاب می‌کرد. پایگاه خبری حشد به نقل از این فرمانده عراقی گفت: در نبرد آزادسازی موصل که از نظر جغرافیایی، به صعب‌العبور بودن معروف است، حشدالشعبی، در مناطق بیابانی مستقر بود. این فرمانده عراقی تصریح کرد: بازدید مصطفی الکاظمی از مقر حشدالشعبی، حامل چندین پیام بود. وی در  پایان تأکید کرد: نیروهای حشد، شور و حماسه زیادی داشتند و این نیروها الگویی برای سایر نیروهای عراق بودند.
 
* قیس‌الخزعلی: حضور نیرو‌های آمریکایی اشغالگری است
دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق تداوم حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق را اشغالگری خواند و بر ضرورت اخراج این نیرو‌ها از خاک این کشور تاکید کرد. قیس‌الخزعلی در سخنانی که به مناسبت ششمین سالگرد تأسیس بسیج مردمی در عراق ایراد کرد با بیان این مطلب، از فتوای مرجعیت دینی، مبارزات بسیج مردمی و حمایت‌های ایران از مبارزه با تروریسم تمجید کرد. الخزعلی ادامه داد: برخی برنامه‌هایی که از سوی اسرائیل، آمریکا، عربستان و امارات تدارک دیده شده، عراق را هدف قرار داده است اما مردم عراق توانسته‌اند این برنامه‌ها را ناکام بگذارند. وی گفت: خطرناک‌ترین این برنامه‌ها، برنامه اسرائیل است، زیرا هدف اسرائیل، ویرانی کشور و نسل‌کشی مردم عراق است. برنامه دوم برنامه آمریکایی‌هاست که وحدت عراق را هدف قرار داده است. طرح و برنامه سوم نیز متعلق به شورای همکاری خلیج‌ فارس است که نظام سیاسی عراق را هدف قرار داده است.
 
* خروج آمریکا از عراق قابل مذاکره نیست
در همین حال جمعی از اساتید، فضلا و طلاب حوزه نجف در بیانیه‌ای، در واکنش به مذاکرات واشنگتن- بغداد هشدار دادند مسأله خروج آمریکا از عراق، خواسته ملت و حکومت عراق است و به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست. در بخشی از این بیانیه آمده است: پوشیده نیست مسؤولان رسمی مانند پارلمان و دولت سابق و فعالان اجتماعی مانند مرجعیت اعلا و گروه‌های مختلف مردمی موضع خود را درباره ضرورت اخراج کامل و نهایی نیروهای بیگانه بویژه آمریکا به طور صریح اعلام کرده‌اند، زیرا از سویی نیازی به حضور آنها نیست و از سوی دیگر آنها در فتنه‌های عراق و حمله به مراکز امنیتی و ارتکاب عملیات‌های ترور و کشتار به صورت علنی دست دارند که اینها موجب نقض حاکمیت عراق و ایجاد ناامنی شده است. امضا‌کنندگان این بیانیه تأکید کردند سخن ما را به دولت کنونی و کمیته مذاکره‌کننده برسانید تا فراموش نکنند مسؤولیتی بزرگ و امانتی سنگین بر دوش آنها قرار دارد که باید حق این امانت و مسؤولیت را ادا کنند، زیرا در غیر این صورت مردم عراق هیچ خیانتی را نخواهند بخشید.

Page Generated in 0/0057 sec