printlogo


کد خبر: 220651تاریخ: 1399/3/26 00:00
دور دنیا

آدم‌ربایی سفارشی آمریکا
یک تاجر کلمبیایی که برای تهیه غذا، دارو و سایر کالاهای بشردوستانه در حین بحران کرونا با دولت ونزوئلا همکاری می‌کرد، به درخواست آمریکا در سواحل غرب آفریقا دستگیر شد.وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد مقامات «دماغه سبز» کشوری جزیره‌ای در اقیانوس اطلس مرکزی با نام رسمی «جمهوری کیپ ورد» تاجری را که با دولت ونزوئلا همکاری می‌کرد، دستگیر کردند؛ اقدامی که مقامات ونزوئلایی نقض قوانین بین‌المللی خوانده‌اند.خبرگزاری رویترز گزارش داد «الکس ساب» تاجر کلمبیایی که گذرنامه ونزوئلایی نیز دارد، قراردادهای تهیه منابع برای برنامه یارانه غذایی دولت نیکلاس مادورو را برنده شده بود.آمریکا سال گذشته وی را به پولشویی متهم و همچنین او را برای معاملات مواد غذایی تحریم کرده بود. مقامات آمریکایی در ادعایی، این معامله‌ها را کلاهبرداری برای کسب ثروت از سوی وی و مادورو توصیف کرده‌اند. سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای گفت ساب بنا بر اعلامیه قرمز اینترپل که با توجه به کیفرخواست آمریکا صادر شده بود، دستگیر شده است. او به جزئیات بیشتری در این ‌باره اشاره نکرد. وکیل ساب در آمریکا دستگیری وی را در سواحل غرب آفریقا تایید کرد اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد ساب در زمان بازداشت به عنوان نماینده دولت این کشور در حال تجارت برای تهیه غذا، دارو و سایر کالاهای بشردوستانه بود تا به مردم این کشور آمریکای جنوبی برای مقابله با همه‌گیری کرونا کمک کند.
این وزارتخانه، اقدام مذکور را «بازداشت خودسرانه» و ناقض قوانین بین‌المللی خواند و از دولت کیپ ورد خواست ساب را آزاد کند.
***
رد پای طیف حریری در اغتشاشات لبنان
شبکه الجدید لبنان افشا کرد جریان المستقبل پشت پرده اغتشاشات اخیر در لبنان است. شبکه الجدید فاش کرد گروه وابسته به «بهاء حریری» برادر سعد حریری عامل بروز بارزترین اقدامات خشونت‌آمیز در مرکز بیروت بود. این خرابکاران شامل 3 گروه بودند. این افراد ساکنان منطقه طریق الجدیده (منطقه سنی‌‌نشین طرفدار حریری) بوده و از بهاء حریری پول گرفته بودند. الجدید اشاره کرد روز شنبه 10 موتورسوار را تحت نظر داشته و مشخص شده است هر کدام از آنها در ازای دریافت 50 هزار لیره و بنزین، دست به اقدامات خرابکارانه در بیروت زده‌اند. در همین راستا سعد حریری نیز در بحبوحه التهابات خیابانی لبنان با متهم کردن دولت و شخص نخست‌وزیر، اظهارات تندی ضد آنها مطرح کرد. در روزهای اخیر بویژه 2 روز گذشته خیابان‌‌های مناطق مختلف لبنان از جمله بیروت فضای ملتهبی را شاهد بوده‌اند که در ادامه تحرکات فتنه‌انگیزانه جریان‌های غرب‌گرای این کشور است. در همین حال «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان با بیان اینکه «کشورش ورشکسته نیست» گفت: ما اجازه نخواهیم داد پول مردم در بانک‌ها از میان برود. دیاب که در کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت، خطاب به مردم کشورش افزود آنان باید صبور باشند، چرا که مبارزه با فساد بسیار سخت است و مفسدان براحتی تسلیم نخواهند شد. وی شایعات را دلیل وخیم‌شدن بحران کاهش ارزش لیره این کشور در مقابل دلار آمریکا دانست و افزود حملاتی برنامه‌ریزی شده علیه دولت وی در حال انجام است. نخست‌وزیر لبنان با بیان اینکه کابینه لبنان اعتماد بخش زیادی از مردم کشورش را همراه دارد، گفت: طرح کودتا علیه کارگروه‌های مبارزه با فساد شکست خورده ‌است. دیاب به لبنانی‌ها اطمینان داد اموال و دارایی‌های‌شان در بانک‌ها و بانک مرکزی امن و محفوظ است.
***
حمله ارتش سوریه به کاروان تروریست‌ها
جنگنده‌های ارتش سوریه بامداد دیروز کاروان تجهیزات و تسلیحات تروریست‌ها را در منطقه جبل‌الزاویه در حومه جنوبی ادلب هدف قرار دادند. به گفته خبرنگار اسپوتنیک، این عملیات با رصد اطلاعاتی جنگنده‌های روسیه انجام شده است. در این عملیات خودرو‌ها و موتوسیکلت‌های تروریست‌ها نیز منهدم شده و چند تروریست به هلاکت رسیدند. گفته شده این تروریست‌ها به دنبال جمع‌آوری نیرو و تجهیزات در محور «الباره- دیرسنبل» بودند تا مواضع ارتش سوریه را در این منطقه هدف قرار دهند. از سوی دیگر، مزدوران ترکیه نیز مساحت وسیعی از مزارع گندم و جو را در حومه رأس‌العین در شمال غرب حسکه به آتش کشیدند. 
***
جزئیات دیدار نتانیاهو و گانتس با سفیر آمریکا
 در ادامه تلاش‌های مقامات رژیم صهیونیستی برای گرفتن موافقت حداکثری مقامات دولت آمریکا با طرح اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری، سران این رژیم با «دیوید فریدمن» سفیر واشنگتن در فلسطین اشغالی دیدار کردند. به نوشته روزنامه جروزالم پست، نشست سه‌جانبه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم اسرائیل با فریدمن برای صحبت درباره جزئیات طرح اشغال کرانه باختری، دیروز برگزار شد. بر این اساس، «یاریو لِوین» رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) نیز که عضوی از تیم مشترک طراحی نقشه مرزبندی‌ها در کرانه باختری بعد از اجرای طرح اشغال است، در این نشست حضور داشت. به نوشته اورشلیم‌پست، یک منبع مطلع نیز می‌گوید برخلاف برخی گفته‌ها، تل‌آویو پیشنهادی مبنی بر اشغال جزئی یا اجرای مرحله به مرحله آن نداده است. پیش‌تر یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی صهیونیستی گفت اگر تل‌آویو بر سر اجرای محدود طرح الحاق (اشغال) به نتیجه برسد، واشنگتن نیز آماده در نظر گرفتن آن است. رژیم صهیونیستی قصد دارد با حمایت‌های دولت آمریکا ۳۰ درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسما اشغال کند. مقامات و گروه‌های فلسطینی این اقدام را بخشی از طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به معامله قرن می‌دانند و به همین دلیل خواستار قطع همکاری با آمریکا و اسرائیل هستند. 

Page Generated in 0/0064 sec