printlogo


کد خبر: 220653تاریخ: 1399/3/26 00:00
راهکار عجیب باشگاه پرسپولیس در مواجهه با طلبکارهای خارجی
استقبال از محرومیت

باشگاه پرسپولیس شیوه عجیبی را برای حل‌وفصل محکومیت‌های مالی خود در پیش گرفته که می‌تواند تبعات سنگینی را به همراه داشته باشد. عدم پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان خارجی پیشین پرسپولیس در فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر سبب شد تا سرخ‌ها با محکومیت نزدیک به 2 میلیون یورویی در پرونده شکایت‌های برانکو ایوانکوویچ، زلاتکو ایوانکوویچ، مارکو استیلینوویچ، ایگور پانادیچ، ماریو بودیمیر، تادئو، فرناندو گابریل و نیلسون کوره‌آ روبه‌رو شوند. سرخ‌ها در پرونده عجیب فرناندو گابریل به جای اینکه اصل پول را به خود این بازیکن بدهند در اختیار نماینده قانونی‌اش در دوران مدیرعاملی علی‌اکبر طاهری قرار دادند تا این بازیکن دوباره مدعی شده و به همان اندازه از سرخ‌ها باز هم طلب پول کند؛ پولی که سرانجام قسط آخر آن با مکاتبات بین سرخ‌ها با فدراسیون جهانی فوتبال توسط فیفا پرداخت شد. این اتفاق برای نیلسون، دروازه‌بان پیشین برزیلی سرخ‌ها نیز افتاد تا فیفا نسبت به پرداخت آن از منبع درآمدهای باشگاه پرسپولیس بابت حضور بازیکنانش در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه اقدام کند. پرسپولیس که حدود ۶۰۰ هزار دلار از فیفا طلبکار بود برای پرداخت پول به سایر طلبکاران خود که حکم اولیه کمیته انضباطی فیفا را داشته‌اند، اقدامی کاملا متفاوت انجام داد. سرخ‌ها برای اینکه فرصت لازم برای فراهم کردن پول را داشته باشند نسبت به محکومیت‌های واضح خود شکایت مجدد کردند تا با پرداخت پول به دادگاه بین‌المللی ورزش (CAS) بتوانند منابع مالی لازم را فراهم کنند. مدیران باشگاه پرسپولیس در حالی مدعی گفت‌وگو با برانکو ایوانکوویچ هستند که وی یک میلیون ‌و‌ 50 هزار یورو به‌ علاوه 5 درصد سود این پول را درخواست کرده است. ضمن اینکه سرمربی سابق کروات این باشگاه هرگونه گفت‌وگو با سرخ‌ها را برای توافق، تکذیب کرده است. همچنین پرسپولیس در حالی منتظر تایید حکم محکومیت خود در قبال پرونده ماریو بودیمیر است که در صورت تایید حکم اولیه فیفا توسط دادگاه CAS علاوه بر پرداخت ۴۷۵ هزار یورو به این مهاجم، از حضور در 3 پنجره آینده نقل و انتقالاتی نیز محروم می‌شود. مهدی رسول‌پناه، سرپرست باشگاه پرسپولیس بدون اینکه توجهی به فرصت محدود سرخ‌ها برای پرداخت پول به طلبکاران خود داشته باشد، منتظر حکم نهایی است تا بدهی را به همراه جریمه‌هایی که نزدیک به ۲۵۰ هزار دلار است بدهد تا مانع محرومیت این باشگاه در پنجره‌های نقل و انتقالاتی شود. رسول‌پناه از این موضوع بی‌خبر است که دادگاه CAS می‌تواند محکومیت پرسپولیس را سنگین‌تر هم کند و هیچ بعید نیست تیمی که در کورس قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر قرار دارد با خطر کسر امتیاز نیز روبه‌رو شود؛ سیاستی عجیب که می‌تواند تبعات سنگینی را برای سرخ‌ها به همراه داشته باشد و این تیم را پس از چندین سال موفقیت در فوتبال باشگاهی ایران و نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ آسیا با مشکلی بزرگ روبه‌رو کند. 
 
* «بند»های دردسرساز
از سوی دیگر باشگاه پرسپولیس نمی‌تواند غرامتی را بابت غیبت غیرموجه مهاجم خود از این بازیکن دریافت کند. باشگاه پرسپولیس پس از حدود 4 ماه غیبت آنتونی استوکس تصمیم به فسخ قرارداد با مهاجم پرحاشیه خود گرفت. او که برای نیم‌فصل حضور با پیراهن پرسپولیس ۲۵۰ هزار دلار قرارداد بست، طبق توافق با مدیران وقت این باشگاه مبلغ ۱۵۰ هزار دلار را یکجا و به صورت نقد در همان نخستین روز قراردادش دریافت کرد. مهاجم ایرلندی سرخ‌پوشان پس از بازی هفته دوم پرسپولیس مقابل الشارجه امارات در لیگ قهرمانان آسیا از گل‌محمدی تقاضای مرخصی 2 روزه کرد تا در دوبی بماند اما هرگز به ایران بازنگشت. پس از عدم بازگشت این بازیکن به تمرینات پرسپولیس، صحبت‌های زیادی راجع به امکان دریافت غرامت از استوکس توسط مسؤولان باشگاه مطرح شد که هرگز اجرایی نشد. مدیران وقت پرسپولیس در حالی جریمه غیبت مهاجم ایرلندی سرخ‌ها در هر بازی را ۵۰ هزار دلار اعلام کردند که نه‌تنها توان اجرایی کردن آن را نداشتند بلکه برای حضور ۶۵ دقیقه‌ای این بازیکن، ۱۵۰ هزار دلار پرداخت کرده بودند. نکته جالب توجه اینکه استوکس در آخرین نامه ارسالی خود به باشگاه پرسپولیس اعلام کرد به دلیل شیوع کرونا قادر به بازگشت به ایران نیست و این باشگاه باید طبق قرارداد، ۲۰ هزار دلار دیگر به او بپردازد. سرخ‌ها هم برای اینکه همچون باشگاه تراکتور تبریز با شکایت استوکس در دادگاه مبنی بر دریافت مطالبات خود روبه‌رو نشوند اقدام به فسخ قرارداد با او کردند و مدعی دریافت غرامت از وی در دادگاه‌های بین‌المللی شدند. پیگیری‌ها نشان می‌دهد بندهای مالی مندرج در قرارداد استوکس در صورت عدم پرداخت دستمزد ماهانه این بازیکن به ضرر پرسپولیس خواهد بود و تمام نکات مربوط به غیبت این بازیکن را در تمرینات و بازی‌های رسمی پرسپولیس در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ادعایی که تا امروز هیچ‌گونه شکایت حقوقی بابت این قرارداد از سوی پرسپولیس به فیفا ارسال نشده است؛ قراردادی که به استوکس بابت خوشگذرانی در دوبی و لندن اطمینان‌خاطر داده است و حاضر نیست برای بازی با پیراهن پرسپولیس به ایران بازگردد. 
 
* تکذیب لیست خرید و فروش
در همین حال باشگاه پرسپولیس با صدور اطلاعیه‌ای هرگونه فعالیت نقل و انتقالاتی از سوی باشگاه و وجود لیست خرید و فروش بازیکنان چه لژیونر و چه داخلی را در مقطع کنونی، قویا رد کرد. با توجه به انتشار اخبار گوناگون در حوزه نقل و انتقالات در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، این باشگاه با تاکید بر خط‌مشی خود که پیش از این اعلام شده بود، بار دیگر اعلام کرد نظر به فاصله موجود تا پایان رقابت‌ها، فعالیت نقل و انتقالاتی ندارد و با توجه به سیاست حفظ حداکثری بازیکنان فعلی تیم، هیچ فهرستی از سوی سرمربی تیم تهیه نشده است که در آن نام لژیونر یا بازیکن داخلی و خارجی وجود داشته باشد. ضمن آنکه در شرایط کنونی ناشی از پیامدهای کرونا، حتی باشگاه‌های متمول آسیایی نیز برای تامین هزینه جذب مجموعه‌ای از لژیونرهای ایرانی با مشکل روبه‌رو می‌شوند. همچنین بازیکنان کنونی تیم که امتحان خود را در سخت‌ترین شرایط پس داده‌اند و ضمن اثبات وفاداری، سربلندی پرسپولیس و هواداران را رقم زده‌اند خود در حکم بازیکنانی هستند که اگر اراده می‌کردند می‌توانستند لژیونر شوند. بی‌تردید، در زمان مناسب که از سوی سرمربی تیم اعلام خواهد شد، باشگاه با توجه به اعلام نیاز ایشان، با قدرت برای ترمیم و تقویت تیم در صحنه حاضر خواهد بود. 

Page Generated in 0/0130 sec