printlogo


کد خبر: 220671تاریخ: 1399/3/26 00:00
جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ: ۶۰ نفر به علت آتش‌‌سوزی‌های پایتخت بازداشت شدند
اثبات آتش‌سازی

گروه اجتماعی: در حالی که هنوز درباره عمدی بودن یا نبودن آتش‌سوزی‌های اخیر کشور به صورت کامل شفاف‌سازی نشده است، جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد حدود 60 نفر به دلیل دست داشتن در آتش‌سوزی‌های اخیر بازداشت شدند. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، خردادماه همزمان با آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس، اخبار متعددی از آتش‌سوزی‌ در بوستان‌های تهران منتشر شد. آتش‌سوزی‌های تهران سریالی بود و موجب نابودی چندین هکتار عرصه فضای سبز شد. آتش‌سوزی‌ در پارک چیتگر، بوستان ولایت، عرصه‌های طبیعی کوهسار و منابع طبیعی شمیرانات موجب شد شایعه عمدی بودن این آتش‌سوزی‌ها بر سر زبان‌ها بیفتد. با وجود اینکه سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اعلام کرد با فرا رسیدن فصل گرما هر ساله آتش‌سوزی‌های اینچنینی در تهران رخ می‌دهد و علوفه خشک شده عامل اصلی آتش‌سوزی‌هاست اما فقط درباره حریق در پارک چیتگر هفته پیش 4 نفر بازداشت شدند. کل مساحت مراتع استان تهران بیش از ۹۱۹ هزار هکتار است که حدود ۶۰ هزار هکتار آن را جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت شامل می‌شود. امسال تاکنون بیش از ۳۰ مورد آتش‌سوزی در بوستان‌ها و مراتع استان تهران رخ داده که بیش از ۱۰۰ هکتار در این حوادث دچار خسارت شد. 
به گفته استاندار تهران، بخشی از آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده ولی اکثر آنها غیرعمدی است اما اظهارات روز گذشته جانشین فرمانده انتظامی تهران درباره بازداشت 60 نفر در این رابطه، معادله آتش‌سوزی‌ها را پیچیده کرد. 
سردار حمید هداوند در این باره گفت: اینکه گفته می‌شود این افراد در راستای عمدی بودن آتش‌سوزی‌های اخیر دستگیر شده‌‌اند، حرف درستی است اما باید ببینیم عمدی بودن چه چیزی تلقی می‌شود. 
وی افزود: به عنوان مثال کشاورزی خواسته برای کاشتن دوباره محصول، زمینش را آتش بزند تا علف‌های هرز از بین برود اما به یک باره کل زمین آتش گرفته و سبب آتش‌سوزی شده است یا معتادی در یکی از جنگل‌ها و بوته‌زارها بوده و آتش سیگارش روی زمین افتاده و به یک‌باره مراتع آتش گرفته است. این عمدی بودن با عمدی بودنی که غرض‌ورزی در آن وجود داشته باشد، فرق می‌کند. 
جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: تا امروز در پایتخت ۵۰ تا ۶۰ نفر را در رابطه با آتش‌سوزی‌های اخیر دستگیر کرده‌ایم اما هیچکدام از آنها به قصد تخریب یا اقدام علیه امنیت کشور یا اهداف خرابکارانه دیگر مرتکب این عمل نشده‌اند. سردار هداوند در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود برخی از معتادان پول گرفته‌ و اقدام به آتش‌‌زدن کرده‌اند؟ گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنم. از بین معتادانی که دستگیر کرده‌ایم، هیچکدام نسبت به این موضوع اعتراف نکرده‌اند، البته هم قابل تشخیص است که چنین موضوعی کذب است، چون وضعیت معتادان مشخص است. 
 
* آتش‌سوزی‌های مهم پایتخت
برای بررسی ابعاد مختلف آتش‌سوزی‌ها می‌توان به برخی از موارد مهم و خسارت‌بار در آتش‌سوزی‌های اخیر پرداخت. 
هفته گذشته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام کرد: ۲ هزار متر مربع از عرصه‌های جنگلی در شمال بوستان چیتگر در آتش سوخت. 
زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: در منتهی‌‌‌الیه شمال غربی بوستان چیتگر به دلیل وجود اموال پلی اتیلن آتش‌سوزی رخ داد که این آتش‌سوزی عمدی بود. 
همچنین سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تهران هفته گذشته خبر داد 2 هکتار از منابع طبیعی کوهسار بر اثر آتش‌سوزی در یک روز از بین رفت. همچنین حسن شکری، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات اعلام کرد: هفته دوم خردادماه، یک‌ونیم هکتار از اراضی پلاک زردبند موسوم به گردنه قوچک دچار آتش‌سوزی شد. 
سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی نیز درباره آتش‌سوزی‌های اخیر گفت: ناجا و سایر دستگاه‌های مسؤول، موضوع آتش‌سوزی‌های اخیر را بررسی می‌کنند و روند بررسی‌ها ادامه دارد. بخشی از این اتفاقات غیرعمدی بوده و در مواردی عمدا صورت گرفته که تعدادی شناسایی و دستگیر شده‌اند و بزودی نتایج تحقیقات، بررسی‌ها و اقدامات پلیس اعلام می‌شود. 
 
* آتش‌سوزی‌های غیربوستانی!
خیلی‌ها ادعا می‌کنند آتش‌سوزی بوستان‌ها غیرعمدی بوده و نباید به آن توجه کرد اما آتش‌سوزی در بازار گل تهران، آتش‌سوزی در بازار پارچه و حتی مجتمع زیتون نیز می‌تواند مورد توجه مسؤولان قرار بگیرد. هفته اول خردادماه اعلام شد آتش‌سوزی در طبقه سوم مرکز تجاری زیتون که در این طبقه تالار پذیرایی بزرگی به وسعت ۵۰۰ الی ۶۰۰ متر قرار دارد، رخ داده است. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: ایستگاه اول آتش‌نشانی در مدت زمان کمتر از ۴ دقیقه به محل رسید و در ادامه نیروهای ۷ ایستگاه آتش‌نشانی به همراه ۴ دستگاه نردبان و بالابر هیدرولیکی و چندین دستگاه تانکر آب و خودروی تجهیزات تنفسی و همچنین عوامل شهرداری منطقه در محل حاضر شدند. وی تصریح کرد: زمانی که نیروهای ما به محل رسیدند تمام 6۰۰-5۰۰ متر فوقانی کاملا شعله‌ور بود و از همه اضلاع شعله‌های آتش به ارتفاع چندین متر بالا می‌زد و صدای انفجارهایی شنیده می‌شد که احتمالا به دلیل وجود سیلندرهای گاز بوده است. سقف روی طبقه که یک سقف شیشه‌ای و غیرمقاوم بود در دقایق اولیه تخریب شد. 
ملکی با بیان اینکه طبقه سوم این مجتمع کاملا در آتش سوخت اما کسی آسیب ندیده است، تصریح کرد: نیروهای آتش‌نشانی پس از اینکه آتش کاملا خاموش شد، اقدام به لکه‌گیری محل کردند.
***
[تأیید عمدی بودن ایجاد حریق در  برخی جنگل‌ها از سوی فرمانده ناجا]
فرمانده ناجا با اعلام عمدی بودن بعضی از حریق‌های رخ داده در جنگل‌ها و فضاهای سبز، از شناسایی و دستگیری چندین نفر در این ‌باره خبر داد. به گزارش ایسنا، سردار حسین اشتری در حاشیه رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور ناجا، در پاسخ به پرسشی درباره آتش‌سوزی در جنگل‌ها، گفت:‌ نیروی انتظامی و دستگاه‌های مسؤول در این حوزه ورود کردند و اقدامات خوبی هم انجام شد. درباره حریق‌ها هم بخشی به صورت غیرعمد بوده و البته بعضی هم عمدی بود که در این ‌باره تعدادی شناسایی و دستگیر شدند و ان‌شاءالله نتایج اقدامات به مردم اعلام می‌شود. 

Page Generated in 0/0065 sec