printlogo


کد خبر: 220683تاریخ: 1399/3/26 00:00
محمدعلی کشاورز، چهره ماندگار تلویزیون و سینما روز گذشته در 90 سالگی درگذشت
به نام پدر
یاد استاد در گفت‌و‌گو با: محمود پاک‌نیت، مجید مظفری و کمند امیرسلیمانی

عباس اسماعیل‌گل: از 1309 تا 1399، 90 سال، همسن سینمای ایران، عمر پر از تلاش و فعالیت هنری بازیگری به نام محمدعلی کشاورز بود که روز گذشته (25 خرداد) به دلیل بیماری و کهولت سن‌ دار‌فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت. شروع کار محمدعلی کشاورز با جریان موج نوی سینما همزمان شده بود. استاد کشاورز با ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، نادر ابراهیمی، علی حاتمی، ایرج قادری، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی، رسول ملاقلی‌پور، مسعود جعفری‌جوزانی، شهرام اسدی، ضیاء‌الدین دری و فیلمسازان برجسته دیگر همکاری کرد و با بازیگرانی غیرایرانی چون آنتونی کوئین و ماکس فون سیدو همبازی بود. اگر چه او در «خشت و آینه» و «برزخی‌ها» تا «کمال‌الملک»، «مادر» «هزاردستان»، «روز واقعه» و «سربداران» بازیگر نقش‌هایی چون اتابک اعظم، شعبان استخوانی و خواجه قشیری و... شده بود اما ماندگاری «اسدالله خان» پدرسالار انگار بیش از بقیه بود. به نحوی که بازپخش چندباره این سریال از تلویزیون نیز با استقبال مخاطبان مواجه می‌شود. 
جالب آنکه کشاورز هیچگاه موفق به دریافت سیمرغ از جشنواره فیلم فجر نشد. استاد علی نصیریان، یکی از دوستان و هم‌نسلان محمدعلی کشاورز، در پیامی پس از درگذشت محمدعلی کشاورز گفت: «کشاورز یک جهان خاطره تئاتری و سینمایی از خود به یادگار گذاشت». رئیس صداوسیما، وزیر ارشاد و تعدادی از چهره‌های فرهنگی- هنری طی پیام‌هایی درگذشت محمدعلی کشاورز را به جامعه هنری و خانواده وی تسلیت گفتند. به بهانه درگذشت استاد محمدعلی کشاورز با مجید مظفری که در سال‌های جوانی با وی تئاتر کار کرده و نیز کمند امیرسلیمانی که در «پدرسالار» نقشی مهم ایفا کرده بود و محمود پاک‌نیت گفت‌وگوهایی کوتاه داشته‌ایم. 
***
محمود پاک‌نیت در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
استاد کشاورز به عشق مردم نفس می‌کشید

محمود پاک‌نیت، بازیگر سینما و تلویزیون سابقه چند بار همبازی شدن با زنده‌یاد محمدعلی کشاورز را در کارنامه کاری خود دارد که مشهورترین آن ایفای نقش در سریال «پدرسالار» در کنار مرحوم کشاورز است. به همین بهانه «وطن امروز» با محمود پاک‌نیت به گفت‌وگو نشسته است. پاک‌نیت که از شنیدن خبر درگذشت استاد کشاورز بشدت متأثر بود در جملاتی کوتاه گفت: به هیچ عنوان برایم باور‌پذیر نیست که ایشان دیگر در کنارمان حضور ندارند، زیرا این روزها آدم‌های به معنی واقعی عاشق همانند استاد کشاورز به ندرت به چشم می‌خورند. وی گفت: با درگذشت استاد کشاورز، یکی از ستون‌های بزرگ هنر کشور را از دست دادیم و ایشان به‌رغم آنکه در برخی نقش‌آفرینی‌های ماندگارش، نقش شخصیت‌های خشن و جدی را بازی می‌کرد اما از قلبی مهربان و شخصیتی بسیار دوست‌داشتنی برخوردار بود که باید اعتراف کنم زبان بنده به هیچ  وجه توانایی وصف بزرگ‌منشی‌های وی را ندارد.  وی در پایان گفت: استاد کشاورز تا روزهای پایانی عمرش هم به عشق هنر این سرزمین و مردم کشورش نفس می‌کشید و بدون شک همیشه در یاد مردم خواهد ماند.

***

کمند امیرسلیمانی در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
ماندگاری پدرسالار اتفاقی نبود
کمند امیرسلیمانی، سابقه همبازی شدن با زنده‌یاد محمدعلی کشاورز را در سریال ماندگار «پدرسالار» در کارنامه کاری خود دارد؛ سریال «پدرسالار» که به کارگردانی سید اکبر خواجویی از شبکه دوم سیما روی آنتن رفت داستان پدری میانسال، مهربان، خانواده‌دوست، دلسوز و در عین حال سختگیر و پرصلابت را روایت می‌کند. به باور پدر خانواده، همه پسرانش پس از ازدواج باید در خانه بسیار بزرگ او زندگی کنند که با ماجرای ازدواج آخرین فرزندش «ناصر» کشمکش‌ها میان «آقا اسدالله» و نوعروسش آغاز می‌شود و در ادامه داستان «پدرسالار» شخصیت عروس کوچک خانواده (آذر) با ایفای نقش کمند امیر‌سلیمانی به دوئلی تمام‌عیار با پدر خانواده «آقا اسدالله» وارد می‌شود که تقابل این عروس با پدر شوهرش چنان باورپذیر برای مخاطب جلوه می‌کند که با گذشت سال‌ها، هنگام پخش تکرار چندین‌باره سریال «پدرسالار»، مخاطبان مشتاقانه منتظر تماشای این دوئل دیدنی هستند. همه این موارد کافی است که در پی درگذشت زنده‌یاد محمدعلی کشاورز، گفت‌وگویی کوتاه با کمند امیرسلیمانی داشته باشیم.  امیرسلیمانی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، مهربانی، اخلاق حرفه‌ای و تعهد به کار را از مهم‌ترین خصوصیات زنده‌یاد محمدعلی کشاورز دانست و گفت: بزرگان و اساتیدی چون محمدعلی کشاورز از آن دسته هنرمندانی هستند که باید سال‌های سال بگذرد تا چهره‌هایی همچون این بزرگان در تاریخ هنر ایران تکرار شود.  وی در ادامه درباره همکاری با مرحوم کشاورز در سریال «پدرسالار» خاطرنشان کرد: اینکه این سریال به اثری ماندگار در تاریخ تلویزیون تبدیل شد به هیچ عنوان اتفاقی نبود و یکی از مهم‌ترین دلایل این مسأله به همدلی عوامل کار برمی‌گشت، به طوری که استاد محمدعلی کشاورز در پشت صحنه این سریال بارها نسبت به عوامل ابراز محبت می‌کرد و با مهربانی بازیگران جوان‌تر را راهنمایی و کمک می‌کرد و به معنای واقعی یک خانواده در پشت صحنه «پدرسالار» شکل گرفته بود. کمند امیرسلیمانی در پایان در پاسخ به اینکه آیا طی یک سال اخیر که زنده‌یاد محمدعلی کشاورز در بستر بیماری بود، با ایشان دیداری داشته است یا خیر؟ گفت: تا آنجا که امکانش بود سعی می‌کردم به صورت حضوری یا تلفنی جویای احوال استاد باشم و ایشان هم همیشه با لطف و محبت با من احوالپرسی می‌کردند و در حال حاضر تنها ناراحتی‌ام فقدان ایشان است و بابت «سر نزدن» به استاد عذاب وجدان ندارم. 
***
مجید مظفری در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
حساسیت استاد کشاورز هنگام کار مثال‌زدنی بود

با مجید مظفری، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که در سابقه کاری خود همراهی با زنده‌یاد محمدعلی کشاورز در حوزه تئاتر کشور را دارد به گفت‌وگو پرداختیم. مجید مظفری در ابتدا درباره مهم‌ترین ویژگی استادانی چون محمدعلی کشاورز که آنها را از سایر هنرمندان متمایز کرده است، توضیح داد: بزرگانی چون محمدعلی کشاورز، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و داوود رشیدی همگی از یک ویژگی بارز برخوردار بودند و آن خصوصیت چیزی نیست جز پشتکار و جدیت‌شان هنگام کار، به طوری که حساسیت‌هایی که این بزرگان هنگام انتخاب فعالیت‌های‌شان داشتند مثال‌زدنی بود و کارهای شاخص و درخشانی را در هنرهای نمایشی انتخاب می‌کردند. بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در ادامه به نحوه آشنایی خود با زنده‌یاد محمدعلی کشاورز اشاره کرد و افزود: من از دوران نوجوانی در اداره تئاتر مشغول به فعالیت شدم و در همان ایام افتخار آشنایی با استاد محمدعلی کشاورز را پیدا کردم و بعد از گذشت چند سال توانستم با ایشان چندین کار نمایشی داشته باشم. صادقانه بگویم از حضور در کنار ایشان به عنوان یکی از بزرگان تئاتر کشور لذت بردم. وی در ادامه درباره شرایط همکاری با مرحوم کشاورز در آثار نمایشی گفت: در همان ایام نوجوانی و جوانی بخوبی خاطرم هست که استاد کشاورز از یک حساسیت بالایی هنگام تمرین و همچنین زمان برخوردار بودند که این مسأله تاثیر بسزایی بر عملکرد عوامل و همبازی‌های استاد می‌گذاشت. این هنرمند در ادامه خاطرنشان کرد: بی‌جهت نیست که اساتیدی چون محمدعلی کشاورز، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و داوود رشیدی را بزرگان عرصه هنر نمایش ایران می‌نامند، زیرا این اساتید در دورانی که شرایط کار سخت بود با تلاش‌های بی‌وقفه خود سطح تئاتر کشور را بشدت بالا بردند؛ به عنوان مثال برخی تئاترها در زمان قبل از انقلاب به طور زنده از تلویزیون روی آنتن می‌رفت و بخوبی خاطرم هست که استاد محمدعلی کشاورز با تسلط و تبحر خاصی از پس اجرای زنده برمی‌آمد و اعتماد به نفس بالای خود را در حین اجرا به سایر عوامل و همبازی‌هایش منتقل می‌کرد. مظفری تصریح کرد: در مجموع باید گفت اساتیدی چون محمدعلی کشاورز زحمت بسیاری برای ارتقای سطح کیفی تئاتر کشور کشیدند و همیشه سعی می‌کردند با تلاش و مطالعه سطح کار خود را چنان بالا ببرند که موجب ارتقای کیفی آثاری باشد که در آن به ایفای نقش می‌پردازند. این بازیگر سینما افزود: به عنوان یک نوجوان، موارد بسیاری از استاد کشاورز در آن ایام فرا‌گرفتم که بخشی از آن به فوت و ‌فن اجرا هنگام تمرین برمی‌گردد و بخش دیگر به رفتار و منش حرفه‌ای و بزرگوارانه این هنرمند در پشت‌صحنه کارها مربوط می‌شود که البته در این میان نباید از نحوه تعامل و ارتباط این استاد بزرگ با مردم بسادگی گذشت. وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا چهره‌هایی چون محمدعلی کشاورز در تاریخ هنرهای نمایشی کشور تکرار خواهند شد؟ گفت: اینکه نام اساتیدی چون زنده‌یاد کشاورز در تاریخ تئاتر ایران ماندگار شده است از دلایل متعددی بهره می‌برد، یک بخش آن به شخصیت و منش کاری خود این بزرگان مربوط است و یکی هم به شرایط تعامل نسل بعدی این پیشکسوتان با نسل قبل از خود بازمی‌گردد. مجید مظفری گفت: اغلب همدوره‌های من در تئاتر، سینما و تلویزیون تعامل بسیار خوبی با پیشکسوتانی چون استاد کشاورز داشتند زیرا بخوبی به این نکته واقف بودیم که هنر ایران‌زمین زمانی پیشرفت می‌کند که نسل‌های قدیم و جدید آن حوزه با یکدیگر تعامل داشته باشند اما متأسفانه چندین سال است این اتفاق دیگر در هنر کشور رخ نمی‌دهد و نسل فعلی و جوان تئاتر و سینمای کشور از حضور پیشکسوتان در کنار خود استفاده نمی‌کنند. وی در پایان تصریح کرد: نگرانی‌ام بابت ضربه‌ای است که هنر نمایشی کشور در پی کاهش همکاری نسل قدیم و نسل جدید سینما و تئاتر خواهد خورد و متأسفانه تجربیات گرانبهایی که هنرمندان همدوره بنده سینه به سینه از نسل قبل خود کسب کرده‌اند به خاطر کم‌کاری یا بیکاری پیشکسوتان خاک می‌خورد و با این وضعیت هیچگاه به نسل بعدی منتقل نخواهد شد. 


Page Generated in 0/0063 sec