printlogo


کد خبر: 220703تاریخ: 1399/3/27 00:00
با برگزاری تجمعات اعتراضی در ایالت‌های مختلف آمریکا تظاهرات ضدنژادپرستی وارد چهارمین هفته خود شد
ادامه دارد...
اخبار مربوط به حلق‌آویز شدن ۲ جوان سیاه‌پوست در کالیفرنیا طی ۲ هفته گذشته منجر به تظاهرات اعتراض‌آمیز در این ایالت شد

در حالی اعتراضات آمریکا فردا سومین هفته خود را پشت سر می‌گذارد که «تداوم» مهم‌ترین شاخصه اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا بوده است. دولت آمریکا تصور می‌کرد اعتراضات برپا شده در مینیاپولیس در انتقاد از توحش پلیس آمریکا در قتل مرد 46 ساله سیاه‌پوست، ظرف یکی دو روز تمام می‌شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه ویژگی این اعتراضات تسری آن به کل ایالات آمریکا در وهله اول و سایر کشورها بویژه متحدان سیاسی آمریکا در وهله بعد است.  هر روزی که اعتراضات آمریکا کمی آرام‌تر می‌شود، ناگهان یک اظهارنظر از مقامات نژادپرست آمریکا و در رأس آنها ترامپ یا یک خشونت جدید از سوی پلیس آمریکا همه چیز را بهم می‌ریزد. 
 
* اعتراضات گسترده در نوزدهمین روز
در ادامه اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا، روز یکشنبه ده‌ها هزار نفر در واشنگتن دی‌سی، نیویورک، جورجیا، پنسیلوانیا، کالیفرنیا، کارولینای شمالی، میشیگان و دیگر ایالت‌های آمریکا به خیابان‌ها ریختند و علیه رویکرد پلیس آمریکا تظاهرات کردند. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی نشان می‌دهد در منطقه بروکلین در نیویورک ده‌ها هزار نفر با لباس سفید در تظاهرات شرکت کرده‌اند. همزمان در محله منهتن نیز صدها نفر با شعار «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» دست به تظاهرات اعتراض‌آمیز زدند. در واشنگتن دی‌سی تظاهرات اعتراض‌آمیز از موزه ملی تاریخ آمریکا- آفریقا آغاز شد و در نزدیکی کاخ سفید به پایان رسید. شهر آتلانتا در ایالت جورجیا نیز در اعتراض به کشته شدن یک جوان سیاه‌پوست دیگر شاهد اعتراضات گسترده و خشونت پلیس علیه معترضان بود؛ اخبار غیررسمی حاکی از حضور گارد ملی در این شهر و مقابله با مردم است. روز یکشنبه نیز هزاران نفر در خیابان‌ها حضور یافتند. صدها نفر در فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن اسامی سیاه‌پوستانی که به دست پلیس آمریکا کشته شده‌اند نوشته شده بود، خواستار پایان دادن به رویکرد نژادپرستانه در این کشور شدند. شهر «شارلوت» در ایالت کارولینای شمالی نیز شاهد تظاهرات سیاه‌پوستان علیه نژادپرستی در آمریکا بود. گروهی از شهروندان آمریکایی در شهر دیترویت ایالت میشیگان نیز علیه خشونت پلیس و بی‌عدالتی نژادی تظاهرات کردند. در کالیفرنیا مردم پل مشهور به «بای‌بریج» در سانفرانسیسکو را مسدود کردند و در لس‌آنجلس راهپیمایی هزاران نفری در هالیوود برگزار شد. در سیاتل در منطقه «چز» غذای رایگان همچنان بین مردم توزیع می‌شود و خبرنگاران در حال پوشش تحولات این منطقه هستند. در پورتلند نیز افرادی که خود را منتسب به «آنتی فا» معرفی کرده‌اند، با تجمع مقابل ساختمان دادگاه مرکز پورتلند به دنبال ایجاد منطقه‌ای مانند منطقه «چز» در سیاتل بودند. 
 
* حلق آویز شدن 2 جوان سیاه‌پوست در کالیفرنیا
در میان اعتراضات اخیر آمریکا آنچه به چشم می‌آید، افزایش خشونت علیه سیاه‌پوستان در برخی مناطق است. در کالیفرنیا صدها معترض با تجمع در خیابان‌های جنوب کالیفرنیا خواستار تحقیقات کامل درباره مرگ مشکوک «رابرت فولر» سیاه‌پوست ۲۴ ساله‌ای شدند که جسدش آویخته از درخت پیدا شد. کارشناسان پزشکی بخش لس‌آنجلس تصمیم اولیه مبنی بر خودکشی اعلام کردن دلیل مرگ فولر را تا انجام کالبدشکافی کامل به تعویق انداختند و بدین ترتیب مقام‌های کالیفرنیا وعده دادند درباره علت مرگ وی تحقیقات کاملی انجام شود. از سویی، تصمیم شتاب‌زده برای خودکشی دانستن دلیل مرگ این جوان سیاه‌پوست آمریکایی، خشم بسیاری از معترضان را برانگیخت. چهارشنبه هفته گذشته جسد «رابرت فولر» شهروند ۲۴ ساله سیاه‌پوست در حومه شهر ««پالم‌دیل» در مجاورت لس‌آنجلس در حالی که از شاخه درختی حلق‌آویز شده بود، کشف شد. دیروز همچنین نشریه نیوزویک به نقل از سخنگوی دفتر کلانتر شهر «سن برناردینو» تأیید کرد جسد «مالکوم هارش» شهروند سیاه‌پوست ۳۸ ساله را 2 هفته پیش در حالی که از شاخه درختی حلق‌آویز شده بود پیدا کرده است. 
 
* افزایش تقابل نژادپرستانه مردم با مردم در جریان اعتراضات
تقابل جدی مردم با مردم در شهرهایی که اعتراضات ادامه دارد به یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث درباره اعتراضات تبدیل شده است. در لندن گروهی از افراد موسوم به «لیگ دفاع از انگلیس» در حالی که به سلاح گرم و سرد مسلح بودند، در ایستگاه متروی واترلو حاضر شده و مردم را فراری دادند. همچنین در انگلیس در شهر بریستول احتمال بروز جنگ خیابانی بین مردم و راست‌گرایان افزایش پیدا کرده است. در برخی ایالت‌های آمریکا از جمله فیلادلفیا و ویرجینیا نیز گروه‌های راست افراطی با تجمع مقابل مجسمه‌های منتسب به برده‌داری عملا در برابر معترضانی که خواهان سرنگون کردن این نمادها بودند ایستادند. در آمریکا انتشار ویدئو‌هایی از تخریب اموال شخصی شهروندان از جمله خودروهای پارک شده توسط افراد ناشناس نشان از افزایش شکاف اجتماعی دارد. همچنین ویدئویی از داخل مترو در آمریکا منتشر شده که در آن یک مرد سفیدپوست با مشت و لگد یک پیرزن سیاه‌پوست را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهد. 
 
* تولد ترامپ در بحبوحه اعتراضات
نکته جالب توجه در این اعتراض‌ها نگاه متفاوت شخصیت‌های سیاسی و نظامی به روند اعتراضات است. همراهی برخی سناتورها یا اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با مردم و حضور آنها در راهپیمایی عملا سبب شده برخی ادعاها پیرامون چپ‌گرا بودن معترضان و امثالهم که از سوی ترامپ و حامیانش مطرح می‌شود، نقض شود. یکی از افرادی که در این روزها به راهپیمایان پیوسته ‌است، آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان و عضو موثر استیضاح ترامپ است. وی در این باره گفت: همه ما باید برای برچیدن نژادپرستی سیستماتیک تلاش کنیم و کشوری عادلانه‌ بسازیم. از سوی دیگر، شخص ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور و برخی حامیان پر و پا قرص وی در بین سناتورها و سفیدپوستان بی‌توجه به این اعتراض‌ها و شکافی که در جامعه آمریکا ایجاد شده است، ۲۵ خرداد را به عنوان روز تولد ترامپ جشن گرفتند و رژه قایقرانی در فلوریدا ترتیب دادند و در پیام‌های توئیتری خود، اعتراض‌ها را نادیده گرفته و به رئیس‌جمهوری روز تولدش را تبریک گفتند. سناتور لیندسی گراهام، تد کروز و مارک روبیو چهره‌هایی بودند که بدون توجه به خواست معترضان، تولد ترامپ را تبریک گفتند. مارک روبیو علاوه بر تبریک به ترامپ، به حامیان اعتراض‌ها حمله کرد و گفت: آنها که می‌گویند افراط‌گرایان پشت خشونت، غارتگری و ویرانی نیستند، باید به ما بگویند چه کسی را پشت این جریان‌ها می‌دانند. اگر چه 2 طرف اصلی حاکم بر آمریکا در حال بگو مگوهای سیاسی و حزبی خود هستند، مردم که رهبری مشخصی ندارند و تاکنون اثبات نشده است تحت فرمان گروه خاصی این اعتراض‌ها را شکل می‌دهند، همچنان در خیابان‌ها حضور دارند تا صدای خسته و خرد شده ۴۰۰ سال تبعیض نژادی را طنین‌انداز کنند تا شاید حقوق بشر در این کشور هم محترم شمرده شود.
 
* انتقاد ترامپ از دموکرات‌ها در قضیه سیاتل
نکته قابل تامل در اتفاقات اخیر آمریکا این است که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بدون توجه به خواست مردم به تسویه‌حساب شخصی و پیروزی جناح خود فکر می‌کنند. در تازه‌ترین این موارد رئیس‌جمهور آمریکا از سکوت دموکرات‌ها درباره وضعیت حاکم  در بخشی از شهر سیاتل انتقاد و آنها را به سیاسی‌کاری متهم کرد. ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: «جالب است که «آنتی ‌فا» و دیگر شبه‌نظامیان چپ‌گرای افراطی می‌توانند بدون هیچ گلایه‌ای از سوی رهبران هیچ‌کار نکن دموکرات شهری را بگیرند اما هنگامی که بحث تعطیل کردن یک شهر یا کشور و شهروندان سختکوش مالیات‌دهنده آن باشد، همین رهبران ضعیف، افراطی می‌شوند». او در پیامی دیگر نوشت:«کسی متوجه شده که گرفتن شهر سیاتل توسط چپ‌های افراطی در رسانه‌های اخبار جعلی به چه میزان کمی مورد بحث قرار گرفت؟ این کار تا حد زیادی عمدی بود، زیرا آنها می‌دانند این ضعف و بی‌عرضگی، به لحاظ سیاسی چقدر بد است. شهردار و فرماندار باید از خودشان خجالت بکشند. به همین راحتی حل شد!» ترامپ همچنین در ارتباط با اخبار پیرامون مشکلات جسمانی‌اش در پیامی دیگر با طعنه به هیلاری کلینتون نوشت: «پلکانی که من بعد از سخنرانی‌ام در وست پوینت پایین آمدم، خیلی بلند و تند بود، هیچ نرده‌ای نداشت و مهم‌تر اینکه، خیلی لیز بود. آخرین چیزی که من قصد دارم انجام دهم این است که «بیفتم» و به رسانه‌های اخبار جعلی چیزی برای سرگرم شدن بدهم. من 10 فوت آخر تا کف زمین را دویدم. عجب لحظه‌ای». استفاده رئیس‌جمهور آمریکا از واژه افتادن و قرار دادن آن در گیومه، به نظر می‌رسد به افتادن «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات او در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶  مرتبط باشد. این در حالی است که ترامپ اشاره‌ای به اینکه چرا لیوان آب را با 2 دست برداشته است نکرد. 
 
* ترک کار افسران پلیس ادامه دارد
با افزایش اعتراضات در شهرهای مختلف آمریکا مقام‌های اداره پلیس مینیاپولیس اعلام کردند 7 افسر پلیس ترک خدمت کرده‌اند و ۶ نفر دیگر خود را آماده ترک خدمت می‌کنند. مقام‌های پلیس مینیاپولیس به روزنامه استار تریبون این شهر گفتند این گروه از افسران پلیس احساس می‌کنند درک نمی‌شوند. روزنامه واشنگتن‌پست پیش‌تر گزارش داده بود شورای شهر مینیاپولیس قصد انحلال اداره پلیس این شهر را دارد که با مخالفت شهردار مواجه شده است. طی روزهای گذشته فیلم‌هایی از درگیری مردم با پلیس منتشر شده است که در آن نیروهای پلیس با انفعال در برابر معترضان یا افراد خاطی رویکرد تدافعی دارند. در 2 مورد از این ویدئوها پلیس از سوی این افراد مورد ضرب و جرح قرار گرفته است. به نظر می‌رسد رفتار ضعیف حاکمیت سیاسی آمریکا بویژه شخص ترامپ سبب از هم گسیختگی شدید جامعه و کاهش سطح عمومی امنیت و نظم شده است. 
***
[نقش لابی صهیونیست‌ها در استراتژی ترامپ در تظاهرات]
کارشناسان معتقدند تداوم اعتراضات ضدنژادپرستی و گسترش ناامنی‌ها در آمریکا بویژه موضوع «سیاتل» در ایالت واشنگتن، روندی غیرعادی را طی می‌کند. از سویی، تهدیدات مکرر ترامپ از موضع قدرت و متهم کردن دیگران بویژه دموکرات‌ها به بی‌عرضگی، ضعف و آشوب‌طلبی نیز بیشتر به بخشی از یک سناریوی پیچیده و حساب‌شده می‌ماند. نگاهی دقیق و موشکافانه به آنچه در قاب رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی آمریکا از اعتراضات خیابانی به تصویر کشیده می‌شود، نشانگر تمرکز این رسانه‌ها بر تصاویر غارت و تخریب اموال عمومی از سوی رنگین‌پوستان است. در همین خصوص، برخی منابع از طراحی یک سلسله اقدامات هدفمند و برنامه‌ریزی شده در قالب یک سناریو از سوی ترامپ و نزدیکانش با همفکری صهیونیست‌ها خبر می‌دهند که قرار است اعتراضات آمریکا را به فرصتی برای بقای این دولت تبدیل کند. بر اساس این اطلاعات، طرح مذکور در نشست‌های مکرر یک هفته گذشته «جرد کوشنر» داماد ترامپ و کارشناسان عملیات روانی رژیم صهیونیستی طراحی و سناریو‌نویسی شده است. در همین باره با هماهنگی «بنیامین نتانیاهو» که بیشترین نفع را در صورت بقای ترامپ در رأس کاخ سفید خواهد برد، گروهی از عناصر کارکشته برای هدایت تظاهرات وارد آمریکا شده‌اند. چنانکه اطلاعات مذکور نشان می‌دهد، در همین فاصله و پس از تماس تلفنی 2 هفته پیش ترامپ با «مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیسبوک، جلسه محرمانه‌ای با حضور ترامپ، مشاور امنیت ملی او، مدیرعامل فیسبوک، مدیرعامل توئیتر، کارشناسان اسرائیلی، جرد کوشنر و برخی اعضای کمپین تبلیغاتی ترامپ تشکیل شده است. این جلسه مصوباتی در رابطه با سناریوی ذکر شده داشته که از آن جمله می‌توان به اقدامات اخیر توئیتر و فیسبوک در همراهی ظاهری و هدفمند با معترضان و مقابله تصنعی با ترامپ اشاره کرد که با هدف جلب اعتماد مردم برای پیشبرد برنامه تنظیم‌شده و تغییر اولویت مطالبات عمومی است.

Page Generated in 0/0061 sec