printlogo


کد خبر: 220706تاریخ: 1399/3/27 00:00
دور دنیا

زندان مخوف عربستان در شرق یمن
مجتهد، افشاگر معروف سعودی در صفحه توئیتر خود از زندانی سری در شهر حضرالموت در شرق یمن خبر داد که توسط ارتش سعودی اداره می‌شود و در آن تخلف‌های گسترده‌ای علیه بازداشتی‌های یمنی رخ می‌دهد. وی ضمن انتشار یک گزارش، نوشت: گزارشی از بازداشتی‌های سابق در زندانی که نیروهای سعودی در یمن آن را اداره می‌کنند به دست من رسیده است که در نکات زیر خلاصه می‌شود: مخفی نگه داشتن وجود این زندان و اتفاقات داخل آن. توجیه بازداشت و شیوه بازداشت، نقض حقوق انسانی است. شرایط زندان و خدمات آن مناسب حیوانات هم نیست. زندان تحت نظارت قضایی سعودی- یمنی یا نظارت بین‌المللی نیست. مجتهد ادامه داد: صدها و چه‌بسا هزاران نفر در این زندان بازداشت هستند و تعدادی از آنها زیر شکنجه فوت و تعدادی نیز دچار معلولیت شده‌اند. اکثر بازداشتی‌ها از نزدیکان اشخاصی هستند که به او مشکوک شده‌اند. کسانی که این گزارش را رسانده‌اند از سازمان‌های حقوقی و پارلمان‌های جهان و دادگاه‌های بین‌المللی می‌خواهند ارتش سعودی را به تن دادن به نظارت بین‌المللی وادار کنند. 
***
نسخه‌پیچی جدید آمریکا برای لبنان
همزمان با افزایش خشونت‌های مشکوک اخیر در لبنان، برخی رسانه‌ها از دور جدید دخالت‌های آمریکا در این کشور با ابزار تحریم که مهم‌ترین ابزار آمریکا برای فشار بر کشورهاست، خبر دادند. در همین ارتباط روزنامه «الجمهوریه» نوشت: مراجع مسؤول لبنانی از طریق کانال‌های دیپلماتیک گزارش دادند لبنان بزودی تحت تحریم‌های جدید آمریکا قرار خواهد گرفت. این مراجع مسؤول افزودند: واشنگتن اعتقاد دارد در سایه بحران شدید کنونی در لبنان باید دولتی با نخست‌وزیر و اعضای مستقل تشکیل و به آن اختیارات فوق‌العاده ظرف 6 ماه داده شود و همچنین باید به مفاد اعلامیه بعبدا درباره سلاح مقاومت بازگشت. اعلامیه بعبدا که سال ۲۰۱۲ و در دوره ریاست‌جمهوری میشل سلیمان صادر شد، بر اصل بی‌طرفی و عدم دخالت لبنان در منازعات منطقه‌ای و... تأکید می‌کند. آمریکا در حالی انتظار تشکیل دولت جدید در لبنان را دارد که دولت فعلی پس از بحث‌های زیاد اول بهمن‌ماه گذشته (۱۳۹۸) تشکیل شده و نخست‌وزیر آن حسان دیاب وابسته به هیچ گروهی نیست. لبنان از جمعه گذشته شاهد اعتراض‎هایی به وضعیت اقتصادی است و دیاب در واکنش به این حوادث اعلام کرد دولت وی موفق عمل کرده و عده‌ای نمی‌توانند این موضوع را ببینند. 
***
دستخوش اسرائیل به اردوغان برای جنگ سوریه
یک رسانه روسی طی مطلبی رژیم صهیونیستی را به فروش فناوری ساخت پهپاد به ترکیه جهت ادامه تنش و درگیری در خاورمیانه بویژه سوریه و لیبی متهم کرد. وبگاه یوکرین وایر به نقل از یک رسانه روسی نوشت که پهپادهای بیرقدار ساخت ترکیه فناوری بسیار نزدیک به پهپادهای ساخت اسرائیل دارند و گفته می‌شود که این پهپادها از نظر شکل، قطعات و موارد فناوری شبیه پهپادهای ساخت کارخانه ارواستار اسرائیل هستند که پهپادهای هرون تولید می‌کند. در بخشی از این مطلب آمده است که رژیم صهیونیستی و ترکیه بر تداوم بی‌ثباتی تا حد امکان در سوریه توافق کرده و در این مسیر اسرائیل، ترکیه را به فناوری ساخت پهپاد تجهیز کرده است. در بخش دیگر این مطلب آمده است که اقدامات ترکیه در سوریه و لیبی در خدمت منافع رژیم اسرائیل برای تضعیف سوریه است. مادامی‌که ترکیه بر تداوم این رویکرد تاکید دارد، اسرائیل نیز به طور غیرمستقیم به آنکارا برای ایجاد ناآرامی در خاورمیانه کمک خواهد کرد. مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه بتازگی مدعی شده حضور این کشور در لیبی موجب تغییر موازنه قوا و ممانعت از شکل‌گیری یک جنگ داخلی تمام‌عیار شده است. ترکیه در ۶ ماه گذشته چند توافقنامه امنیتی و اقتصادی از جمله اکتشاف نفت در دریای مدیترانه با دولت وفاق ملی لیبی امضا کرده و با موافقت پارلمان، نیروهای مسلح و تروریستی مورد حمایت خود در سوریه را به طرابلس فرستاده تا از دولت مذکور حمایت کنند.  
***
سقوط اف‌۱۵ آمریکا در دریای شمال
رسانه‌ها و مقام‌های انگلیس از سقوط یک جنگنده اف‌15 آمریکا در نزدیکی سواحل یورکشایر در دریای شمال خبر دادند. 
***
حکم روسیه برای جاسوس آمریکا
دادگاه شهر مسکو دیروز پال ولان، تفنگدار دریایی سابق آمریکایی را به جرم جاسوسی به 16 سال زندان محکوم کرد. به نوشته وبگاه «مسکو تایمز»، دادگاه شهر مسکو، پال ولان را به دلیل دریافت اطلاعات طبقه‌بندی‌شده مجرم شناخت. این حکم در حالی برای وی صادر شد که او در محوطه نرده‌کشی‌شده‌ای در این دادگاه نشانه‌ای با عنوان محاکمه جعلی(!) را به دست داشت. مسکو تایمز نوشت، وی از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته در این امر دخالت کند. این وبگاه خبری همچنین نوشت، این دادگاه پشت در‌های بسته برگزار شد، زیرا پال ولان متهم است به دنبال به دست آوردن اسرار دولتی بوده است. به نوشته رویترز، ولان که تابعیت آمریکا، انگلیس، کانادا و ایرلند را دارد، یک سال پیش به اتهام جاسوسی در روسیه بازداشت شد. 
***
حکم اعدام بحرین برای زندانی سیاسی
دیوان عالی بحرین دیروز حکم اعدام صادره از سوی دادگاه جنایی علیه زهیر ابراهیم جاسم عبدالله، یکی از جوانان شیعه را تایید کرد. اجرای این حکم در حال حاضر تنها نیازمند امضای پادشاه بحرین است. دادگاه بحرین این جوان ۳۵ ساله را به عضویت در یک گروه تروریستی با هدف اجرای عملیات برای قتل افراد پلیس، آموزش عملیات مسلحانه و قتل یک نیروی پلیس متهم کرده است. زهیر پس از هجوم نیروهای امنیتی به منزلش در نوامبر سال ۲۰۱۷ بازداشت شد و تنها 2 هفته پس از بازداشت تصاویر و اتهاماتی ساختگی و جعلی علیه وی در تلویزیون بحرین به نمایش گذاشته شد. 

Page Generated in 0/0053 sec