printlogo


کد خبر: 220709تاریخ: 1399/3/27 00:00
وضعیت برگزاری رقابت‌های جهانی و سهمیه‌های کشتی المپیک
همه چیز در ابهام

علیرضا هنرمنش: برگزاری رقابت‌های جهانی کشتی در سال ۲۰۲۰ در حالی با اما و اگر همراه شده که این مسابقات در صورت برگزاری می‌تواند معادلات سهمیه‌های المپیک توکیو را نیز بر هم زند.
با آغاز موج گسترده شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، تمام رویدادهای رسمی ورزشی همچون بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو با تعویق روبه‌رو شد. فراگیری این ویروس تا جایی پیش رفت که تمام فعالیت‌های اقتصادی جهان را هم تحت تاثیر قرار داد و درآمد حاصل از لیگ‌های بزرگ و معتبر رشته‌های مختلف ورزشی را هم با رکود تاریخی مواجه کرد.
در این بین اتحادیه جهانی کشتی هم به عنوان زیرمجموعه‌ای از نهادهای مدیریتی و رسمی ورزشی دنیا، تمام فعالیت‌های این رشته را تا روز ۱۰ تیرماه به تعویق انداخت که البته گفته می‌شود احتمال تمدید زمان این تعویق نیز وجود دارد.
با وجود تعطیلی ورزش دنیا و تعویق بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، برخی کشورهای صاحبنام کشتی از احتمال برگزاری رقابت‌های جهانی در سال ۲۰۲۰ خبر دادند که البته این موضوع مخالفت کشورهای مدعی همچون ایران و آمریکا را هم در پی داشت.
یکی از ابهامات برگزاری رقابت‌های جهانی ۲۰۲۰، بحث سهمیه‌های المپیک بود که سال گذشته بخشی از آن در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان بین کشتی‌گیران برتر جهان تقسیم شد. طبیعتا با توجه به برگزاری رقابت‌های جهانی در سال ۲۰۲۰، بحث سهمیه‌های المپیک هم مطرح است و اصلا مشخص نیست این مسابقات در صورت برگزاری، ملاک تقسیم مجدد سهمیه‌های المپیک خواهد بود یا خیر؟
هر چند برخی موافقان برگزاری رقابت‌های جهانی معتقدند می‌توان این مسابقات را در اوزان غیرالمپیکی برگزار کرد تا کشتی‌گیران محروم از حضور در المپیک بتوانند با حضور در رقابت‌های جهانی، همچنان در کورس رقابت باقی بمانند و به دلیل تعویق المپیک از میادین بین‌المللی محروم نشوند.
البته این اما و اگرها در حالی درباره برگزاری رقابت‌های جهانی ۲۰۲۰ مطرح است که تقریبا همه کشورهای دنیا با موج دوم و سوم ویروس کرونا دست به گریبان هستند و اصلا معلوم نیست این بلاتکلیفی، چه زمانی پایان می‌یابد.
متولیان کشتی ایران نیز همچنان امیدی به برگزاری رقابت‌های جهانی در سال ۲۰۲۰ ندارند و معتقدند برپایی چنین رویدادی با توجه به تعطیلی چند‌ماهه اردوهای تیم ‌ملی و دوری کشتی‌گیران از تمرینات مطلوب، هیچ توجیه و دستاورد مثبتی نخواهد داشت.

Page Generated in 0/0052 sec