printlogo


کد خبر: 220726تاریخ: 1399/3/27 00:00
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چرخه اتهام ـ بازرسی را بار دیگر فعال کرده است
آژانس انتخاباتی ترامپ
* هدف دولت آمریکا از افزایش فشارها متقاعد کردن ایران به مذاکره با ترامپ در آستانه انتخابات آمریکاست

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته با اتهام‌زنی به ایران مدعی شد تهران اجازه بازرسی از برخی مکان‌ها را به آژانس نمی‌دهد. دومینوی اتهام‌زنی سازمان‌های بین‌المللی علیه ایران در هفته‌های اخیر، نشان می‌دهد این سازمان‌ها تحت فشار آمریکا در حال ایفای نقش خود در راستای تحقق سناریوی ایالات متحده برای کشاندن ایران پای میز مذاکره با ترامپ هستند.
به گزارش «وطن امروز»، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در نشست شورای حکام مدعی شد: «با نگرانی جدی می‌گویم بیش از 4 ماه است ایران به ما اجازه دسترسی به 2 مکان را نداده و حدود یک سال است در مباحثات محتوایی جهت شفاف‌سازی سوالات ما مرتبط با مواد هسته‌ای احتمالی و فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای اعلام‌نشده مشارکت نکرده است». 
گروسی در ادامه ادعاهای خود افزود: «این امر بر توانایی آژانس برای پاسخ‌ به سوالات و اطمینان دادن درباره نبود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام‌نشده در این مکان‌ها در تهران، تاثیر منفی گذاشته است».
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان از ایران خواست به همکاری فوری و کامل با آژانس اتمی بازگردد و امکان دسترسی مناسب به این مکان‌ها را فراهم کند.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به ادعای مدیرکل آژانس علیه ایران در توئیتر خود نوشت: «ایران دسترسی را رد نکرده، بلکه تاکنون این دسترسی را فراهم نکرده است. این تفاوت دارد. ایران حق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را زیر سوال نبرده و برای ادامه رایزنی‌ها آماده است».
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به ادعای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: آژانس بر مبنای ادعای جاسوسی رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو، موضوعی را که بسته شده است باز می‌کند؛ این جای تاسف دارد. متاسفیم که آژانس به جای اتکا به مدارک متقن و نگاه به همکاری‌های سطح بالای ایران با این سازمان، به ادعاهای رژیمی می‌پردازد که خصومتش با مردم و نظام ایران و خطری که برای عرصه بین‌الملل دارد بر همگان مشخص است.
موسوی ادامه داد: ما به آژانس توصیه می‌کنیم در این زمینه قدری آینده‌نگری داشته باشد و مبنای سوالات خود را مسائل دقیق‌تر و قانونی‌تر قرار دهد، نه ادعاهای یک رژیم که مدعی است از طریق جاسوسی به آنها دست پیدا کرده است.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی اتهامات خود علیه ایران را مطرح کرد که «لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» مستقر در بروکسل روز جمعه در صفحه توئیتر خود از تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه‌ای علیه ایران از طریق نشست روز دوشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده بود. 
در هفته‌های اخیر مقامات آمریکایی در اظهار‌نظرهای گوناگون مدام به تکرار کلیدواژه «مذاکره» پرداخته‌اند. برایان هوک، مسؤول امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ۱۹ ماه مه در سخنانی اظهار داشت: «اکنون بیش از 3 سال است که ما از طریق دیپلماسی و بازدارندگی با ایران مقابله کرده‌ایم. مقامات ایران حالا تنها یک راه ‌دارند: یا با پرزیدنت ترامپ مذاکره کنند یا فروپاشی اقتصادی را مدیریت کنند».
رونمایی جمهوری‌خواهان کنگره از بسته تحریمی جدید علیه ایران را هم می‌توان در همین راستا تحلیل کرد. جمهوری‌خواهان چهارشنبه گذشته در حالی از این بسته تحریمی رونمایی کردند که آن را بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ آمریکا علیه جمهوری اسلامی خواندند، اگر چه بنا بر نظر کارشناسان، مفاد این بسته هیچ سیاست جدیدی را دربرنگرفته و همه موارد پیشنهادی آن پیش از این علیه ایران اعمال و ناکارآمدی آن مشخص شده است. 
از سوی دیگر، در صورت انفعال مقامات دولتی، شیوه در پیش گرفته شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منجر به دور جدید گفت‌وگوها میان ایران و نمایندگان آژانس می‌شود که در نهایت بازدید از اماکن سری ایران را به دنبال دارد. در گذشته دولت روحانی تحت فشار  آژانس اجازه ورود بازرسان آژانس به مراکز سری نظامی را صادر کرد. بازرسان آژانس در نظارت‌های خود به موارد مشکوکی برنخوردند و نتیجه این نظارت‌ها در گزارش فصلی مدیرکل منتشر شد، با این حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشار آمریکا هر ادعایی علیه ایران از سوی کشورهای دیگر و حتی رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار می‌دهد. در همین راستا، مقامات رژیم صهیونیستی بدون هیچ سند قابل قبولی مدعی شدند برخی مکان‌ها در ایران مشکوک هستند. مدیرکل آژانس نیز بدون ارائه اسناد و دلایل معتبر، اماکن اعلام شده از سوی رژیم صهیونیستی را به عنوان اماکن مشکوک در نظر گرفته و از ایران درخواست کرد امکان بازرسی از این اماکن را برای ناظران آژانس فراهم آورد. به بیان دیگر، آژانس از فرصت نظارت‌ها برای رفع ابهام‌ها استفاده نمی‌کند، بلکه نظارت‌ها را مقدمه نظارت‌های بیشتر و دسترسی به اماکن سری قرار می‌دهد. در واقع آژانس از ابزار نظارت در خدمت سیاست کشوری چون آمریکا و دولتی مانند رژیم غاصب صهیونیستی به منظور سنگین کردن پرونده اتهامی ایران و دسترسی به افراد و اماکن بیشتر، استفاده می‌کند. 
 
* سازمان‌های آمریکایی
دور جدید تلاش‌های آمریکا با هدف تحت فشار گذاشتن بیشتر ایران به بهانه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی از ماه گذشته آغاز شد. مقامات آمریکایی به دنبال آن هستند پیش از زمان رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اواخر مهر‌ماه سال جاری با تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد این تحریم‌ها را تمدید کنند.
در همین راستا، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در مراسم افتتاحیه‌ اجلاس حمایت از صهیونیست‌ها (AJC) اعلام کرد: «سیاست فشار بر ایران را ادامه می‌دهیم». وی همچنین افزود: ما فشار بر ایران را تا زمانی که این کشور رفتار معمول از خود نشان دهد و از تهدید همسایگان خود دست بردارد، ادامه می‌دهیم. این اظهار نظر مایک پمپئو یکی از ده‌ها اظهار نظر او در چند مدت اخیر است که نشان می‌دهد به حداکثر رساندن فشارها علیه ایران به منظور تغییر رفتار ایران تنها راهبرد آمریکا در برابر جمهوری اسلامی است.
 آمریکایی‌ها که قصد دارند پازل افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی را با جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران تکمیل کنند، سعی دارند با زد و بند پشت پرده با سازمان‌های بین‌المللی این رویای خود را تحقق بخشند. 
ادعاهای اخیر آنتونیو گوترش علیه ایران نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است. در حالی که آمریکایی‌ها ماه‌هاست تلاش خود را آغاز کرده‌اند تا با اتهام‌زنی به ایران مبنی بر نقض قطعنامه 2231 مانع لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران شوند، ناگهان دبیرکل سازمان ملل در  گزارشی ۱۴ صفحه‌ای به شورای امنیت، منشأ موشک‌های مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی و فرودگاه‌های سعودی در سال گذشته را ایرانی دانسته و اعلام کرده این مسأله می‌تواند مغایر تحریم‌های تسلیحاتی قطعنامه 2231 باشد! این ادعای گوترش در نقطه مقابل اظهارات قبلی او است. دبیرکل سازمان ملل متحد ۱۹ آذرماه 98 در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرده بود قادر نیست «به طور مستقل تایید کند» موشک‌ها و پهپادهای مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی عربستان در شهریور «منشأ ایرانی» داشته است و تهران را از اتهامات کشورهای غربی مبرا دانسته بود. وزارت امور خارجه نیز در بیانیه خود درباره ادعاهای گوترش علیه ایران، رفتار وی را در چارچوب همکاری با آمریکا برای تحقق خواست ایالات متحده در عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران تحلیل کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه تاکید شده است: «جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای دبیرخانه سازمان ملل متحد که به نظر می‌رسد تحت فشارهای سیاسی رژیم‌های آمریکا و عربستان صورت گرفته، مراتب نگرانی عمیق خود را در قبال استفاده ابزاری از دبیرخانه سازمان ملل متحد برای اهداف سیاسی ابراز می‌دارد». وزارت امور خارجه در ادامه خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران قویا به دبیرخانه سازمان ملل متحد توصیه می‌کند در سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران حرکت نکرده و با تهیه گزارش‌هایی که هیچ محمل قانونی ندارند، به این روند خطرناک کمک نکند. آمریکا خود بزرگ‌ترین ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و هیچ‌کس نمی‌تواند دامان آن کشور را از نقض گسترده قوانین بین‌المللی مبرا سازد».

Page Generated in 0/0124 sec