printlogo


کد خبر: 220747تاریخ: 1399/3/31 00:00
استقلال با مشکلات فراوان و مصدومیت های متوالی لیگ را شروع می کند
رباط ها در صلیب

زهره فلاح زاده:  لیگ برتر ایران پس از تعطیلی 3 ماهه قرار است از ۴ روز دیگر، یعنی چهارم تیر‌ماه با دیدار معوقه فولاد - استقلال آغاز شود اما برای انجام این بازی مشکلاتی پیش رو است. 
یکی از این مشکلات بازی در اهوازی است که به دلیل شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد. اهوازی که حتی از پایتخت ایران به مراتب شرایط بدتری دارد و حال و هوایش فرقی با دوران اوج کرونا در کشور ندارد. دورانی که مسابقات لغو و تعطیل شده بود و مردم نمی‌توانستند براحتی از خانه خارج شوند. اما حالا قرار است این بازی به هر نحوی که شده در این شهر پرخطر برگزار شود. اینکه چه بلایی سر ۲ تیم‌ در فرودگاه‌، هتل‌ و ورزشگاه‌ می‌آید، نگرانی این روزهای همه هواداران و حتی اعضای تیم‌ها شده است. 
زمانی که هواداران براحتی به محل تمرین می‌روند و پیش از ورود به زمین، با بازیکنان و مربیان عکس یادگاری می‌گیرند، چطور مسؤولان می‌توانند مراقب رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان مسابقه آن هم در اهوازی که استقلال طرفداران پر‌شمار دارد، باشند؟
غیر از محل بازی، استقلال هنوز بازی‌ها شروع نشده در کمتر از یک هفته، ۲ بازیکنش را به دلیل پارگی رباط صلیبی از دست داده‌ است، البته قابل پیش‌بینی بود که پس از تعطیلات ۳ ماهه، بازیکنان زیر بار فشار سنگین تمرینات کمر خم کنند و با مصدومیت‌های سخت روبه‌رو شوند. به هر حال لیگی که قرار بود اردیبهشت‌ماه به پایان برسد، قرار است تا مرداد‌ماه ادامه پیدا کند. این یعنی بیش از یک سال تمرین مداوم بازیکنان آن هم تنها در یک فصل. به طور قطع این حجم تمرین متوالی به بازیکنان آسیب می‌رساند و خواه ناخواه مصدومیت‌هایی را برای تیم‌ها به همراه می‌آورد. 
رضا آذری، هافبک جوان و مرتضی تبریزی، مهاجم بخت‌برگشته آبی‌ها، هفته گذشته رباط صلیبی پاره کردند و حالا ۶ ماه از میادین دور خواهند بود. 
فرشید اسماعیلی و میلاد زکی‌پور دیگر بازیکنان استقلال هم مصدوم هستند و ممکن است به بازی با فولاد نرسند. گفته می‌شود شیخ دیاباته، مهاجم خارجی آبی‌ها هم شرایط بازی در ۹۰ دقیقه را به دلیل اضافه‌وزن ندارد. 
این یعنی شرایط استقلال نه‌تنها به دلیل منطقه پرخطر اهواز، بلکه به دلیل مصدومیت پی‌در‌پی بازیکنانش، چندان جالب نیست. 
البته مصدومیت بازیکنان از ناحیه رباط صلیبی تنها گریبانگیر استقلال نشده و تیم پرسپولیس هم در همان روزهای اول تمرینات مجدد، محمد انصاری، مدافع خود را به همین شکل از دست داد. این بدان معناست که تیم‌های لیگ برتری کار سختی در طول این یک ماه پیش رو خواهند داشت و ممکن است از این دست مصدومیت‌ها را بیشتر از هر فصل دیگری شاهد باشند. 
تیمی مثل استقلال که ۴ روز دیگر بازی دارد، همچنان در نوبت صبح به کار با وزنه می‌پردازد و از فاز بدنسازی خارج نشده است. این یعنی آبی‌ها هنوز آمادگی کامل برای انجام مسابقات را ندارند. بدیهی است تمرینات فشرده در زمان مسابقات فشرده، آسیب‌های بیشتری هم به بازیکنان خواهد زد و شاید بزودی لیست مصدومان استقلال و حتی دیگر تیم‌ها بیش از پیش هم شود. 
البته آبی‌ها رکورددار پارگی رباط صلیبی در یک فصل هم هستند. ۴ بازیکن تیم در این فصل، از این ناحیه مصدوم شده‌اند و این یعنی برنامه تمرینی و نحوه بدنسازی هم چندان در این تیم مناسب نبوده است. تا جایی که دکتر ستوده، پزشک استقلال هم پس از مصدومیت تبریزی طی مصاحبه‌ای با سایت رسمی باشگاه، اینگونه به مربی بدنساز استقلال کنایه می‌زند: «به همکاران عزیزمان در بخش بدنسازی و آمادگی جسمانی یادآور می‌شوم با توجه به شرایط خاص این دوره، تمرینات بدنسازی ویژه برای جلوگیری از مصدومیت‌ها طراحی و اجرا شود».
حال و روز استقلال به گونه‌ای شده که هر روز باید دعا کنیم در تمرینات یا بازی‌های تدارکاتی، بازیکنان از مصدومیت جان سالم به در ببرند. 
استقلالی‌ها در صورت پیروزی مقابل فولاد به رده دوم جدول تکیه خواهند زد و به همین دلیل این دیدار معوقه برای آبی‌ها بیش از هر دیدار دیگری حائز اهمیت است. باید دید این تیم می‌تواند از پس مشکلات ریز و درشتش بربیاید یا نه.
 
* مصاحبه جنجالی پزشک استقلال حذف شد
مصاحبه پزشک تیم فوتبال استقلال از روی کانال اطلاع‌رسانی این باشگاه حذف شد. روز پنجشنبه دکتر کاوه ستوده در مصاحبه‌ای که با کانال اطلاع‌رسانی این باشگاه داشت، نسبت به نحوه تمرینات علی ربانی اعتراض کرد و در واکنش به مصدومیت مرتضی تبریزی گفت: کارهای درمانی بلافاصله روی مرتضی تبریزی انجام شده و بزودی گزارش تکمیلی درباره وضعیت او منتشر می‌شود، ضمناً به همکاران عزیزمان در بخش بدنسازی و آمادگی جسمانی نیز یادآور می‌شود با توجه شرایط خاص این دوره، تمرینات بدنسازی ویژه برای جلوگیری از مصدومیت‌ها طراحی و اجرا شود. البته این اظهار نظر ستوده که سر و صدای زیادی ایجاد کرد، چند ساعت بیشتر روی کانال اطلاع‌رسانی این باشگاه نماند و از روی خروجی آن حذف شد. پیش‌بینی می‌شد مجیدی نسبت به اظهارنظر یکی از اعضای گروه پزشکی این باشگاه واکنش نشان دهد. مجیدی در اینستاگرامش در واکنش به این موضوع نوشت: با اطمینان می‌توانم بگویم علی ربانی، بهترین، علمی‌ترین و باسوادترین مربی بدنسازی است که در دوران حرفه‌ای ورزشی‌ام دیده‌ام. 
***
[آبی‌ها هنوز تلفات می‌دهند]
3 ماه پیش که استقلال درگیر لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا بود، بازیکنان زیادی از این تیم به ‌خاطر مصدومیت به کلینیک دکتر نوروزی مراجعه می‌کردند؛ اتفاقی که حالا و به شکلی دیگر در حال تکرار است. بعد از مصدومیت رضا آذری از ناحیه رباط‌ صلیبی، میلاد زکی‌پور و مرتضی تبریزی جدیدترین مصدومان استقلال هستند که مصدومیت مهاجم آبی‌ها جدی به نظر می‌رسد و خبرهای غیر‌رسمی خبر از پارگی رباط مرتضی تبریزی می‌دهد. جدا از ماجرای آذری که چند روز پیش رباط پاره کرد، حالا زکی‌پور هم دچار مصدومیت شدید شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که فرشید اسماعیلی هم طی روزهای گذشته جزو مراجعه‌کنندگان به کلینیک دکتر نوروزی بوده و از طرف دیگر هنوز وضعیت بدنی دیاباته برای همراهی استقلال مشخص نیست. اینکه دیاباته به بازی‌های اول استقلال برسد یا نه معلوم نیست اما آنطور که به نظر می‌رسد، اگر رقابت‌ها شروع شود، ممکن است تعداد مصدومان استقلال بالاتر هم برود. در چنین شرایطی، مصاحبه پزشک استقلال با رسانه رسمی این باشگاه یک نکته مهم داشته که اختلاف بین تیم پزشکی و تیم بدنسازی استقلال را آشکار کرده است. دکتر ستوده در بخشی از صحبت‌هایش گفته است: «به همکاران عزیزمان در بخش بدنسازی و آمادگی جسمانی یادآور می‌شوم با توجه به شرایط خاص این دوره، تمرینات بدنسازی ویژه برای جلوگیری از مصدومیت‌ها طراحی و اجرا شود». دکتر ستوده با گفتن این حرف‌ها به نقش فوق‌العاده مهم علی ربانی اشاره کرده است؛ مربی بدنسازی که با نظر فرهاد مجیدی به استقلال اضافه شد و بعضی‌ها این انتقاد را از او مطرح کرده‌اند که تمریناتش طوری بوده که باعث بالا رفتن تعداد مصدومان شده است. به نظر می‌رسد منظور پزشک استقلال از بیان این صحبت‌ها، توصیه به بدنساز تیم جهت طراحی تمرینات مخصوص تیمی بوده که بازیکنانش نزدیک به ۸۰ روز از تمرین گروهی دور بوده‌اند و مشخص نیست در این مدت تا چه حد، سبک زندگی‌شان مثل دورانی بوده که مسابقات به صورت منظم برگزار شده است. تیم پزشکی استقلال در ماه‌های گذشته بارها خواهان این مسأله شده که در صورت امکان مانند باشگاه‌های بزرگ اروپایی، بازیکنان را در طول روز به صورت مداوم مانیتور کند تا در جریان سبک زندگی آنها باشد؛ درخواستی که تا امروز محقق نشده و شاید اگر این اتفاق رخ داده بود، خروجی تمرینات استقلال چیزی جز تعداد بالای مصدومان این تیم بود.

Page Generated in 0/0056 sec