printlogo


کد خبر: 220755تاریخ: 1399/3/31 00:00
انتشار بخش‌هایی از کتاب مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، ترامپ را وارد بحران کرده است
رونمایی اندرونی
* افشاگری‌های بولتون چه اندازه می‌تواند بر نتیجه انتخابات آمریکا تأثیر بگذارد؟

محورهای منتشر شده از کتاب بولتون
• بی‌اطلاعی رئیس‌جمهور از چگونگی اداره کاخ سفید
• درخواست از رئیس‌جمهور چین برای کمک به روند پیروزی ترامپ
• اگر تحقیقات استیضاح از اوکراین فراتر می‌رفت نتیجه متفاوت ‌بود.
• مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در جریان دیدار سال ۲۰۱۸ ترامپ با رهبر کره‌شمالی روی تکه کاغذی درباره ترامپ نوشت: چقدر مزخرف می‌گوید.
• پومپئو از شدت سرخوردگی از کارهای ترامپ به استعفا فکر کرده بود.
• ترامپ پشت هر دیواری یک توطئه می‌دید.
• ترامپ معتقد بود خبرنگار باید یا منبع مطلع خود را افشا کند یا به زندان برود. 
• به باور ترامپ خبرنگاران آدم‌های آشغالی هستند و باید اعدام شوند. 
• پوتین قاطع و باهوش است و درک کرده ترامپ رقیب قدری نیست، تصور نمی‌کنم ترامپ اسباب نگرانی او باشد.
***
گروه بین‌الملل: از دوستی تا دشمنی؛ از آشنایی تا یک دنیا هجمه و توهین...؛ این خلاصه ماجرای ترامپ و بولتون است. ترامپ افراد بسیاری را در 4 سال ریاست‌جمهوری خود به کاخ سفید آورد؛ از آنها تمجید کرد و بعد با دلیل و بی‌دلیل آنها را بیرون کرد اما هیچ کدام از این افراد به اندازه جان بولتون برای ترامپ پردردسر نبوده‌اند. 
بولتون به لحاظ نحوه تفکر و سلیقه سیاسی نزدیک‌ترین فرد به ترامپ در چند سال گذشته بود که حضورش در کاخ سفید بر تندروی‌های ترامپ افزود و خروجش بر دردسرهایش. 
بزرگ‌ترین دردسر بولتون در چند ماه گذشته خبر انتشار کتابش بود که کاخ سفید ابتدا تلاش کرد مانع چاپ آن به بهانه وجود مطالب محرمانه در آن شود و حالا با شمارش معکوس برای پخش عمومی این کتاب، نسخه‌هایی از آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و چند صد هزار نسخه از آن در اختیار پخش‌کننده‌های کتاب در آمریکا قرار دارد تا با آغاز زمان پخش به مخاطبان عرضه شود. 
کاخ سفید سعی دارد مانع رسیدن کتاب به قفسه کتابفروشی‌ها شود. وزارت دادگستری آمریکا 3 روز پیش خواستار دستوری اضطراری برای جلوگیری از انتشار کتاب شد. این کتاب ۵92 صفحه‌ای به نام «اتاق حوادث» قرار است 3 روز دیگر پخش شود. واشنگتن‌پست نوشت که به کتاب ۵۹۲ صفحه‌ای بولتون دست یافته و مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در این کتاب تمرکز زیادی بر مسائل و تصمیم‌های سیاست خارجی از اوکراین و ونزوئلا گرفته تا کره‌شمالی و ایران دارد. بر اساس آنچه رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، کتاب بولتون دارای مطالب حساسی است که هر کدام از آنها در سال انتخابات و در میانه بحران کرونا و اعتراضات سیاه‌پوستان می‌تواند بحران تازه‌ای برای ترامپ بیافریند. بولتون در واکنش به محرمانه بودن مطالب کتابش گفته این کتاب هیچ چیز محرمانه‌ای ندارد. بر اساس آنچه رسانه‌ها نوشته‌اند، بولتون در این کتاب استدلال کرده مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت دموکرات‌ها باید گستره تحقیقات استیضاح خود علیه ترامپ را از تحقیق درباره دخالت دادن اوکراین در مسائل داخلی ایالات متحده فراتر می‌برد. 
 
* چرا این کتاب مهم است؟
در چند سالی که نام ترامپ به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و بعد رئیس‌جمهوری آمریکا طرح شده، آنقدر داستان‌های عجیب و غریب از زندگی شخصی و کاری و دوران ریاست‌جمهوری وی شنیده‌ایم که تقریبا هیچ چیزی ما را غافلگیر نمی‌کند. با این حال اما تکاپوی ترامپ برای جلوگیری از انتشار این کتاب چند دلیل می‌تواند داشته باشد:
 1- نویسنده کتاب از رگ گردن به ترامپ و تصمیماتش در کاخ سفید نزدیک‌تر بوده و کسی نمی‌تواند منکر نزدیکی فوق‌العاده بولتون به ترامپ باشد. 2- امسال، سال انتخابات آمریکاست. ترامپ هم‌اکنون در 2 جبهه کرونا و اعتراضات ضدنژادپرستی در حال نبرد است تا اوضاع را به سود خود برگرداند. نظرسنجی‌های انتخاباتی سر سازش با وی ندارند و او فقط حفظ ظاهر می‌کند. درگیری در جبهه سوم یعنی پاسخ به تک‌تک اتهامات مطرح شده در کتاب بولتون برای وی می‌تواند دردسری حتی بزرگ‌تر از کرونا و اعتراضات اخیر ایجاد کند.
 
* درخواست از چین
یکی از جنجالی‌ترین بخش‌های این کتاب افشای درخواست‌های دونالد ترامپ از رئیس‌جمهوری چین برای کمک به روند انتخاب دوباره وی در انتخابات سال جاری میلادی است. بر اساس این گزارش، ترامپ از رئیس‌جمهوری چین خواسته که با خرید محصولات کشاورزی بیشتر از آمریکا، به پیروزی وی در انتخابات کمک کند. بولتون نوشته است که ترامپ ژوئن ۲۰۱۹ در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن دیداری با رئیس‌جمهوری چین داشته و این درخواست را در آن دیدار مطرح کرده است. ترامپ در آن دیدار به شی گفته بود که اگر چین محصولات کشاورزی بیشتری از کشاورزان آمریکایی بخرد به شانس پیروزی وی در انتخابات کمک خواهد کرد. بولتون نوشت که شی نزد ترامپ از کسانی که در آمریکا از چین انتقاد می‌کنند گلایه کرده بود. بولتون نوشت: ترامپ فوراً تصور کرده که منظور شی، دموکرات‌هاست. ترامپ نیز با تأیید این موضوع گفت که خصومت زیادی در میان دموکرات‌ها نسبت به چین وجود دارد. بولتون افزود: ترامپ سپس در کمال تعجب بحث را به انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا کشاند و به قابلیت اقتصادی چین برای تأثیرگذاری بر مبارزات انتخاباتی آمریکا اشاره کرد و از شی خواست تا پیروزی وی را تضمین کند. به نوشته بولتون، ترامپ همچنین به رئیس‌جمهوری چین گفته بود که مردم آمریکا مشتاق هستند قانون اساسی تغییر پیدا کند تا وی بیش از 2 بار رئیس‌جمهوری آمریکا شود. 
 
* حمله باحال به ونزوئلا!
ونزوئلا این روزها یکی از چالش‌های سیاست خارجی آمریکاست. تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه این کشور توسط ایران به چالش کشیده شده و آمریکا با وجود تلاش فراوان هنوز نتوانسته اقدامی علیه رئیس‌جمهور قانونی این کشور انجام دهد. بولتون در بخشی از خاطرات خود افشا می‌کند حمله به ونزوئلا بارها در کلام ترامپ شنیده شده و وی از آن سخن گفته است. بولتون در کتابش به برخی اظهارات عجیب رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرده و نوشته است ترامپ حمله احتمالی به ونزوئلا را «باحال» توصیف کرده و گفته این کشور در حقیقت بخشی از ایالات متحده آمریکاست!
 
* درخواست از آبه شینزو 
حضور کوتاه مدت آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن در تهران از سوی برخی رسانه‌ها با هدف وساطت میان ایران و آمریکا تفسیر شد. حالا جان بولتون در کتاب خود بر این موضوع مهر صحت زده و نوشته است: ترامپ از آبه شینزو خواسته بود به وی کمک کند که به توافقی با ایران دست پیدا کند. در بخش‌های مرتبط با ایران، بولتون همچنین از امیدواری فراوانش برای حمله ترامپ به ایران بعد از سرنگون کردن پهپاد آمریکایی سخن گفته است که البته ترامپ به دلیل تبعات بالای آن برای آمریکا از این اقدام منصرف شد. 
 
* بی‌اطلاعی ترامپ از مهم‌ترین موضوعات
یکی از نکات مورد اشاره در کتاب بولتون، افشای بی اطلاعی ترامپ از روندهای اداری ساده کاخ سفید تا مهم‌ترین موضوعات مرتبط با امنیت ملی آمریکاست. در یکی از اشارات این کتاب بولتون نوشته است: دونالد ترامپ در دیداری که با «ترزا می» ‌نخست‌وزیر پیشین انگلیس داشته از او پرسیده است «آیا شما قدرت هسته‌ای هستید؟»؛ پرسشی که از نظر بولتون لحن شوخی نداشت. به گزارش گاردین، بولتون گفته است ترامپ نمی‌دانست بریتانیا سلاح‌ هسته‌ای دارد. مطلع نبودن ترامپ از توان هسته‌ای نزدیک‌ترین همپیمان آمریکا یکی از نمونه‌های فراوانی است که بولتون در کتابش درباره بی‌سوادی رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسائل ژئوپلیتیک به آن اشاره کرده است. بولتون جلسه‌ای را در سال ۲۰۱۸ به یاد می‌آورد که «ترزا می» ‌نخست‌وزیر وقت انگلیس در آن حضور داشت. در این جلسه یکی از مقام‌های بریتانیایی به انگلیس به عنوان قدرت هسته‌ای اشاره می‌کند. ترامپ در لحنی که به باور بولتون رنگ و بوی شوخی نداشت، می‌پرسد: مگر شما هم قدرت هسته‌ای هستید؟
 
* ترامپ دروغ می‌گوید
شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» اعلام کرد مصاحبه‌ای با مشاور سابق امنیت ملی آمریکا انجام داده و وی ترامپ را به دروغگویی متهم کرده است. این شبکه بخش‌های کوتاهی از این مصاحبه را پخش و اعلام کرد نسخه کامل آن یکشنبه پخش خواهد شد. «مارتا راداتس» خبرنگار ای‌بی‌سی که این مصاحبه را انجام داده، از بولتون می‌پرسد آیا رئیس‌جمهور دروغ می‌گوید؟ بولتون نیز جواب می‌دهد: بله! دروغ می‌گوید و این اولین بارش نیست.
 
* آخرین تلاش‌های ترامپ برای منتشر نشدن کتاب
ترامپ در چند روز گذشته و با افشای جزئیات کوچکی از خاطرات بولتون عرصه را بر خود تنگ دیده و به دنبال راهی برای جلوگیری از توزیع کتاب وی است. وی هفته پیش به خبرنگاران گفت: من هر محاوره‌ای را که به عنوان رئیس‌جمهور داشته‌ام، کاملا محرمانه می‌دانم. این یعنی اگر او کتابی نوشت و کتاب منتشر شد، قانون را نقض کرده و فکر می‌کنم با مشکلات قضایی روبه‌رو خواهد شد.
دونالد ترامپ همچنین در توئیت جدیدی با احمق و جنگ‌طلب توصیف کردن جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی خود، نوشت: کتاب او پر از اکاذیب و روایت‌های جعلی است. وی با ملقب کردن بولتون به فردی دیوانه، درباره بخش‌هایی از کتابش که روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر کرده است، نوشت: کتاب جان بولتون دیوانه پر از دروغ و اخبار جعلی است. تا وقتی او را اخراج نکرده بودم، از من خوب می‌گفت. او یک احمق کسل‌کننده و ناراضی است که فقط دنبال جنگ است. هرگز راه‌حلی نداشت. منزوی شده بود و خوشبختانه از شرش خلاص شدیم. عجب آدم احمقی.
دونالد ترامپ همچنین عصر پنجشنبه در پیامی توئیتری نوشت: وقتی جان بولتون خل‌وضع در مصاحبه‌ای به صورتی احمقانه گفت در حال بررسی مدل لیبی برای کره‌شمالی است، همه چیز به هم ریخت. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی که بخوبی داشتیم با او کنار می‌آمدیم، مثل موشک‌هایش خشمگین شد و درست هم بود.
 
* پمپئو: نخوانده‌ام اما اباطیل است
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم در پیامی توئیتری در واکنش به انتشار کتاب خاطرات بولتون با بیان اینکه این کتاب را نخوانده است، نوشت: اما با توجه به گزیده‌های آن که منتشر شده، جان بولتون مشتی دروغ، مطالب نیمه‌درست کاملا تحریف شده و اباطیل آشکار منتشر می‌کند. پمپئو افزود: هم ناراحت‌کننده و هم خطرناک است که نقش نهایی بولتون، خائنی شده است که با نقض اعتماد مقدس مردم به او به آمریکا آسیب می‌زند.
 
* توفان در راه است؟
واکنش‌ها به کتاب بولتون تازه آغاز شده است و همانگونه که پیش‌بینی می‌شد توفان بزرگی پیش‌بینی می‌شود. راز نگرانی‌های ترامپ از پایان این ماجرا را باید در لابه‌لای سطور کتاب جست‌وجو کرد.
***
[دلیل مخالفت نهادهای داخلی آمریکا با انتشار کتاب بولتون]
دکتر فؤاد ایزدی، استاد دانشگاه تهران و متخصص مسائل آمریکا در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» درباره چرایی اهمیت کتاب بولتون و دلیل ممانعت ترامپ و کاخ سفید از انتشار آن گفت: انتشار کتاب جان بولتون از سوی 2 نهاد داخلی آمریکا با مخالفت مواجه شده است. ترامپ و کاخ سفید نگران این هستند که افشای برخی رازها توسط مشاور سابق امنیت ملی ترامپ موجب کاهش اقبال عمومی به رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات نوامبر شود، چرا که بولتون در این کتاب پشت پرده برخی مسائل مثل معامله ترامپ با چین در زمینه افزایش تولید محصولات کشاورزی برای ایالت‌هایی که وی در آنها شانس بیشتری برای پیروزی داشت را مطرح کرده است. از آنجا که بولتون یک جمهوری‌خواه تمام‌عیار است، نه کاخ سفید و نه حامیان وی نمی‌توانند این مطالب را اظهارنظر ساده یا اطلاعات به دست آمده توسط لابی‌های دموکرات عنوان کنند. بخش دیگری که مخالف انتشار کتاب بولتون است، برخی سازمان‌های امنیتی - اطلاعاتی آمریکا هستند. این نهادها نگران این هستند که انتشار کتاب منجر به افشا شدن ترفندهای محرمانه آمریکا در روابط خارجی شود. به عبارت دیگر مطالعه دقیق این کتاب می‌تواند نگاه تازه‌ای به تحلیلگران در زمینه رفتارشناسی حاکمیت در آمریکا بدهد.

******

افشاگری‌های بولتون چه اندازه می‌تواند بر نتیجه انتخابات آمریکا تأثیر بگذارد؟

ثمانه اکوان: ماه‌هاست کاخ سفید ترامپ در حال جدال با «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی این کشور بر سر انتشار کتابش درباره حوادث اتفاق افتاده در کاخ سفید در طول دوره ریاست‌ جمهوری ترامپ است. مسائل جالب ‌توجهی در این کتاب مطرح شده که هر کدام به مرور زمان در حال افشا شدن است. از زمانی که کاخ سفید در هنگامه استیضاح ترامپ، درخواست ممانعت از انتشار کتاب جان بولتون را مطرح کرد تا هم‌اینک که کتاب در سراسر کتاب‌‌فروشی‌های آمریکا توزیع شده و در بخش پیش‌فروش سایت آمازون قرار گرفته و منتظر تأیید نهایی برای در دسترس مردم قرار گرفتن است، یک مسأله در بحث‌های رسانه‌ای به بحث روز تبدیل شد: آیا همان‌طور که در شایعات و صحبت‌های پیشین جان بولتون مطرح شده بود، ماجرای اوکراین و درخواست ترامپ از رئیس‌جمهور این کشور برای کمک به انتخاب شدن دوباره او در انتخابات سال 2020 صحت دارد؟ و آیا آنطور که اخیرا بیان شده ترامپ از «شی جین پنگ» رئیس‌جمهور چین نیز همین خواسته را داشته تا کمک کند او در انتخابات پیش رو برنده میدان باشد؟ این مسائل اما به نظر می‌رسد در مقابل موضوعات عمیق‌تر دیگر در درون کاخ سفید، مسائلی پیش پا افتاده باشد که به درد بخشی از مطبوعات عامه آمریکا و سراسر دنیا می‌خورد. بحث مهم‌تر و اصلی در این میان که توسط این کتاب می‌تواند روشن شود، حوزه اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا و مافیایی است که او در درون کاخ سفید برای باقی ماندن در قدرت و اعمال آن بر مردم این کشور و کشورهای دیگر در سراسر دنیا ایجاد کرده است. 
نکته جالب درباره کتاب جنجالی بولتون این است که این کتاب اگر چه به ‌صورت رسمی هنوز منتشر نشده و کاخ سفید بنا دارد جلوی توزیع آن در کتاب‌‌فروشی‌ها را بگیرد اما رسانه‌های آمریکایی هر کدام به نسخه‌ای یا بخش‌های مهم این کتاب دسترسی پیدا کرده‌اند و حالا منتشر نشدن کتاب هم نمی‌تواند تأثیری بر روند انتقال اطلاعات این کتاب از طریق رسانه‌ها بگذارد. بر همین اساس بلومبرگ خبر داده است مهم‌ترین بخش این کتاب چگونگی سوءاستفاده شخص رئیس‌جمهور ایالات ‌متحده از وزارت دادگستری این کشور برای ‌پیش بردن اهداف شخصی و انتخاباتی‌اش در سراسر دنیا است. بر این اساس به نظر می‌رسد ترامپ بارها به رهبران جهان از جمله رؤسای‌جمهور ترکیه و چین قول داده است از نفوذ خود در دستگاه قضایی ایالات‌متحده استفاده کرده و مانع اعمال قانون بر برخی شرکت‌های این کشورها شود. به ‌طور مثال او به رجب طیب اردوغان در حاشیه اجلاس جی 20 گفته بود معتقد است بانک ترکیه که متهم به دور زدن تحریم‌های ایران شده بود، کاملا بی‌گناه است و قول داده بود همه ‌چیز را تحت کنترل گرفته و اجازه نمی‌دهد حکم دستگاه قضایی آمریکا علیه این بانک اجرایی شود. با این ‌حال بعد از حمله ترکیه به بخش‌هایی از سوریه که بشدت با مخالفت دولت آمریکا مواجه شد، ترامپ از این نظر خود برگشت و دستگاه قضایی ایالات ‌متحده علیه «هالک بانک» ترکیه اعلام جرم کرد. ترامپ همچنین در مذاکرات تجاری که با چین داشته عنوان کرده است از سیستم قضایی آمریکا و حکم‌هایی که علیه شرکت‌های ارتباطی چین از جمله شرکت ارتباطی ZTE می‌دهد، استفاده می‌کند تا در این مذاکرات رأی و نظر نهایی با او همراه باشد. زمانی که گفت‌وگوهای تجاری به نتیجه نهایی خود رسید و به ‌ظاهر چین در این مسأله به بخشی از خواسته‌های ترامپ تن در داد، دستگاه قضایی آمریکا نیز در حکمی موضع پیشین خود درباره شرکت ZTE را تغییر داد و با وجود اینکه تا پیش ‌از این 7 سال ممنوعیت برای فروش مواد اولیه و مورد نیاز این شرکت از سوی آمریکا تصویب‌ شده بود، ترامپ به این شرکت اجازه داد بعد از پرداخت 2/1 میلیارد دلار جریمه، باز هم به کار و تجارت خود با آمریکا ادامه دهد. 
نکات جالب‌ توجه در این کتاب که البته به درد فضاسازی‌های رسانه‌ای علیه ترامپ آن هم در ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا می‌خورد، زیاد است؛ از مخالفت ترامپ با تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 گرفته تا تلاش‌ها و تقلاهای او برای متهم کردن پسر بایدن به فساد مالی در اوکراین یا اعمال ‌نفوذ در سیستم قضایی آمریکا برای پیشبرد اهداف سیاسی و شخصی‌اش. نکته‌ای که در این میان مغفول مانده، زمان انتشار این کتاب و همچنین دلایل جان بولتون برای عقب انداختن زمان انتشار کتاب تا روزهای منتهی به انتخابات است. 
در روزهایی که بیان می‌شود نه ‌تنها دموکرات‌ها، بلکه تعدادی از جمهوری‌خواهان نیز به دنبال جلب‌نظر رأی‌دهندگان الکترال برای رأی به بایدن هستند، ترامپ حالا باید با رسوایی‌های زیادی سروکله بزند و از بحران‌های سیاسی زیادی که این روزها برای کاخ سفید به وجود می‌آید، عبور کند. کتاب جان بولتون و احتمال انتشار آن تنها یکی از این موانع و رسوایی‌هاست. کتاب دیگری که بزودی منتشر خواهد شد، کتابی است که برادرزاده ترامپ نوشته و در آن به فرارهای مالیاتی او در طول دورانی که کار تجارت انجام می‌داده، پرداخته است. این کتاب نیز به نوبه خود قرار است جنجال زیادی در فضای سیاسی آمریکا ایجاد کند. اما آیا این جنجال‌ها به ‌تنهایی برای رأی نیاوردن ترامپ در دوره بعدی انتخابات کافی است؟ مطمئنا نه!
علت اصلی استقبال رسانه‌ها بویژه رسانه‌های دموکرات از این نوع کتاب‌ها و خاطرات که بیشتر از اینکه مبتنی بر واقعیات باشد، مبتنی بر نفرت شخصی اشخاص از دونالد ترامپ است و به ‌نوعی یک انتقام‌گیری از او به حساب می‌آید، عصبانیت آنها از به سرانجام نرسیدن مسأله استیضاح ترامپ در روزهای منتهی به سال 2020 در کنگره است. 
در آن زمان که استیضاح ترامپ در مجلس سنا در حال پیگیری بود و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز به شخصه هدایت کارزار تبلیغاتی دموکرات‌ها علیه رئیس‌جمهور آمریکا را در دست گرفته بود، دموکرات‌ها که نتوانسته بودند جان بولتون را قانع کنند که در جلسه استیضاح ترامپ شرکت کرده و اتهامات علیه او را تأیید کند، به این نتیجه رسیدند بهتر است کار اقناع افکار عمومی درباره بی‌صلاحیت بودن ترامپ برای اداره کشور را بر عهده مردم آمریکا بگذارند. نوع مواجهه مجلس سنا با این استیضاح و تلاش پرثمر حزب جمهوری‌خواه برای تبدیل کردن جلسه محاکمه به جلسه‌ای مضحک و بی‌معنی در نهایت به ثمر نشست و استیضاح به سرانجام نرسید. حالا که کار از کار گذشته و تلاش‌ها برای برکناری ترامپ نتیجه نداد و در نهایت حزب جمهوری‌خواه فرصت تأثیرگذاری بر افکار عمومی را نیز از دموکرات‌ها گرفت، باید بحران‌های دیگری برای دولت ترامپ پیش می‌آمد که در نهایت مردم و رأی‌دهندگان الکترال را به جایی برساند که به او در انتخابات 2020 رأی ندهند. اگر چه دموکرات‌ها بشدت از دست بولتون عصبانی بودند که چرا در جلسه محاکمه سنا شرکت نکرد اما بحث انتشار کتاب او را به ‌عنوان بهترین فرصت برای تأثیرگذاری بیشتر بر افکار عمومی مردم آمریکا می‌دانند. بولتون که خود در پی انتقام گرفتن از ترامپ است، به ‌اندازه کافی تمایل برای همکاری با دموکرات‌ها را دارد و تلاش دارد دست روی دولت عمیق (Deep State) آمریکا بگذارد و نشان دهد ترامپ حتی برای سیاستمداران در سایه‌ای که حکومت ایالات ‌متحده را راهبری می‌کنند، خطری بشدت تکان‌دهنده حساب می‌شود. به همین دلیل از اعمال ‌نفوذ او در سیستم قضایی آمریکا یا حتی التماس‌هایش به برخی دولت‌ها برای حمایت از او در انتخابات صحبت می‌کند. همه اینها سیاست‌هایی است که بشدت با واکنش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا مواجه شده و در نهایت سر از جلسات حزب جمهوری‌خواه برای تعیین نامزد نهایی‌اش یا انتخاب الکترال‌ها برای انتخابات ماه نوامبر در می‌آورد.
حالا که دموکرات‌ها با انواع و اقسام اقدامات خود از جمله دمیدن بر آتش اعتراضات ضدنژادپرستی یا تأثیرگذاری بر افکار عمومی در رسانه‌ها نتوانسته‌اند تأثیری بر آرای احتمالی ترامپ داشته باشند، سعی دارند از طریق نهادهای داخلی آمریکا و دولت عمیق این کشور مانع از رأی‌آوری او در انتخابات شوند. کمپین انتخاباتی ترامپ هم اما در مقابل واکنش‌های زیادی دارد که در طول چند ماه باقیمانده تا زمان انتخابات از خود نشان می‌دهد. ترامپ که خود ویران‌کننده‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا از منظر از بین بردن میراث رؤسای جمهور پیشین این کشور است، در طول این چند ماه به همراه جمهوری‌خواهانی که هنوز به او وفادار مانده‌اند، تلاش می‌کند میراث خود در فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا را به ‌نوعی مستقر و پاینده کند که رئیس‌جمهور بعدی، حتی اگر بایدن هم باشد یا هر کس دیگری بعد از او در طول تاریخ آمریکا، نتواند اقدامات ترامپ را بی‌اثر کند. 
به همین دلیل است که در حالی ‌که جدال برای دموکرات‌ها در کف خیابان و رسانه‌ها و فضای افکار عمومی آمریکا ادامه دارد، ترامپ در ساختار قدرت، مجلس سنا و نهادهای امنیتی و سیاست‌گذاری در حال پیشروی است. این جدال‌ها تا چند ماه آینده رنگ و بوی شدیدتری به خود گرفته و باعث ایجاد دوقطبی شدیدتری در جامعه آمریکا می‌شود اما آنچه بر جا می‌ماند مهره‌های سوخته‌ای در فضای سیاسی آمریکا مانند جان بولتون است که اگر حرفی هم برای گفتن داشتند، این حرف در هیاهو و جنجال رسانه‌ای زمان انتخابات گم می‌شود.

Page Generated in 0/0070 sec