printlogo


کد خبر: 220773تاریخ: 1399/3/31 00:00
اخبار

بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا
عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفت: دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان به‌ خاطر اجرای پروژه‌های عمرانی به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بدهکار است و تاکنون این بدهی را پرداخت نکرده است. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پرداخت نشدن این بدهی توسط دولت باعث شده قرارگاه خاتم‌الانبیا هم نتواند مطالبات شرکت‌ها و افراد زیرمجموعه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپردازد و این عدم پرداخت بدهی توسط دولت موجب بروز مشکل شده است. 
***
کاهش 6 میلیون و 300 هزار بشکه‌ای تولید اوپک در یک ماه
دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش خود تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را ۹۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد که ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه کمتر از سال ۲۰۱۹ است، از این میزان سهم غیر‌اوپک ۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه عنوان شده است. به گزارش مهر، ۱۳ عضو اوپک بر اساس تازه‌ترین گزارش دبیرخانه این سازمان، در ماه مه ‌سال ۲۰۲۰ میلادی ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه کمتر از ۳۰ میلیون و ۴۹۵ هزار بشکه ماه آوریل، نفت تولید کردند. مجموع تولید ۱۳ عضو اوپک در ماه مه ‌روزانه ۲۴ میلیون و ۱۹۵ هزار بشکه بوده است. اعضای اوپک در نشست ماه آوریل با همراهی متحدان غیراوپکی خود بر سر کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای ماه‌های مه ‌و ژوئن به توافق رسیدند. کاهش تولید اعضای اوپک نتیجه نشست ماه آوریل است. عربستان، امارات و کویت به ترتیب با کاهش تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۶۰ هزار، یک میلیون و ۳۶۴ هزار بشکه و ۹۲۱ هزار بشکه بیشترین کاهش تولید را در ماه مه ‌امسال داشتند. این گزارش می‌افزاید: تولید نفت خام ایران در ماه مه ‌سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه ۵ هزار بشکه افزایش یافته است.
***
امکان دریافت سود شرکت‌های بورسی با ثبت‌نام در سامانه سجام
کارشناس بازار سرمایه در برنامه «پایش» شبکه یک سیما که با موضوع «نقش سامانه سجام در ایفای حقوق سهامداران» پخش شد، گفت: هفته گذشته 21 شرکت نحوه پرداخت سود مجمع خود را اعلام کردند که از این تعداد 18 شرکت همانند گذشته این سود را پرداخت می‌کنند و باید برای دریافت آن به بانک‌ها مراجعه کرد. پیمان حدادی اظهار داشت: شرکت سپرده‌گذاری در حال حاضر این امکان را فراهم کرده که شرکت‌ها سود مجامع خود را از طریق این شرکت پرداخت کنند، به این صورت که سهامداران با عضویت در سامانه سجام و اعلام شماره حساب، سود مجامع را دریافت می‌کنند. وی افزود: میزان سود مجامع این 18 شرکت، بیش از 3 هزار میلیارد تومان است، ممکن است نیمی از مردم برای دریافت آن به بانک‌ها مراجعه نکنند، بنابراین راه‌اندازی سامانه سجام گامی مهم برای رسیدن مردم به این پول و حق خود است. 
***
در معاملات بین‌المللی بخش خصوصی مشکل انتقال پول وجود ندارد
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه آمارهای ماه اردیبهشت‌ نشان می‌دهد صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به عراق مطلوب بوده است، گفت: معاملات خوبی در بورس انجام شده اما مشخص نیست چه مقدار از این معاملات تاکنون بارگیری و صادر شده است. سیدحمید حسینی همچنین بازار اصلی صادرات فرآورده‌های نفتی ایران را عراق عنوان کرد و افزود:‌ صادرات از مرزهای زمینی به افغانستان بسیار محدود بوده است. به گفته حسینی، در شرایط فعلی ‌صادرات فرآورده‌های نفتی به عراق از مرزهای دریایی متوقف است و اگرچه ایران فرآورده‌های خود را به اقلیم کردستان عراق صادر می‌کند اما بخشی از این محموله‌های صادراتی به عراق منتقل می‌شود و ایران در شرایط فعلی تنها صادرکننده فرآورده به این کشور است. وی صادرات فرآورده‌های ایران به عراق را به نفع هر 2 کشور دانست و ادامه داد: عراق از این راه به فرآورده با کیفیت و قیمت مناسب دسترسی پیدا می‌کند و ایران نیز در شرایط تحریم و کاهش مصرف بنزین در داخل، می‌تواند محصولات تولیدی خود را صادر کند. سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در معاملات بین‌المللی بخش خصوصی، مشکلی برای دریافت پول وجود ندارد و تنها قراردادهای دولت با دولت تحریم است. حسینی افزود: در صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به عراق، ‌معامله در 2 طرف توسط بخش خصوصی انجام شده و از آنجا که پول توسط صرافی‌ها منتقل می‌شود، مشکلی برای دریافت پول وجود ندارد. 
***
«انتقال ارز» و «اخذ اسناد مالکیتی» دلایل رسوب کالا در گمرک
رئیس کل گمرک گفت: در حال حاضر 4 میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم و به همین میزان کالا‌های غیر‌اساسی شامل مواد اولیه، ماشین‌آلات و کالا‌های واسطه‌ای تولید در بنادر وجود دارد که نیازمند تدابیر ویژه‌تر بین‌بخشی در این باره هستیم تا این میزان را به حداقل برسانیم. البته عامل اصلی توقف این کالا‌ها در زمان ترخیص مربوط به تأمین و انتقال ارز و اخذ اسناد مالکیتی است و امتناع از ترخیص به نسبت میزان کالایی که وجود دارد خیلی پررنگ نیست. مهدی میراشرفی با اشاره به اینکه با وجود مشکل کرونا، ما در سال جهش تولید سیاست‌ها و رویه‌های تسهیل‌کننده صادرات را در اولویت داریم، افزود: از جمله این تصمیمات تسهیل‌کننده صادرات می‌توانیم به پذیرش ضمانتنامه صندوق ضمانت صادرات برای کالا‌های ورود موقتی که بعد از پردازش، دوباره صادر می‌شود اشاره کنیم. خوشبختانه با یک تعامل بین‌بخشی میان گمرک، امور ذی‌حسابی خزانه‌داری کل کشور و بانک مرکزی مقرر شد این ضمانتنامه‌ها پذیرفته شود. وی افزود: این تصمیم، هزینه‌های مربوط به ضمانتنامه‌های تودیع‌شده در گمرک را کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه صندوق ضمانت صادرات خاصیت حمایت صادراتی دارد، این تصمیم می‌تواند کمک خوبی به صادرکنندگان باشد. 

Page Generated in 0/0051 sec