printlogo


کد خبر: 220792تاریخ: 1399/4/1 00:00
دور دنیا

عملیات امنیتی جدید حشد‌الشعبی در سامرا
سازمان حشد‌الشعبی عراق از آغاز عملیات امنیتی جدید در سامرا واقع در استان صلاح‌الدین علیه تروریست‌های داعش خبر داد. نیروهای حشد‌الشعبی و نیروهای امنیتی عراق دیروز عملیات امنیتی جدیدی را در ناحیه «یثرب» در سامرا آغاز کردند. بر اساس بیانیه سازمان حشد‌الشعبی که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، یک نیروی مشترک از تیپ ۴۱ و نیروهایی از فرماندهی عملیات سامرا، عملیات تفتیش و گشت‌زنی در باغ‌ها و مزارع و منازل در منطقه «تل البتار» در ناحیه یثرب را آغاز کردند. این عملیات با هدف پاکسازی این مناطق از وجود احتمالی تروریست‌ها و تامین امنیت آنها اجرا شد. چند هفته پیش، فرماندهی حشد‌الشعبی در عملیات سامرا از خنثی کردن عملیات نفوذ تروریست‌های داعش به این شهر در منطقه «تل طوگان» خبر داد و اعلام کرد که فرماندهی عملیات سامرا اطلاعاتی را به دست آورده بود که نشان می‌داد، تروریست‌های داعش قصد نفوذ به این شهر را دارند اما نیروهایی از تیپ ۳۱۳ با مشارکت استخبارات (نهاد اطلاعات نظامی عراق) و پشتیبانی توپخانه‌ای و موشکی، طی یک کمین، عملیات تروریست‌ها برای نفوذ از طریق منطقه تل طوگان را خنثی و آنها را مجبور به فرار کردند. فرماندهی حشد‌الشعبی عملیات سامرا از سوم ماه مه ‌گذشته، درباره تلاش‌های گاه و بی‌گاه داعش برای رسیدن به اماکن مقدس در این شهر واقع در استان صلاح‌الدین هشدار داده و از نیروهای تحت فرمان خود خواسته بود برای دفاع از حرم «امامین عسکریین علیهما‌السلام» در آماده‌باش کامل به سر برند.
***
بیانیه حماس به مناسبت روز جهانی آوارگان
جنبش حماس در بیانیه خود به مناسبت روز جهانی آوارگان بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود تأکید کرد. جنبش فلسطینی حماس به مناسبت روز جهانی آوارگان و پناهندگان بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، هر راه‌حلی برای مسأله فلسطین از جمله «معامله قرن» که مسأله آوارگان و حق بازگشت آنها را نادیده بشمارد، مردود است. بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، حماس در ادامه تأکید کرد، حق بازگشت آوارگان حقی فردی و قانونی است و قابل کنار زدن نیست. این جنبش از تمام آوارگان فلسطینی در خارج خواست وحدت و صلابت خود را حفظ کنند و سپس از نقش آوارگانی که مانند دیگر فرزندان ملت فلسطین در برابر اشغالگر مقاومت کرده و جنگیده‌اند تا هویت خود را حفظ کنند، قدردانی کرد. بر اساس آمار سال گذشته دفتر مرکزی آمار فلسطین، تعداد فلسطینی‌ها در سراسر جهان ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که 7 میلیون از آنها در داخل فلسطین زندگی می‌کنند و بقیه در کشورهای دیگر جهان حضور دارند. در ادامه این گزارش آمده است: در کشورهای همسایه فلسطین مانند اردن، سوریه و لبنان 5 میلیون و ۵۵۵ هزار و ۴۵۱ فلسطینی و در دیگر کشورهای عربی یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۴۰۰ فلسطینی زندگی می‌کنند. دفتر مرکزی آمار فلسطین سپس افزوده است: در آمریکای جنوبی ۸۲۱ هزار و ۸۰۰ فلسطینی، در اروپا ۲۹۴ هزار و ۸۰۰ نفر، در آمریکای شمالی ۲۹۹ هزار فلسطینی، در مالزی، پاکستان و اندونزی 5 هزار و ۱۰۰ نفر و در استرالیا هزار و ۱۰۰ فلسطینی زندگی می‌کنند. 
***
انتقاد وزیر بهداشت یمن از خروج ریاض از لیست ننگ
وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن اعلام کرد ائتلاف سعودی 7 هزار کودک یمنی را در حملات خود به شهادت رسانده یا زخمی کرده اما سازمان ملل عربستان سعودی را از لیست «ننگ» (لیست ناقضان حقوق کودکان) حذف می‌کند. در نشست دیروز به ریاست «طه المتوکل» وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن و «عمران فیصل جعمان» استاندار عمران، تصمیم دبیرکل سازمان ملل برای خارج کردن عربستان سعودی از لیست ناقضان حقوق کودکان محکوم شد. المتوکل سپس اعلام کرد یک هفته پس از خط خوردن نام عربستان از این لیست، ریاض ۳۷ کودک یمنی را کشت یا مجروح کرد. وی در ادامه آماری از وضعیت بد نوزادان در یمن ارائه داد و گفت مرگ کودکان زیر ۲۸ روز در نتیجه جنگ و محاصره، ۲۰ درصد فوتی‌ها در میان نوزادان بوده است. بر اساس گزارش مستند بین‌المللی، در هر سال ۵۳ هزار کودک زیر یک سال و ۷۲ هزار کودک زیر 5 سال به دلیل محاصره جان خود را از دست می‌دهند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارش سالانه هفته گذشته خود درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد ائتلاف تحت رهبری عربستان مسؤول کشتار ۲۲۲ کودک یمنی طی سال ۲۰۱۹ است اما نام آن را از فهرست سیاه طرف‌های مسؤول تخلفات بزرگ علیه کودکان خارج کرد. وزیر بهداشت یمن اعلام کرد بخش مراقبت‌های ویژه و اورژانس به دلیل بحران مشتقات نفتی (عدم اجازه ائتلاف سعودی به کشتی‌های حامل نفت برای ورود به بندر الحدیده) غیرفعال شده و سازمان ملل در سکوت در حال تماشا کردن است. وی افزود: بیشتر از ۳۵۰۰ مریض مبتلا به نارسایی کلیه در صورت نرسیدن مشتقات نفتی به مراکز دیالیز با تهدید مرگ روبه‌رو هستند. در نتیجه عدم اجازه ائتلاف سعودی برای ورود کشتی‌های حامل نفت، بخش نوزادان زیر ۲۸ روز نیز در آستانه تعطیلی است و فوت صدها کودک را به همراه خواهد داشت.

Page Generated in 0/0201 sec